نمایش های مجلسی برای دلخوش کردن مردم

موافقان واردات خودرو در مجلس
موافقان واردات خودرو در مجلس

نیت افراد خواندنی نیست، اما برخی دلسوزی ها نیز باورپذیر نیستند، مانند اخطاری که دیروز، یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، یکی از موافقان واردات به دولت داد. در واقع، این ها را می توان در زمره نمایش های مجلسی برای دلخوش کردن مردم و پنهان شدن در سایه دولت به شمار آورد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مجلس دیروز روز پرکاری را پشت سر گذاشت؛ تحویل گرفتن لایحه بودجه، تصویب مواد لایحه الحاقی قانون ساماندهی خودرو و انتخابات درون کمیسیون بخشی از تحرکات دیروز بهارستان‌نشینان بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

طبق معمول نمایندگان نطق و اخطار هم داشتند؛ یکی از ناطقان نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پارسارگاد بود که به عنوان یکی از سرسخت ترین مدافعان واردات خودرو برای واردات شناخته می شود.

جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی مجلس در اخطاری با استناد به اصل سوم قانون اساسی گفت: «انتظار می‌رود دولت برای شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در این تعرفه‌ها تجدیدنظر کند. ما به دنبال این هستیم تا با شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها مردم بتوانند خودروهای مناسب سوار شوند، اما اکنون آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو نوشته شده تعرفه‌ها را به شکل تصاعدی افزایش داده است. برای خودروهایی با موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی تعرفه از ۷۱ به ۹۱، خودروهایی با موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی از ۹۱ به ۱۳۱، خودروهایی با موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی از ۹۶ به ۱۶۱ و برای خودروهای بالای ۳۰۰۰ سی سی به ۱۷۱ درصد افزایش یافته است. دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود به طور رسمی اعلام کند. علاوه بر این رقم قرار است چهار درصد عوارض گمرکی گرفته شود. ما در مجلس شورای اسلامی به کمک دولت در تلاش هستیم با شکستن انحصار، قیمت خودرو را کاهش دهیم. واردات خودرو باید به نحوی باشد که به نفع مردم عادی باشد و انتظار می‌رود در آیین‌نامه نوشته‌شده و تعرفه‌های لحاظ‌شده تجدید نظر شود. در کجای دنیا ۱۷۱ درصد یعنی سه برابر قیمت خودرو عوارض گرفته می‌شود.»

این سخنان در حالی مطرح می شود که این نماینده در اولین روز کاری هفته گذشته، پیش از تصویب کلیات این لایحه در یک پست اینستاگرامی در تشریح جزییات مواد الحاقی به قانون ساماندهی خودرو از به صرفه بودن واردات خودروهای دست دوم ولو با تعرفه های بالا تأکید داشت. رشیدی کوچی با مقایسه قیمت سانتافه ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ در ایران و قیمت همین خودرو مدل ۲۰۱۸ -۲۰۱۹ در کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان مثال، تأکید داشت که اگر تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ یا ۲۰۰ درصد هم افزایش پیدا کند باز هم ارزان تر خواهد بود.

به گفته وی سانتافه موجود در بازار ایران در حال حاضر ۳تا ۳.۵ میلیارد قیمت دارند، اما همین خودرو در بازار کشور همسایه به زور ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان تمام خواهد شد و با احتساب تعرفه ۲۰۰ درصدی به زحمت به یک میلیارد و دویست یا سیصد میلیون تومان خواهد رسید.

به بیان دیگر، سیگنال افزایش تعرفه از طرف خود نمایندگان بوده است. ضمن این که، دولت در لایحه بودجه برای واردات خودوهای صفر و کارکرده ردیف درآمدی در نظر گرفته است. بنابراین هم از میزان و هم از چرایی افزایش آن قطعاً بدون خبر نیستند. بنابراین مشخص نیست چرا باید پشت سایه دولت و اخطار بازی پنهان شوند؟ آیا در شرایط فعلی واقعاً واردات توانایی شکست انحصار را دارد؟ آیا توانسته اند انحصارگر و عوامل به وجودآورده آن را شناسایی کنند؟ آیا خودشان بازوی اجرایی انحصارشناس را پرورش نداده و دوباره علم نکرده اند؟ آیا انحصار ریشه در همین تفکرات اقتصاد دستوری و دخالت ها ندارد؟ آیا نامه مخبر مبنی بر کاهش تعرفه و داستان افزایش قیمت آپشن ها نشان از انحصار نیست؟

مشخص نیست نمایندگان مردم در مجلس و کارگزاران آن ها در دولت (البته ظاهری) در کدام فضا و اتمسفر زندگی می کنند و نفس می کشند؟ واردات خودورهای کارکرده با تعرفه های قبلی هم خارج از قدرت خرید بسیاری از مردم بود. نگاهی به وضعیت بازارها و شاخص های زندگی از جمله مسکن و خوراک با قیمت های عجیب و غریب و لجام گسیخته نشان می دهد که سهم مردم از یک سو، نمایش، شعار و بی عملی شده و رانت و برخورداری از مواهب بادآورده سهم عده کمی شده است.

کسی چه می داند شاید مردم مدنظر آن ها باشند!

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.