ماهی گیری از آب گل آلود جاده مخصوص

حواشی جاده مخصوص و صنعت خودرو
حواشی جاده مخصوص و صنعت خودرو

این روزها صنعت خودروسازی ایران به عنوان پیش قراول و موتور کشنده صنعت و اقتصاد کشور، بیش از پیش و مقدم بر هر مساله و نکته ای نیاز به آرامش دارد. اما به نظر می رسد برخی در تلاش هستند تا با ایجاد حواشی و شایعات و دریافت بازخورد آن ها از سوی بدنه کلان و تاثیر گذار حکمرانی اقتصادی تا بدنه کارشناسی این صنعت و آحاد مردم، نسبت به پیشبرد اهداف مد نظر خود در جاده مخصوص اقدام کنند.

مدیران 777 مدیران 777

مصداق این مساله، شایعاتی است که پیرامون تغییرات در هیات مدیره یا مدیران ارشد صنعت خودرو از این سو و آن سو مطرح می شود. برخی از اسم هایی که این شایعات به گوش می رسانند از افرادی هستند که پیشتر سابقه سکان داری این صنعت را داشته اند و برخی نیز سابقه مدیریت در حوزه هایی غیر از خودرو.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

حال این حواشی و زمزمه های پنهانی تا چه حد درست است و یا نیست، مقصود این نوشتار نبوده و بلکه قصد بررسی چرایی این داستان برای ما مطرح است.

مساله این است که در شرایط فعلی، صنعت خودرو به رغم تمام کم و کاستی هایایش با عبور نه چندان آسان و تقریبی از شوک تحریم ها به یک آرامش نسبی چه در تولید و چه در بازار رسیده است. هر چند کماکان مشکلاتی برای خودروسازان و قطعه سازان به قوت خودباقی است. اما هر چه که است، فعلاً یک آرامش و ثبات ولو حداقلی وجود دارد. اخباری هم که منتشر می شود حاکی از پیشرفت یا دستاوردی جدید است و حداقل خودروسازان سعی دارند تا این اتفاقات را در توسط رسانه ها و افکار عمومی به یک پیشرفت تبدیل کنند. این دستاوردها و رونمایی از محصولات جدید چه در خودروسازی و چه در قطعه سازی به تائید مقام های ارشد این صنعت نیز رسیده است و در این میان مسئولان مختلف رضایت خود را از عملکرد خودروسازان و صنایع وابسته به آن ها اعلام می کنند و بر خلاف دیدگاه بسیاری از مردم جامعه، شرایط فعلی را مساعد می دانند. به عنوان چند روز قبل در یکی از این مراسم ها وزیر صنعت و همچنین رئیس کمیسیون صنایع مجلس از اقدامات صورت گرفته تجلیل و برای برنامه های آتی آن ها را تشویق کردند و به طور رسمی گفتند که از آن ها حمایت خواهند کرد. با این وجود عموم مصرف کنندگان خودرو، از وضعیت کلی صنعت و بازار خودرو راضی نیستند و خواستار بهبود بیشتر از این حوزه اقتصادی و صنعتی هستند.

حال اگر در این میان قرار و یا اصرار بر تغییراتی باشد، به نظر می رسد که غیر تخصصی است. زیرا همان طور که اشاره شد، مسئولان تصمیم گیر در این امر رضایت خود را از مدیران خودروسازی در رسانه ها اعلام می کنند و از سویی بر اساس آمار منتشر شده از منابع مختلف، وضعیت صنعت خودروی کشور بهتر از روزهای ابتدای تحریم ها بوده است. به عبارت ساده تر تصمیم گیری برای ایجاد تغییرات مدیریتی در صنعت خودرو و جاده مخصوص، متضاد با صحبت ها مسئولانی است که خود می توانند متولی این تغییرات باشند و در صورت رخ دادن این تغییرات، تناقضی میان عملکرد و حرف ها مدیران دولتی دیده خواهد شد. همچنین در چند روز گذشته به جای اعلام دلیل فنی برای تغییرات مدیریتی در صنعت خودروی کشور، بیشتر حواشی آن پر رنگ شده است که جای سوال دارد.

پس پرسش اصلی باز هم این است؛ دلیل این مسائل حاشیه ساز و ساختن شایعات چیست؟ آیا صرفاً اقتصادی است؟ آیا ربطی به برقراری رابطه با اروپا و بازگشت ها احتمالی خودروسازان غربی دارد؟ آیا حواشی این روزهای جاده مخصوص به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ربطی دارد؟ و موضوعاتی از این قبیل که تمامی در دایره این پرسش ها قرار می گیرند.

در این جا دوباره باید به بحث اصلی رجوع کرد؛ اگر تغییر مدیران ارشد صنعت خودرو دلیل اقتصادی دارد، تا به این جا کار که کارشان را نسبت به شرایط بد انجام نداده اند و عملکرد مدیران فعلی هم به تایید مقامات دولتی و هیئت مدیره صنایع خودروسازی رسیده است. اگر اقتصادی نیست، نشان می دهد که همچنان این صنعت برای برخی از افراد و یا حتی جناح ها و گروه ها نقش ابزار سیاست ورزی و میدانی برای زورآزمایی است. زمینی شده است که از طریق آن می توانند جریان سازی کنند. همانطور که پیش تر هم اشاره شد، این صنعت بالاخره بعد از مدت ها تقریباً به طور نسبی و شاید حداقلی رنگ آرامش را دیده است. این آرامش به رغم انتقادهایی که به برخی سیاست گذاری ها و عملکرد مدیران فعلی این صنعت وجود دارد، محصول تفکر مدیریتی و توان اجرایی آنان است. پس اگر هدف به سر منزل مقصود رساندن صنعت خودرو است که کار در حال انجام است و تا همین چند روز قبل هم مقامات دولتی و متولیان این صنعت اقدامات مدیران فعلی را تحسین کرده اند. اگر چنین نیست، باید دید که از گل آلود کردن آب چه کسانی می خواهند ماهی بگیرند؟

به بیان دیگر باید دید چه کسانی از آشوب به پا کردن و ایجادگرد و غبار در این صنعت فربه تر خواهند شد. در این میان اگر واقعاً در تصمیم گیری برای این صنعت عقل و منطق و درایت حاکم است نباید با مدیران فعلی رفتاری کرد که پیشتر با افرادی نظیر هاشم یکه زارع ها و پیمان کارگرها شده است. رفتارهایی که بعضی مواقع رسانه ها از مرورشان منع می شوند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.