حبس آمار تولید خودرو در کشوی میز وزیر صمت

حبس آمار تولید خودرو در کشوی میز وزیر صمت
حبس آمار تولید خودرو در کشوی میز وزیر صمت

طی مدت اخیر انواع و اقسام آمار مثبت در حوزه تولید خودرو منتشر شده است، اما اگر این آمار صحت داشته باشند، مشخص نیست چرا همچنان شاهد حبس آمار تولید خودرو در کشوی میز وزیر صمت هستیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اواخر دولت روحانی تحریم ها و خروج شرکای خارجی باعث شد خودروسازان داخلی به شدت با مشکل تولید مواجه شوند. این مشکل از یک سو، خود را در افت فاحش تولید نشان داد و از سوی دیگر، باعث تلاطم و افزایش شدید قیمت ها در بازار شد. در عین حال، به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین تفاوت شدید قیمت خودرو در بازار و کارخانه، تقاضا برای خرید خودرو به شکل بی سابقه ای افزایش یافت. در این شرایط، مسئولان وقت به دلیل جلوگیری از تعمیق بیش تر این التهاب تصمیم گرفتند که آمار تولید به صورت عمومی منتشر نشود، اما در عین حال، این آمار در اختیار خودروسازان و به واسطه آن ها در اختیار رسانه های خودرویی قرار می گرفت. این موضوع تا پایان دولت دوازدهم ادامه داشت. به نظر می رسید که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و بهبود نسبی اوضاع این آمار مجدد برای عموم منتشر شود، اما برخلاف تصور نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه آمار تولید دیگر به خودروسازان هم داده نمی شود و تنها وزارت صمت است که از آن آگاهی کامل دارد.

مدیران 777 مدیران 777

یعنی در حال حاضر، نه مردم، نه خودروساز و نه رسانه های تخصصی اطلاعاتی در این زمینه ندارند و گزارش های تولید در وزارت صمت محبوس شده اند. این در حالی است که براساس آماری که هر از چندگاه از سوی وزارت صمت اعلام می شود صنعت خودروسازی کشور، دوران خوبی را سپری می کند. براساس این آمار، تولید رشد داشته است، تولید خودروی کامل ۲۸۳ درصد افزایش یافته و تولید خودروی ناقص به صفر رسیده است. حتی به گونه ای شده است که بسیاری از محصولات نیز از سامانه تخصیص خارج شده اند. در این شرایط، این پرسش پیش می آید که از یک سو آیا نباید شاهد اثرگذاری این رشدهای پی در پی بر بازار بود و از سوی دیگر، اگر شرایط خوب شده است چرا آمار تولید منتشر نمی شوند؟ وزارت صمت چه دلیل قانع کننده ای برای این کار دارد، چراکه این آمار نه تنها برای عموم مردم مناسب بود، بلکه به عنوان یک منبع باعث افزایش رقابت میان خودروسازان نیز می شد. به بیان ساده، خودروسازان با استناد به آمار منتشرشده می دانستند که خود و رقبایشان در کجای تولید و بازار قرار داشته و دارند. فاصله آن ها با رقبا چه اندازه است. با استناد به این گزارش ها می توانستند در انتخاب محصول، تیراژ و کلاس بهتر عمل کنند و اطلاعات خوبی از بازار به دست بیاورند، اما مشخص نیست که چرا هم اکنون این آمار در کنار گزارش های کیفی تنها به وزارت صمت فرستاده می شوند و از دسترس عموم خارج شده اند. گزارش کیفی نیز سرنوشتی شبیه آمار تولید پیدا کرده است. این گزارش ها نیز هم می توانست در انتخاب مردم به شدت مثمر ثمر باشد و به عنوان یک میزان سنجش برای خودروسازان کاربرد داشت. حالا این آمارنیز تنها از طریق وزارت صمت به خودروسازان منتقل می شود. رسانه ها نیز با انتشار گزارش شرکت متوجه ستاره های کیفی می شوند. در واقع از یک سو، تمام آمارهایی که از سوی وزارت صمت منتشر می شود حاکی از اوضاع و احوال رو به بهبود و شرایط رو به پیشرفت و توسعه در صنعت خودروسازی است و از سوی دیگر، عدم انتشار عمومی آمار می تواند ناقض این ادعا باشد، چراکه در حال حاضر، نه اثری بر بازار داشته اند و نه جسارت انتشار عمومی پیدا شده است.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.