ویدیوی معرفی موتورهای جدید سایپا و جزئیات اطلس

پیشرانه جدید 16 سوپاپ مگا موتور برای محصولات سایپا
پیشرانه جدید ۱۶ سوپاپ مگاموتور برای محصولات سایپا

در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو، شرکت مگاموتور یک پیشرانه جدید و ۱۶ سوپاپ را برای محصولات سایپا معرفی کرد. گفته می شود که در سال ۱۴۰۱، این پیشرانه برای بر روی برخی نسخه های شاهین، آریا و سدان P90 ( تندر ۹۰ ایرانی گروه خودروسازی سایپا ) نصب خواهد شد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حال حاضر، مگاموتور نمونه نهایی دو پیشرانه M15GSI و M15TC را در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو معرفی کرده است. اما در کنار این پیشرانه های ۱.۵ لیتری و ۸ سوپاپ، مجموعه قطعات یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی در غرفه این شرکت دیده می شود.

با توجه به گفت و گوی انجام شده توسط خبرنگار اسب بخار با مسئولان غرفه مگاموتور در نمایشگاه قطعات خودرو، این پیشرانه در مرحله نمونه سازی و مهندسی قرار دارد و قرار است تا در سال ۱۴۰۱ بر روی نسخه هایی از خانواده شاهین، آریا و سدان P90 سایپا نصب شود.

پیشرانه جدید و ۱۶ سوپاپ مگاموتور و سایپا چه مشخصاتی دارد؟

پیشرانه جدید مگاموتور برای محصولات سایپا، ۱.۶ لیتر حجم دارد و آرایش ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ در آن دیده می شود. این پیشرانه به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی ( CVVT ) مجهز است و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را رعایت می کند. در این پیشرانه از اجزایی مانند پمپ روغن متغییر هم استفاده شده است.

به گفته مهندسان مگاموتور، این پیشرانه جدید پایه و اساسی بر مبنای یک خانواده موتور اروپایی دارد. بررسی های انجام شده نشان می دهد که پیشرانه ۱.۶ لیتری مگاموتور و سایپا، نسخه بومی سازی شده EC5 است. پیش از آغاز تحریم ها قرار بود نسخه های پایه محصولات سیتروئن در سایپا با پیشرانه ۱.۶ لیتری EC5 تولید شوند. اما از سرگیری تحریم ها سبب شده تا پروژه تولید نسخه پایه سیتروئن C3 در حالت تعلیق قرار بگیرد و عملاً بومی سازی پیشرانه EC5 در گروه خودروسازی سایپا اتفاق نیافتد.

با توجه به این موضوع، می توان گفت که پیشرانه EC5 نیز برای خودروهایی مانند شاهین، آریا و سدان P90 سایپا انتخاب شده و بدیهی است که این پیشرانه توانی در محدوده ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰ نیوتن متر برای محصولات جدید سایپا تولید خواهد کرد.

تولید آزمایشی بدنه اطلس آغاز شد

در نمایشگاه قطعات خودرو تهران سال ۱۴۰۰، شرکت قالب های بزرگ صنعتی سایپا با اجزای بدنه اطلس و آریا حاضر شد. این شرکت که به تازگی تولید قالب بدنه خودروها را با فناوری جدید آغاز کرده است، برخی از اجزای بدنه اطلس و آریا را در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده بود. به گفته مهندسان این شرکت، تولید آزمایشی قطعات بدنه اطلس آغاز گردیده و همچنین تولید بدنه آریا نیز از ماه ها قبل وارد فاز اجرایی شده است.

یکی دیگر از پروژه های شرکت قالب های بزرگ صنعتی سایپا، ساخت ریل صندلی با استاندارد ECE است. در حاضر تنها ۵ کمپانی در دنیا تامین کننده ریل صندلی برای خودروسازان جهان هستند و سایپا با این پروژه می خواهد تا در این زمینه به خودکفایی برسد.

پایگاه خبری اسب بخار

عکس های تولیدی: علیرضا پاداش/ اسب بخار

مشخصات فنی پیشرانه ۱۶ سوپاپ مگاموتور و سایپا چیست؟

پیشرانه جدید مگاموتور از نوع ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

چه فناوری هایی در پیشرانه جدید مگاموتور وجود دارد؟

این پیشرانه ۱۶ سوپاپ به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی ( CVVT ) مجهز است و ویژگی هایی مانند پمپ روغن متغییر در آن دیده می شود.

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ مگاموتور بر روی چه محصولاتی در سایپا نصب می شوند؟

گفته می شود این پیشرانه که دارای پایه مهندسی EC5 گروه PSA است، در سال ۱۴۰۱ بر روی نسخه هایی از سایپا شاهین، آریا و سدان P90 نصب خواهد شد.

۴ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.