قیمت گذاری جدید خودروها ؛ پرداخت تاوان بی درایتی از جیب مردم

قیمت گذاری جدید خودروها
قیمت گذاری جدید خودروها

با اعلام قیمت برخی محصولات نه چندان جدید از سوی خودروسازان داخلی در کلاس های مختلف از جمله کراس اوورها و پیکاپ ها، به نظر می رسد آن ها نه تنها درکی از وضعیت بازار و علم قیمت گذاری ندارند، بلکه با این روش قیمت گذاری جدید خودروها می خواهند تاوان بی درایتی خود را از جیب مردم بپردازند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، اصولا فرض اصلی در قیمت گذاری خودرو این است که علاوه بر کسب سود حاصل از سرمایه گذاری، از این امر به عنوان ابزاری برای رقابت و کسب سهم بیشتر بازار بهره ببرند. البته این فرض برای بازاری با ثبات و آزاد صادق است. با این حال اعلام و انتشار قیمت برخی خودروها نشان می دهد که برخی شرکت ها بدون توجه به وضعیت اقتصادی، بازار و همچنین قدرت خرید مردم قصد دارند که تاخیر در ارائه محصول و یا زیان تصمیمات اشتباه خود را از جیب مردم بپردازند. به بیان ساده تر این نحوه قیمت گذاری جدید برخی خودروها به مثابه دست کردن در جیب مردم است. آن هم در شرایطی که هیچ یک از مشتریان بازار خودرو داخلی، نقشی در این موضوع نداشته و ندارند. اگر هم مشکلی در این میان وجود داشته و یا دارد بیشتر متوجه سطح کلان تصمیم گیری اقتصادی – سیاسی کشور و همچنین توان تصمیم گیری و تولید خودروسازان دارد.
با این حال اخیرا گویا این موضوع اصلا قابل توجه نبوده و شرکت ها به رغم رقابت در کلاس محصولی که دارند آنگونه که دلخواهشان هست اقدام به قیمت گذاری می کنند. البته آنها برای این نوع قیمت گذاری دلایل خود را دارند.

مدیران 777 مدیران 777

خواب پول را مشتریان بپردازند!

برخی از این تولید کنندگان در هنگامی اقدام به خرید قطعات مورد نیاز خود کرده اند که هنوز نرخ ارز افسار گسیخته و صعودی نشده بود و از سویی بازار خودرو هم آن چنان با سرعت رو به افزایش نبود. به همین دلیل آن ها گویا ترجیح داده اند که تا آرام تر شدن فضا و رسیدن به ثبات نسبی، اقدام به تولید محصول نکنند. چرا که سقف و کف قیمت مشخص نبود و معلوم نبود که آن ها اگر اقدام به تولید و قیمت گذاری کنند، با زیان همراه خواهند شد یا سود می برند.

هر چند روند بازار نشان داد که در هر حالتی آن ها با سود همراه می شوند. با این حال این شرکت ها ترجیح دادند که به رغم دارا بودن قطعات مورد نیاز تولید در سقف توان را متوقف کرده و منتظر بمانند. این انتظار از یک سو باعث بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار شد و هم باعث شد که قطعات و یا خودروهای در پارکینگ مانده به مرحله تجاری شدن نرسند. به نظر در این شرایط آن ها فقط نگاهشان متمرکز به برندشان بوده و به رغم تمام شعارها و گفته های نغزی که بعضاً درباره مسئولیت اجتماعی بر زبان می آورند، برای کمک به تعادل بازار هیچ اقدامی نکرده اند.

به همین دلیل سرمایه ای که آن ها بابت خرید قطعات منفصله خودرو مصرف کرده بودند، راکد ماند. در این جا به نظر می رسد که آن ها با تکیه بر همین تفکر، سود یا میزان خواب سرمایه شان را بر روی خودروهای مونتاژی کشیده اند. در این میان آن ها بدون تردید با توجه به فلسفه قیمت گذاری که دارند، طبیعتاً نرخ ارز در زمان خرید، هزینه انبارداری و دموراژ و ترخیص را به نرخ روز حساب کرده و پس از محاسبه سود شرکت، قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرده است.
قیمت هایی که با هیچ میزان و مقیاسی قابل هضم و درک نیست. در این میان معلوم نیست که چرا باید تاوان بی درایتی و عدم فهم زمان و ضرورت تولید در وقت مقتضی را مشتریان بپردازند؟!

هر چند بنا به دلایل تحریمی شاید بازار واکنش چندان منفی و نامناسبی به این محصولات نشان ندهد، اما آیا این عمل مصداق دست کردن در جیب مردم و سوء استفاده از شرایط اقتصادی کشور و بازار خودرو به شمار نمی آید؟ پرسش دیگر اینکه با توجه به نحوه و نوع نگاه این شرکت های خودروساز آیا از لغو تحریم ها استقبال می کنند؟

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.