اسارت بخش خصوصی با واژه انحصار به دست شواری رقابت

انحصار بخش خصوصی
انحصار بخش خصوصی

سخن‌گوی شورای رقابت در حالی وضعیت امروز خودروسازان کشور را ناشی از علل مختلف مدیریتی و مداخلات می داند که در دور جدید فعالیت این مرکز شاهد اسارت بخش خصوصی با واژه انحصار به دست شواری رقابت شده ایم.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سخن‌گوی شورای رقابت روز گذشته (۱۵ فروردین) در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما درباره قیمت‌گذاری خودرو گفته است: «دو شرکت خودروسازی ایران به علل مختلف مدیریتی و مداخلات، دچار مشکل شده‌اند و چند سال است که از دولت گذشته قیمت خودرو‌ها ثابت نگه داشته شد که موجب شد خودروسازان دچار زیان انباشته شوند.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اسماعیل شجاعی ادامه داده است: «راه‌حل اساسی صنعت خودرو، خصوصی شدن شرکت‌ها و تنظیم بازار با واردات است.»

وی در ادامه از اقدامات چند ماه اخیر این شورا برای بررسی مشکلات صنعت خودرو خبر داده و گفته است: «هدف شورای رقابت، افزایش عرضه خودرو برای تأمین بازار و سپس کنترل تقاضاست.»

شجاعی اضافه کرده است: «در زمینه قیمت‌گذاری خودرو، سازمان حمایت بررسی تخصصی انجام داده و هر خودرو را با سه خودروی مشابه خارجی مقایسه و قیمت‌های جدید را محاسبه کرده است.»

وی همچنین تأکید کرده است: «قیمت کارخانه‌ای خودرو در چند سال اخیر به طور غیرعادی پایین نگاه داشته شده است.»

با بازخوانی مجدد سخنان سخن‌گوی شواری رقابت به تناقضات عجیبی خواهیم رسید، تناقضاتی که نشان می دهد این شورا در تلاش است خود را حامی صنعت و بخش خصوصی خودروسازی نشان دهد، اما آیا دست بردن در کسب و کار بخش خصوصی با کلیدواژه انحصار می تواند هدایتگر این صنعت به سوی خصوصی شدن باشد. این تناقضات از جایی عجیب تر و تأسف‌بارتر می شود که به اعتراف شواری رقابت، دخالت ها باعث شکل گیری وضعیت کنونی است. یعنی اگر صنعت خودروسازی کشور با زیان انباشته و عدم توسعه همراه شده، دلیل آن مداخلات است. به بیان دیگر، آن ها می دانند دخالت در امور شرکت ها با هر نیت و قصد خیری هم که باشد، نتیجه ای جز ویرانی نخواهد داشت. صنعت خودرو نیز یکی از ویرانه هایی است که  از دخالت ها، به خصوص قیمت گذاری دستوری، به یادگار مانده است.

با این حال، شواری رقابت در دور جدید فعالیت های خود نه تنها از قیمت گذاری دست نکشیده است، بلکه این بار خودروهای وارداتی و مونتاژی را به امپراتوری خود ضمیمه کرده است. در این شرایط، توقع می رفت وزارت صمت با این مسئله مخالفت کند، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه برخلاف تصور، سمیه‌نشینان با آن ها هم‌داستان شده اند. البته این مسئله به دیدگاه حاکم و نحوه نگاه وزارت به بخش خصوصی مرتبط می شود. آن ها فقط غول های جاده مخصوص را خودروساز می دانند و مابقی را مونتاژکار تلقی می کنند. شاید در تعریف تولید این نظر صحیح باشد، اما آیا وزارت صمت با دخالت ها و دستورات و قوانین خلق الساعه فرصت و مجال نفس کشیدن و توسعه را به آنان داده است؟ آیا اجازه داده است که آن ها براساس چارچوب ها  واستراتژی های شرکتی حرکت کنند؟ آیا سلب اختیار فروش و تکلیف به حضور در سامانه یکپارچه اجازه می دهد که آن ها برای توسعه و حرکت به سمت خودروساز شدن گام های اساسی و اصولی بردارند؟

در این شرایط وقتی خود شورای رقابت به اثرات زیان‌بار دخالت ها معترف است مشخص نیست چرا وزارت صمت در برابر هجوم این شورا به بخش خصوصی سکوت کرده است؟ به زبان ساده، رفتار شورای رقابت به مثابه این است که فردی به بهانه های مختلف دست در جیب دیگری کند و برای درآمدها و دارایی های او تصمیم بگیرد. اگر شواری رقابت می داند که علت و علل وضعیت امروز خودروسازان چیست، به چه دلیل همان تفکر را با روش دیگری پیاده می کند؟ اما اگر به آن چه می گوید اعتقادی ندارد چرا با افکار عمومی بازی می کند؟ آیا آنان برای پیش‌برد اهداف خود واقعاً اهمیت به نظر و خواسته مصرف کنندگان می دهند؟

اگر واقعاً راه نجات این صنعت را خصوصی شدن شرکت‌ها و تنظیم بازار با واردات می داند، پس دلیلی ندارد خود به عنوان یک سد در برابر حرکت بخش خصوصی قرار بگیرد. در حال حاضر، خودروسازان بخش خصوصی توان و اختیار کسب و کار خود را در دست ندارند. از یک سو، وزارت صمت با الزام و تکلیف به حضور و فروش در سامانه یکپارچه در پایان سال گذشته، برای سال جدید تکالیف سنگینی بر عهده آنان گذاشته است و از سوی دیگر، شواری رقابت با قیمت گذاری محصولات آنان، عمل سلب اختیار کرده است. در واقع، خودروسازان و واردکنندگان به سرعت در حال تبدیل به حق العمل کارهای وزارت صمت هستند. در این میان به نظر می رسد حکمرانی اقتصادی کشور نیز چندان بدش نمی آید از این روش، اقدام به جمع آوری نقدینگی از مردم کند. به بیان دیگر، این روش نیز مانند تورم، که اصطلاحاً مالیات پنهان نیز خوانده می شود، روشی جدید است که دارایی ها مردم را از طریق بازار خودرو جمع آوری کنند.

۲.۵ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.