با قیمت های نجومی، KMC K7 در بازار آزاد بدون مشتری ماند

قیمت نجومی KMC K7 کرمان موتور در بازار آزاد
قیمت نجومی KMC K7 کرمان موتور در بازار آزاد

چند وقتی است که کرمان موتور تحویل KMC K7 را در نمونه های مونتاژی و با پلاک ملی آغاز کرده و حال می بینیم که لوکس ترین محصول این خودروساز خصوصی مانند رقبا سر از بازار دلالی در آورده است. این روزها این محصول جدید قیمت های نجومی و بدون مشتری را در بازار آزاد خودرو تجربه می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، کراس اوور KMC K7 که در بازار جهانی با نام جک X7 شناخته می شود، به تازگی وارد خط تولید کرمان موتور شده است و امروز این خودروساز بخش خصوصی، جدیدترین محصول خود را با قیمت ۹۵۰ میلیون تومان به دست خریداران می رساند. در سال ۱۳۹۹ کرمان موتور در مراحل مختلف عرضه محدود K7 را صرفاً برای نمایندگی های خود انجام داد و سپس پیش فروش عمومی آن را آغاز کرد. تا به امروز قیمت مصوب KMC K7 در کارخانه ۹۵۰ میلیون تومان اعلام شده است و با وجود اینکه در روزهای گذشته برخی رسانه ها، قیمت جدید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را برای این کراس اوور لوکس چینی اعلام کرده بودند، روابط عمومی کرمان موتور چنین عددی را تکذیب کرد. به گفته کرمان موتور هنوز قیمت مصوب KMC K7 نهصد و پنجاه میلیون تومان است و مبلغ اعلام شده، مربوط به فروش آزاد یکی از نمایندگی ها در بازار بوده است.

حال با آغاز تحویل KMC K7 به حواله داران این خودرو، می بینیم که تعداد آگهی های فروش این کراس اوور جدید در فضای مجازی رو به افزایش است و در سایت های خرید و فروش خودرو، بیش از ۵۰ آگهی مختلف جهت عرضه جدیدترین محصول جک در ایران منتشر شده است. در این بین هم می بینیم که برخی دلالان و نمایندگی های کرمان موتور سعی دارند تا برای KMC K7 قیمت سازی را در بازار آزاد انجام دهند. این اقدام سال هاست که توسط نمایندگی های خودروسازانی چون بهمن موتور، کرمان موتور، مدیران خودرو و… در بازار آزاد انجام می شود و در کنار ارزشمند کردن خودرو در میان رقبا، رشد متقاضیان در مرحله پیش فروش را هم برای شرکت فراهم می کند.

با نگاهی به آگهی های فضای مجازی متوجه خواهیم شد که اکثر نمایندگی های کرمان موتور قیمتی فراتر از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را برای KMC K7 به مشتریان اعلام می کنند و برخی از نمایندگی ها هم به قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان هم راضی هستند. از آن برخی مشتریان خرد و سرمایه گذاران روی K7، قیمتی نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را برای خودرویشان در نظر گرفته اند و در تماس های تلفنی اعلام می کنند که کمی تخفیف هم می دهند.

مشتری KMC K7 را با این قیمت ها نمی پذیرد

در پیگیری های انجام شده برای کشف قیمت KMC K7 در بازار آزاد، یکی از نمایندگی های کرمان موتور به خبرنگار اسب بخار گفت: « با وجود گذشت چند روز از ثبت آگهی ها و امکان ارائه شرایط فروش اقساطی، می بینیم که با قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان، مشتری برای K7 وجود ندارد و بسیاری از متقاضیانی هم که به صورت حضوری برای دیدن خودرو مراجعه می نمایند، دائماً از مقایسه KMC K7 با سایر رقبا صحبت می کنند. در این چند روزی هم که بازار خودرو رو به رشد بوده و محصولی مثل جک S5 اتوماتیک با افزایش قیمت و تقاضا مواجه شده است، می بینیم که هنوز فروش رسمی برای KMC K7 در بازار آزاد ثبت نشده و همچنان آگهی های کمتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان این خودرو در سایت های خرید و فروش باقی مانده اند ».

فروش خودروهای چینی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان بسیار سخت است

به گفته یکی از نمایشگاه داران هم که این خودرو را به صورت امانی برای فروش گذاشته است، هنوز مشتریان کراس اوورهای چینی آشنایی کافی با KMC K7 ندارند و بسیاری برای اولین بار این خودروی جدید را پشت شیشه ها نمایشگاه می بینند. این نمایشگاه دار فعال در تهران به خبرنگار اسب بخار گفت: «در چند روز گذشته که این خود را در وبسایت های مختلف خرید و فروش خودرو آگهی کرده ایم، تعداد محدودی تماس با ما برقرار شده و بیشتر این تماس ها برای پرسیدن قیمت این خودروی جدید بوده است. این در حالی است که ما در نمایشگاه خودرو فیدلیتی را هم برای فروش داریم و به طور میانگین کراس اوور فیدلیتی پرایم حدود ۴ برابر مشتری بیشتری را نسبت به K7 دارد. البته باید بدانیم که قیمت بیش از ۹۰۰ میلیون تومان هم برای فیدلیتی دور از واقعیت است و بیشتر آگهی های موجود برای فیدلیتی ۵ و ۷ نفره، آن هم با قیمتی بیش از ۹۵۰ میلیون تومان برای جو سازی و پایه گذاری قیمت بالای این محصول در بازار آزاد است. به شخصه ندیده ام که مشتری برای آگهی فیدلیتی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان آدرس بگیرد و حتی برای بازدید بیاید. وقتی هم که با همکاران خود صحبت می کنم، از معامله فیدلیتی با قیمتی کمتر از ۸۶۰ میلیون تومان سخن می گویند. فعالان بازار امروز می دانند که فروش یک خودروی چینی، هر چقدر هم خوب، با قیمتی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان بسیار مشکل است و قطعاً KMC K7 هم نمی تواند با قیمت های نجومی این روزها در بازار آزاد مشتری داشته باشد».

کراس اوور K7 کرمان موتور می تواند در بازار آزاد رقابت کند، اما زمانی که شناخته شود

امروز اگر بخواهیم به صورت تئوری KMC K7 کرمان موتور را بررسی کنیم و نکات مثبت آن را بگوییم، باید در قدم نخست به قوی ترین پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ این محصول در بازار ایران اشاره داشته باشیم. KMC K7 به پیشرانه ۱۴۹۹ سی سی توربو شارژ TGDi مجهز است که ۱۷۴ اسب بخار را با گشتاور ۲۵۱ نیوتن متر تولید می کند. در حال حاضر محصولات ۱.۵ لیتری توربو بازار ایران قدرتی در بازه ۱۳۵ تا ۱۶۱ اسب بخار را دارند و در بحث فرایند تولید، امروز قوی ترین پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو پس از KMC K7 به SWM G01 و فیدلیتی اختصاص دارد که به ترتیب ۱۵۶ و ۱۵۵ اسب بخار قدرت را تولید می کنند.

یکی دیگر از ویژگی های KMC K7 نسبت به رقبای دارای سیستم انتقال قدرت دو کلاچه، بهره بندی این کراس اوور جک از سیستم انتقال قدرت DCT نسل جدید است و ساختار سری W در آن دیده می شود که در طولانی مدت، استهلاک کمتری را برای KMC K7 در بر خواهد داشت. همچنین به گفته افرادی که تجربه رانندگی با K7 را داشته اند، کراس اوور جدید کرمان موتور سواری نرم تری نسبت به رقبای هم کلاس خود دارد و کابین آن به نسبت برخی کراس اوورهای هم رده ساکت تر است.

اما در همین بررسی تئوری، کراس اوور K7 کرمان موتور نسبت به بسیاری از رقبا در بحث امکانات رفاهی و ایمنی عقب می ماند. با وجود اینکه در این خودرو امکانات و ویژگی هایی مانند سبک جدید طراحی، سیستم صوتی حرفه ای اینفینیتی، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، درِ صندوق عقب برقی، مکانیزم نسل جدید دسته دنده ها، صندلی های برقی جلو با گرمکن و سردکن، جلو آمپر TFT، حافظه صندلی راننده و… دیده می شود، اما می بینیم که این خودرو با توجه به قیمت ۹۵۰ میلیون تومانی در کارخانه و بهای فراتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (با توجه به آگهی هایی که تا غروب ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در فضای مجازی ثبت شده بودند) رقابت پرچالشی را به صورت تئوری با سایر کراس اوورها تجربه می کند.

به عنوان مثال رقبایی مانند فیدلیتی پرایم و SWM G01 با قیمتی کمتر از KMC K7 امکاناتی مانند رادار خطی، نقطه کور و دوربین ثبت وقایع را در اختیار راننده می گذارند. از آن طرف کراس اوور ۵ نفره ای مانند SWM G01 به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای مجهز است و ویژگی های ایمنی بیشتری مانند سامانه تشخیص اشیاء متحرک و سامانه هشدار برخورد در رانندگی را به راننده ارائه می دهد و در این طرف رقابت، KMC K7 تنها ۴ کیسه هوا دارد. فیدلیتی پرایم گروه بهمن هم با ۴ کیسه هوا و با قیمتی به مراتب کمتر از K7 کرمان موتور، ویژگی هایی مانند ۷ صندلی و رینگ ۲۰ اینچی به خریدار ارائه می دهد.

با این حال می توان گفت که KMC K7 به خاطر پشتوانه جک و کرمان موتور، می تواند در صورت حضور گسترده و شناخت بهتر مشتریان، بازار خوبی را به دست آورد. البته نیاز است که تا زمان فراگیر شدن K7 در بازار، کرمان موتور قیمت مصوب این خودرو را تغییر ندهد و همچنین دلال ها از قیمت گذاری های فضایی و بی نتیجه خود برای این کراس اوور جدید دست بکشند.

حتماً ببینید:

ویدیوی معرفی KMC K7 کرمان موتور توسط اسب بخار

ویدیوی تست و بررسی SWM G01 توسط اسب بخار

ویدیوی تست و بررسی فیدلیتی پرایم توسط اسب بخار

آلبوم تصاویر KMC K7 کرمان موتور :

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: حسین دلاور / اسب بخار

عکس های رسمی: کرمان موتور

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.