طرح فروش یکپارچه خودرو؛ نیتی خیر اما بی ثمر؟

فروش یکپارچه خودرو
فروش یکپارچه خودرو

اولین گام برای پیش فروش گسترده خودرو از سوی وزارت صمت برداشته شده است؛ آن ها معتقد هستند که این طرح به منظور کنترل بازار و شفافیت در عرضه انجام خواهد شد، اما با توجه به وضعیت بازار، آیا طرح فروش یکپارچه نیتی خیر اما بی ثمر خواهد بود؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از روز شنبه اولین مرحله از طرح فروش یکپارچه، که افتتاح حساب وکالتی بود، آغاز شد. در این طرح، ۴۰۰ هزار خودرو انواع محصولات تولید داخل (غیر از گروه بهمن و تاکنون محصولات کرمان موتور و مدیران خودرو) در قالب ۲۴ مدل پیش فروش خواهند شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

۲۴ مدل خودرویی که عرضه می شود

ایران خودرو در سامانه یکپارچه فروش پژو ۲۰۷i دنده ای، ۲۰۷i اتوماتیک، ۲۰۷i با پیشرانه TU3، آریسان ۲، دنا پلاس، دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا دنده ای، تارا اتوماتیک، سورن پلاس دوگانه، سورن پلاس بنزینی، پارس ساده، پارس ELX با پیشرانه XUP و پارس سفارشی را عرضه می کند. سایپا خودروهای شاهین G، کوییک آر، کوییک آر اتوماتیک، کوییک اتوماتیک و کوییک S را مهیای فروش کرده است. از میان خودروسازان بخش خصوصی نیز آرین پارس موتور با لاماری ایما، مکث موتور با تیارا، صنایع خودروسازی ایلیا  دایون Y5 و فردا موتورز هم تا با SX5 ،T5 و سوبا M4 در این سامانه به فروش خواهند رساند.

آیا خودروسازان رضایت دارند؟

هر چند هیچ یک از خودروسازان حاضر در این طرح به طور علنی و شفاف اظهار نظری نداشته اند،‌ اما با توجه به شیوه ها و استراتژی های متفاوت فروش و حضور در بازار، اگر هم کاملاً ناراضی نباشند، رضایت کامل هم نداشته و ندارند. در واقع، همانند حضور در نمایشگاه تحول صنعت خودرو و یا الزام در سامانه فروش یکپارچه که در ابتدای سال رخ داد، این حضور هم با بی رغبتی صورت گرفته است. البته هیچ یک از این خودروسازان همان طور که اشاره شد، به صورت علنی اعتراضی و مخالفتی نکرده اند، اما با توجه به نوسان نرخ ارز، تورم، افزایش هزینه های تولید و جا ماندن از برنامه های شرکتی می توان حدس زد که با بی رغبتی در این طرح حضور پیدا کرده اند. البته شاید هم وزارت صمت توانسته است به نحوی رضایت آن ها را جلب کند.

آیا هدف وزارت صمت محقق می شود؟

با این حال، به نظر می رسد وزارت صمت نمی تواند هدفی را که از این طرح دنبال می کند محقق کند. در واقع، می خواهند با این عرضه حجیم بخش زیادی از تقاضاهای بازار را جمع کنند. حتا برای این که پای واسطه ها و دلال ها را از این طرح ببرند، قید قیمت در روز تحویل را نیز قرار داده اند، اما مشکلات بازار خودرو بیش از این حرف هاست. به بیان ساده، هر کسی در این طرح شرکت می کند می داند که در هر صورت پیروز میدان خواهد بود. حتا اگر شایعات واقعیت داشته باشند و قیمت ها از ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کند. حتا اگر تعرفه قطعات سی کی دی با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی همراه شوند. با این حال از یک سو، بازار با قیمت های جدید وفق پیدا می کند و از سوی دیگر، این پیش فروش ها نمی تواند پاسخ‌گوی تقاضاها باشد.

جمع آوری نقدینگی و سرمایه های سرگردان

واقعیت این است که در حال حاضر بازار خودرو غیر از نقشی که در حفظ سرمایه های مردم پیدا کرده است، از مشکلات دیگری مانند تورم، نوسان نرخ ارز و تقاضای انباشته رنج می برد. به نظر می رسد وزارت صمت نیز با توجه به این مسائل در پی اجرایی کردن طرح هایی این چنین است. طرح هایی مانند پیش فروش خودروهای وارداتی، پلاک ملی شدن خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد و طرح اخیر، به همین منظور تدوین و اجرایی شده اند، اما این نوع پیش فروش ها نمی تواند باعث تخلیه بازار شود. حتا آن گونه که به نظر می رسد از نظر روانی هم تأثیری نخواهد داشت، چراکه این فروش ها با موعد تحویل های سه ماه تا یک سال خواهد بود. بنابراین در بازاری که به گفته وزیر صمت فقط از ۱.۵ میلیون تقاضای انباشته دارد، تزریق طولانی مدت ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو چه دردی دوا خواهد کرد؟ اگر تمام این خودروهای به صورت یک جا عرضه می شد، بدون تردید تأثیر شگفت انگیز بر بازار می گذاشت، اما آیا این نوع طرح ها غیر از جمع آوری نقدینگی و سرمایه های سرگردان، می تواند هدف دیگری را دنبال کند؟

۲.۴ امتیاز از ۲۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.