صادرات به ونزوئلا؛ خودروهای ایرانی به آینده احتمالی سفر می کنند؟

صادرات خودرو به ونزوئلا
صادرات خودرو به ونزوئلا

به تازگی، وزیر حمل و نقل ونزوئلا اعلام کرد ۸۰ هزار درخواست برای محصولات یکی از خودروسازان ایرانی ثبت شده است. اکنون این پرسش پیش می آید که آیا صادرات خودرو به ونزوئلا را باید به فال نیک گرفت؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

ونزوئلا مثال بارزی از رکود شدید اقتصادی در تاریخ معاصر جهان است. اقتصاد این کشور از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ حدود ۸۰ درصد کوچک تر شد و ۹۰ درصد مردم این کشور در این بازه به فقر مطلق سقوط کردند. تورم انباشته در این بازه زمانی حدود یک میلیون درصد بوده و چهارده صفر از پول ملی این کشور در این مدت حذف شد. اقتصاد متکی به نفت، تحریم های شدید سیاسی و نظام تک قطبی سیاسی از جمله مواردی بود که این کشور را به چنین وضعیتی کشاند. شاید این موارد برای ما آشنا بنظر برسد چراکه بسیاری از کارشناسان با روند فعلی، مسیری مشابه با ونزوئلا را برای آینده اقتصادی ایران پیش بینی می کنند. همین شباهت باعث می شود تا صادرات خودروهای ایرانی را به نوعی سفر به آینده تعبیر کنیم. در این گزارش به احتمال ونزوئلا شدن ایران نمی پردازیم بلکه صرفا صادرات خودرو به این کشور را بررسی می کنیم.

مدیران 777 مدیران 777

خودرویی که به خانه رواست!

 وضعیت امروز بازار خودرو و بالارفتن قیمت ها علل مختلفی دارد اما مهم ترین دلیل قیمت های بالا در بازار و اختلاف قیمت بسیار زیاد با کارخانه را می توان قاعده ساده عرضه و تقاضا عنوان کرد. واقعیتی که همه کارشناسان و مسئولین آن را می پذیرند این است که در سال های گذشته در کنار ممنوعیت واردات، کسری تولید را در دو خودروساز بزرگ کشور داشته ایم و همین باعث شده تا با کسری انباشته ناشی از سال های اخیر مواجه باشیم. این یعنی تقاضای انباشته این روزها باعث شده تا قیمت ها بالاتر روند. اگرچه امروز وزارت صمت از افزایش محسوس تولید صحبت می کند اما تاثیری از این افزایش تولید را در بازار نمی بینیم. حالا سوالی که مطرح می شود این است که آیا در شرایط فعلی که بازار داخلی کشور تشنه عرضه است، صادرات خودرو (فارغ از این که کشور مقصد چه باشد) منطقی است؟

زمانی که هر تولید کننده در بازار داخلی خود به جایگاه رقابتی و عرضه معقولی می رسد، اهداف صادراتی خودش را ترسیم کرده و برای آن اقدام خواهد کرد. اما این نکته را در مورد خودروسازان داخلی کشور نمی بینیم. البته ممکن است این صادرات شبه دستوری باشد و بندی از قرارداد ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا به حساب بیاید که البته ما این نکته را تایید و یا تکذیب نمی کنیم.

ونزوئلا بازار هدف مناسبی است؟

همانطور که گفته شد اقتصاد ونزوئلا یک اقتصاد آسیب دیده و ضعیف شده است. البته بعد از گذراندن یک دوره رکود تاریخی و مواجهه با ابرتورم اقتصادی، حالا این کشور با برقراری روابط اقتصادی با اروپا و آمریکا به سمت رشد اقتصادی می رود. با این وجود همچنان واحد پولی ضعیفی را برای این کشور داریم و این یعنی خودروهای ایرانی به مقصدی می روند که استاندارد ها مالی و حتی خودرویی آنجا پایین تر از کشور مبدا یعنی ایران است. این نوع از صادرات به خودی خود بد نیست اما یادمان باشد که به هیچ وجه زمینه ورود به بازار های هدف بزرگ تر را فراهم نمی کند. این نکته هم باید در نظر گرفت که اگر ونزوئلا در سال های آینده رشد اقتصادی خوبی را داشته باشد و ارتباط سازنده با دنیا برقرار کند، خودروهای ایرانی امکان عرضه در این کشور را نخواهند داشت چراکه در آنصورت انتخاب های وارداتی بروزتر و بهتری را در نظر خواهند گرفت.

چند پرسش مهم و اساسی

حالا که بحث صادرات خودرو به ونزوئلا قطعی و عملیاتی بنظر می رسد حالا این سوال مطرح است که با توجه به مشکلات ناشی از تحریم در انتفال پول، حالا مبلغ دریافتی از این صادرات چگونه به ایران پرداخت می شود؟ یعنی در شرایطی که ما برای جابجایی مبالغ بسیار کمتر، با مشکلات جدی طرف هستیم، چطور مبلغ مربوط به ۸۰ هزار خودرو قرار است به ایران بیاید و بر اساس چه واحد پولی این صادرات صورت می گیرد؟ سوال دیگر این است که این خودرو ها قرار است با چه قیمتی در بازار ونزوئلا عرضه شوند؟ آیا زیانی که با قیمت گذاری دستوری بر اساس ادعای خودروسازان به آن ها وارد می شود، در این صادرات هم وجود دارد؟ یا اینکه دقیقا چه مدل هایی از دو خودروساز بزرگ کشور قرار است در ونزوئلا عرضه شوند؟ از آنجا که دولت و مجلس فعلی دم از شفافیت در موضوع تولید و عرضه خودرو می زنند، انتظار می رود به این سوالات هم پاسخگو باشند.

در این گزارش سعی شد نکات و ابهاماتی که در مورد صادرات خودرو به ونزوئلا وجود دارد را بیان کنیم. فراموش نکنید که صادرات امری مفید است و می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند. اما باید شرایط بازار داخل و وضعیت بازار هدف را هم در نظر گرفت و دید که این صادرات در نهایت چه آورده ای برای ما خواهد داشت؟

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

۴ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.