وعده های پوچ و بلاتکلیفی وزارت صمت در مورد واردات خودرو

آیین نامه جدید واردات خودرو
آیین نامه جدید واردات خودرو

پس از تنظیم و ابلاغ آیین نامه جدید واردات خودرو، وزیر صمت و سخن‌گوی این وزارت شروع به دادن وعده هایی کردند که تاکنون هیچ کدام‌شان محقق نشده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پس از حاشیه های فراوان سرانجام وزارت صمت موافقت های لازم برای واردات خودرو را به دست آورد و پس از ابلاغ آیین نامه واردات، رسماً فرآیند واردات خودرو آغاز شد. همان ابتدا وزارت صمت نام شرکت های واردکننده را پس از بررسی های مختلف اعلام کرد و حتا نمونه های وارداتی برخی مدل ها به ایران آمد. در همان زمان بود که سخن‌گوی وزارت صمت خبر از عرضه وارداتی ها در بورس کالا تا آخر دی ماه داد و حالا که در اوایل اسفند ماه به سر می بریم هنوز خبری از واردات نیست. این یعنی عملاً هنوز هیچ وارداتی رخ نداده و عرضه ای صورت نگرفته است و مردم هم اصلاً به واردات خودرو آن هم با این روند کند خوشبین نیستند.

مدیران 777 مدیران 777

روند فوق کُند واردات و سکوت مجلس

برخی از شرکت های واردکننده در این مورد به اسب بخار می گویند: «زمانی که آیین نامه ابلاغ شد و نام شرکت ما برای واردات به تأیید رسید، وزارت صمت به حالتی شبه دستوری برای انتشار محتوا و اکران بیلبورد ما را تشویق کرد.» همین باعث شد خیلی زود بیلبوردها و محتواهای مربوط به واردات خودرو در رسانه ها منتشر شود. گویا وزارت صمت با این اقدام می خواست موجی روانی را برای کنترل بازار راه بیاندازد که عملاً می بینیم این موج موقتی بود و حالا بازار خودرو افسارگسیخته شده است. به نظر می رسد وزارت صمت با روند واردات آشنایی کامل نداشته و بر همین اساس است که فرآیند تا این حد طولانی شده است. برخی شرکت های واردکننده که نمی خواهند نام آن ها منتشر شود به ما گفته اند که وزارت صمت در صدور مجوزها کند عمل می کند و سایر دستگاه ها هم هماهنگی لازم را در این راستا ندارند. بر همین اساس است که هیچ کدام از وعده های سخن‌گوی وزارت صمت در مورد واردات فعلاً محقق نشده است و هیچ عرضه ای نداشته ایم. حتا در تخصیص ارز هم ابهاماتی وجود دارد که شرکت های واردکننده نسبت به آن انتقاد داشته اند. حالا این پرسش پیش می آید که مجلس انقلابی چه طور به وعده های عملی‌نشده وزیر توجهی ندارد و هیچ واکنشی نسبت به فرآیند واردات نشان نمی دهد.

عرضه وارداتی ها چگونه انجام خواهد شد؟

یکی از چالش های اصلی در مورد واردات خودرو شیوه عرضه آن است. در این روزها فعلاً عرضه خودروهای داخلی و مونتاژی در بورس کالا ادامه پیدا کرده است، اما همچنان کشمکش ها در مورد عرضه با شورای رقابت ادامه دارد. یک منبع آگاه مشغول در یکی از شرکت های واردکننده به خبرنگار اسب بخار گفته است که گویا هنوز عرضه وارداتی ها در بورس کالا حتمی نیست و احتمال آن وجود دارد که عرضه این خودروها به صورت مستقیم و از طریق نمایندگی ها انجام شود. اگر این روند قطعی شود احتمالاً باز هم التهاب را در رده های بالایی بازار خواهیم دید و البته رانت در عرضه هم قابل پیش بینی خواهد بود. این که هنوز قطعیتی در مورد عرضه واردات خودرو وجود ندارد خود نشان دهنده این است که وزارت صمت در نه تنها در امور اولیه واردات بی برنامه عمل کرده است، بلکه در عرضه هم برنامه مدونی ندارد و هنوز هیچ چیز در این مورد مشخص نیست.

در نهایت، باید دید واردات خودرو چه زمانی رسماً آغاز می شود و خودروهای وارداتی چه تأثیری بر بازار خواهند داشت. بازار خودروی کشور در حال حاضر بسیار تشنه است و کندی روند واردات فقط وضعیت را بدتر از این می کند. عموم جامعه هم با این تأخیرها نسبت به واردات بی اعتماد شده اند، به نحوی که، حالا بسیاری از مردم بر این باور هستند که وارداتی در کار نخواهد بود. به نظر می رسد در شرایط فعلی وزارت صمت باید بسیار سریع تر از این عمل کند و یا حتا از تجربه کسانی که در دوره های قبلی واردات در راس کار بوده اند نهایت استفاده را داشته باشد تا نهایتاً وارداتی ها به بازار بیایند. البته همه می دانیم که واردات امری است که نه آغاز آن بلکه استمرار آن می تواند ثبات نسبی را به رده های بالایی بازار بیاورد، اما نباید فراموش کرد که قیمت وارداتی ها هم در بازار متأثر از نرخ ارز خواهد بود که این روزها به نظر می رسد کنترل آن در کشور غیرممکن شده است.

۳.۴ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.