آفرود مجلس و دولت از پاستور تا بهارستان 

معرفی وزیر صمت جدید
معرفی وزیر صمت جدید

اولین روز هفته در حالی آغاز شده است که با توجه به عدم معرفی وزیر صمت جدید به نظر می رسد آفرود مجلس و دولت از پاستور تا بهارستان همچنان ادامه داشته باشد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از برکناری فاطمی امین از سکان‌داری صمت کشور، گمانه زنی ها درباره جانشین وی آغاز شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اسامی زیادی نیز مطرح شده اند که سکان را از سرپرست موقت گرفته و صمت کشور را در ادامه مسیر هدایت کنند.

براساس شنیده ها در حال حاضر، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، مهدی نیازی، سرپرست فعلی صمت، نیکزاد، نماینده مجلس،مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی، مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، عباس علی آبادی، مدیرعامل مپنا و محمد مهدی برادران، معاون امور صنایع وزارت صمت، مطرح ترین گزینه ها هستند.

 آخرین بررسی ها در فضای مجازی برای منطقی، نیکزاد، غضنفری، نیازی و مدرس خیابانی شانس بیش تری قائل هستند. با این حال، تمام این اسامی بر حدس و گمان استوار است و هفته به هفته جدول نامزدهای سمیه‌نشینی کم و زیاد می شود.

به عنوان مثال، در آخرین اطلاعاتی که در گشت و گذار در فضای مجازی به دست می آید، دیگر نامی از پیمان پاک و سمیع نژاد دیده نمی شود. یا آن گونه که به نظر می رسد برخلاف هفته های گذشته  دیگر دوستی و برادران جزو گزینه های  اصلی محسوب نمی شوند و  نام های دیگر به میان آمده است. این خاصیت گمانه زنی است، همه چیز براساس حدس است و قطعیتی وجود ندارد.

اما تمام افراد یادشده و یا حتا فردی که نامش در این فهرست نیست و شاید به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی شود، در یک نکته مشترک هستند. وزیر جدید صمت راه سخت و پرپیچ و خمی در پیش دارد. گزینه وزارت باید فردی باشد که بتواند از پس مجلس برآید‌. باید در نظر داشت هنگام رأی‌گیری درباره عدم رأی اعتماد به فاطمی امین از ۲۷۲ نماینده حاضر، ۱۶۲ رأی مخالف وی بودند، ۲ رأی ممتنع و ۶ رأی نیز باطله بود. در مقابل، ۱۰۲ نماینده همچنان موافق صدارت فاطمی امین بودند.

بنابراین دولت در اولین گام برای پر کردن جای خالی کابینه باید گزینه ای را انتخاب کند که بتواند با برنامه ها و راهکارهایش نظر این بخش از نمایندگان را جلب کند. در کنار آن، نباید از ۱۶۲ نماینده مخالف فاطمی امین به سادگی گذشت، چراکه دلایل مخالفت آن ها هم نقطه اشتراک و هم نقطه افتراق داشت. به عنوان مثال، بسیاری از آن ها نسبت به آشفتگی بازار خودرو و عدم کاهش قیمت اتفاق نظر داشتند، اما در بحث واردات اختلاف دیدگاه دارند، برخی موافق واردات خودروهای صفر، برخی صفر و کارکرده و برخی کلاً با واردات مخالف هستند.

بنابراین همین مسئله گزینه مدنظر دولت را در موقیعتی ویژه قرار می دهد. پیچ لغزنده و غیر قابل پیش بینی نحوه مدیریت بازار خودرو ست. در حال حاضر، تولیدکنندگان با فردایی متفاوت روبه‌رو هستند. غول های جاده مخصوص باید به شدت تعهدات سامانه یکپارچه را ایفا کنند. در کنار آن، برنامه های توسعه ای را نیز باید پیش ببرند و محصولات جدید را معرفی و عرضه کنند. در عین حال، در سکوتی که اختیار کرده اند، باید با مشکلات قیمت گذاری دستوری دست و پنجه نرم کنند.

بخش خصوصی خودروسازی نیز دست انداز دیگری است که پیش روی وزیر جدید قرار دارد. البته وزیر در دست انداز قرار ندارد، اما به مخاطره افتادن تولید، اثرات آن بر بازار در کوتاه و بلندمدت و همچنین آینده این بخش، رابطه متقابل با صمت می تواند دستمایه چالش دیگر وزیر باشد.

در این میان، واردات نیز می تواند یکی از سخت ترین مسیرها باشد. در حال حاضر، بخش زیادی از نمایندگان به شدت معتقد هستند که چاره ای جز واردات خودروی دست دوم برای تنظیم بازار و شکست قیمت ها وجود ندارد. در همین شرایط بخش دیگری از واردکنندگان هنوز نتوانسته اند عرضه را آغاز کنند. همچنین عدم هماهنگی تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز یک شیب تند به شمار می آید که عدم توانایی در کنترل آن می تواند ضربات و خسارات سنگینی به بار آورد.

به بیان ساده، نحوه برخورد، مواجه، مدیریت، کنترل و راهکارها می تواند دستمایه اخطار و کارت زرد و قرمز مجلس را به وزیر جدید فراهم کند. در  این شرایط، صمت کشور به آفرود مجلس و دولت بدل شده است؛ هر یک خود را حرفه ای می داند و اصرار دارد که با نقشه اش می توان به سلامت از راه عبور کرد. با این حال، بازار خودرو حرف دیگری می زند.

۳.۳ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.