خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید؛ راه حلی برای کاهش سوخت یا کاهش آلایندگی؟

خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید
خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید

در دنیای مدرن امروزی اکثر خودروسازان دنیا به دنبال تولید خودروهای برقی و یا ترکیبی از برق و بنزین هستند، اما به نظر شما خودروهای هیبریدی و پلاگین، راهکاری برای کاهش مصرف سوخت هستند یا برای کاهش میزان آلایندگی؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شرکت های خودروساز عمدتاً برای درک بهتر عموم و همچنین تشویق آن ها به خرید خودروهای هیبریدی، هنگام عرضه و پروموت این دسته از خودروها، به کاهش مصرف سوخت آن ها تأکید دارند و اعدادی را برای مصرف سوخت بیان می کنند که بعضاً در شرایط روزمره برای مشتریان غیر قابل دسترس خواهند بود، اما با نگاهی به میزان آلایندگی این خودروها می توان دریافت که علاوه بر کاهش مصرف سوخت و هزینه های ناشی از سوخت گیری، خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی، نقاط مثبت دیگری هم دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

کاهش میزان آلایندگی چه پارامتری است؟

هوای خروجی از اگزوز خودرو، معمولاً حاوی مقدار بسیار زیادی کربن مونواکسید و هیدروکربن ها هستند که دو ماده بسیار خطرناک برای محیط زیست به شمار می روند. با گسترده تر شدن میزان ورود آلاینده ها به هوا، بسیاری از شرکت های خودروسازی سعی کرده اند خودروهایی تولید نمایند که میزان آلایندگی کم‌تری داشته باشند و برای این امر استانداردهای متفاوتی نیز تعریف کرده اند. در کشورهای اروپایی رعایت استانداردهای آلایندگی از سال ۱۹۹۲ اجباری شده است و هر ساله نیز شاهد سخت‌تر شدن این قوانین هستیم. متأسفانه تولیدات داخلی ما عمدتاً از این استانداردها پیروی نمی کنند و یکی از مهم ترین عوامل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران را همین خودروهای غیر استاندارد شامل می شوند.

یکی از روش های سنجش آلایندگی خودروها، میزان خروجی CO2 در هر کیلومتر بر حسب گرم است. بر همین اساس در خودرویی همچون پژو ۳۰۰۸ جدید، در نسخه ۱.۲ لیتری توربوشارژ، میزان خروجی گاز CO2 بر حسب گرم بر کیلومتر، عددی در محدوده ۱۶۵ است. اکنون همین عدد در نمونه ۱.۲ لیتری هیبرید ۱۳۶ اسب بخاری، به ۱۲۳ گرم بر کیلومتر کاهش می یابد.

برای درک بهتر و مثالی عینی تر، به سراغ لاماری خودمان یا همان دانگ فنگ T5 اوو چینی می آییم. این خودرو در نمونه ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی با استاندارد آلایندگی یورو ۶، خروجی گاز دی اکسید کربنی برابر با ۱۷۴ گرم در هر کیلومتر دارد و همین عدد در نسخه ۱.۵ لیتری هیبرید به ۱۱۱ گرم در هر کیلومتر کاهش می یابد.

اما در خصوص مصرف سوخت شاهد اعدادی برای خودروهای پلاگین و هیبریدی هستیم که در عمل برای مالکان این خودروها چندان قابل لمس نیست. به عنوان مثال مصرف سوخت ترکیبی لاماری HEV عدد ۴.۷ لیتر در صد کیلومتر و مصرف ترکیبی تیگو ۸ پرو e پلاس هم ۱.۵۵ لیتر است، که این عدد در شرایط کاملاً استاندارد و با تکنیک های رانندگی خاص شاید محقق شوند، اما در شرایط معمولی عملاً امکان پذیر نیستند.

کیفیت سوخت هم مؤثر است؟

در کشورهای پیشرفته سوخت‌ هایی با درجه اکتان متفاوت و حتا با اعدادی نظیر اکتان ۹۸ نیز عرضه می‌شود و در کشور ما نیز عرضه بنزین سوپر با اکتان ۹۲ اسمی، کم و بیش صورت می‌گیرد. باید گفت این نوع سوخت‌ها دارای عناصر پاک کننده فعال برای زدودن مواد آلاینده از پیشرانه هستند که نتیجه آن بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خودرو خواهد بود.

سخن پایانی

در پایان باید گفت ورود خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین می توانند تأثیر مؤثری در کاهش میزان آلودگی هوا داشته باشند. البته این مورد به شرط آن است که تولید برق در کشور نیز از روش های سنتی به روش های نوین تغییر یابد، چراکه در روش های سنتی از میزان زیادی سوخت های فسیلی جهت تولید برق استفاده می شود. نکته دیگر آن که به مردم باید اطلاع داده شود که تنها هدف خودروهای هیبریدی و پلاگین، کاهش مصرف سوخت نیست، بلکه کاهش میزان آلایندکی را حتا می توان اولین هدف این دسته از خودروها عنوان کرد.

نظر شما درباره خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی چیست؟

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.