خودروهای هیبرید کارکرده نخرید

خودروهای هیبرید کارکرده
خودروهای هیبرید کارکرده

این که خودروهای هیبرید کارکرده یا دست دوم بخریم یا نخریم یکی از پرسش های متداول بسیاری از مشتریان است. در ادامه متن متوجه می شوید که رفتن به سمت هیبریدی های دست دوم کار عاقلانه ای است یا خیر.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

تقریباً از سال ۲۰۱۲ بود که پای اولین خودروی هیبرید، یعنی لکسوس CT 200، به بازار ایران باز شد و در همان ابتدا بسیاری از خریداران را نسبت به تعمیرات و نگهداری این خودرو نگران کرد که البته غیرمنطقی هم نبود،زیرا تا آن زمان فقط تاکسی های پریوس نسل اول بودند که به عنوان هیبرید در ایران تردد می کردند و به جز راننده های تاکسی‌رانی، کسی نمی توانست آن ها را خریداری کند و به نوعی فقط مختص تاکسی‌رانی بود. پس از CT، پریوس نسل دوم، کمری و… نیز به ترتیب به بازار احتراقی پسند ایران وارد شدند و همان طور که انتظار می رفت زیاد مورد استقبال قرار نگرفتند. اما رفته رفته با افزایش تنوع در خودروهای هیبرید و بهتر شدن سیستم خدمات پس از فروش و تعمیرات این دست از خودروها، مردم به خودروهای هیبرید یا دورگه، بیش تر روی آوردند و محصولاتی مانند سوناتا هیبرید، لکسوس NX300H، و C-HR و… با میزان استقبال و فروش بالاتری نسبت به قبلی ها روبه‌رو شدند.

حالا اما عمر خودروهایی که نام برده شد حدوداً ۵ سال و یا بیش تر است و دیگر نمی توانید به راحتی نسخه صفر آن ها را در بازار آزاد پیدا کنید. پس یا باید به سراغ خرید خودروهای هیبرید کارکرده بروید و یا این که یک خودروی تمام بنزینی را برای خود انتخاب کنید. به همین دلیل خیلی از کسانی که می خواهند خودرو بخرند، بین این که خودروهای هیبرید کارکرده بخرند یا نخرند سردرگم اند و نمی دانند که آیا انتخاب هیبریدهای کارکرده عقلانی است یا نه. در ادامه، مزایا و معایب این دسته از خودروها آمده است و در پایان نیز نتیجه گیری شده که این خودروها ارزش خرید دارند یا نه.

مزایای خودروهای هیبرید کارکرده

۱. آرامش فوق العاده حاکم در درون کابین

خودروهای هیبرید کارکرده

یکی از مهم ترین مزایای خودروهای هیبرید این است که در مقایسه با آن هایی که موتور احتراقی دارند بسیار کم سر و صداتر هستند، زیرا موتور بنزینی آن ها در مواقع کم تری روشن می شود و از آن جایی که حجم و تعداد سیلندر موتور بنزینی آن ها نیز کم تر است و در صورت روشن شدن با دورهای پایین تری کار می کنند، آلودگی صوتی کم تری از آن ها درون کابین به گوش می رسد و سرنشینان با آرامش بیش تری از خودرو استفاده می کنند.

۲. مصرف سوخت پایین

همان طور که می دانید هدف اصلی از طراحی و تولید خودروهای هیبریدی این بود که به واسطه عملکرد موتور برقی و وجود باتری، مصرف سوخت پایین تری داشته باشند. البته در کنار مصرف سوخت پایین می توان به سازگاری بیش تر با محیط زیست هم اشاره کرد که در اثر کاهش میزان تولید آلایندگی توسط این خودروها به دست می آید. البته برخی ها هم می گویند که باتری های خودروهای هیبرید به خودی خود می توانند موجب آلودگی محیط زیست شوند و آثار ماندگارتری نسبت به سوخت های فسیلی برجای بگذارند.

معایب خودروهای هیبرید کارکرده

۱. هزینه تعمیر و نگهداری بالا

خودروهای هیبرید کارکرده

یکی از قدیمی ترین مشکلاتی که دارندگان این دست از خودروها داشتند مشکل نبود تعمیرکار بود که این مشکل به مرور کم رنگ تر شد، اما به طور کلی از بین نرفت. از طرفی دیگر، به دلیل پیچیده بودن سیستم های برقی خودروهای هیبرید کارکرده، در صورت خرابی، هزینه تعمیر زیادی روی دست صاحب خودرو می گذارند.

۲. هزینه بالای تعویض باتری

همان طور که گفته شد، حداقل ۵ سال از عمر خودروهای هیبرید کارکرده گذشته و باتری اکثر آن ها رو به نابودی است. از این رو، نیاز به تعویض باتری دیر یا زود به وجود می آید و صاحب خودرو را مجبور به پرداخت یک هزینه بسیار سنگین می کند، به گونه ای که باید علاوه بر تمام پول های صرفه جویی شده به دلیل مصرف بنزین کم تر، باید یک مبلغ دیگری هم اضافه کند تا بتواند باتری های نو را جایگزین قبلی ها کند. برای مثال، به طور میانگین قیمت باتری خودروهای هیبرید حدود ۶۰۰۰ دلار یا ۳۰۰ میلیون تمام می شود که در مقایسه با پولی که شخص تا این جای کار به دلیل مصرف پایین سوخت ذخیره کرده، بسیار بیش تر است.

۳. جابه‌جایی هیبریدی ها فقط با خودروبر

از دیگر معایب خودروهای هیبرید این است که در صورت از کار افتادن‌شان نمی توانید آن ها را بکسل کنید، زیرا وقتی که بکسل می شوند، ژنراتور کار می کند و موجب می شود باتری ها بیش از حد نیاز شارژ شوند و احتمال بروز انفجار یا حادثه هایی از این دست بالا برود.

بالاخره خودروهای هیبرید کارکرده بخریم یا نخریم؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد این خودروها داده شد می توان گفت خرید نسخه های کارکرده پس از گذشت حدود ۵ سال کار عقلانی ای نیست، زیرا در همان ابتدا باید مبلغ زیادی را در صورت فاسد شدن باتری های‌شان، صرف تعویض کنید و از آن جایی که در طول ۵ سال بعدی، هزینه بنزینی که مصرف می کنید در حد تعویض باتری نیست، پس بهتر است خودروهای هیبرید کارکرده نخرید.

مزایای خودروهای هیبرید کارکرده چیست؟

۱- آرامش فوق العاده حاکم در درون کابین ۲- مصرف سوخت پایین

معایب خودروهای هیبرید کارکرده چیست؟

۱- هزینه تعمیر و نگهداری بالا ۲- هزینه بالای تعویض باتری ۳-جابجایی هیبریدی ها فقط با خودروبر

بالاخره خودروهای هیبرید کارکرده بخریم یا نخریم؟

خرید نسخه های کارکرده پس از گذشت حدود ۵ سال کار عقلانی ای نیست. زیرا در همان ابتدا باید مبلغ زیادی را در صورت فاسد شدن باتری هایشان، صرف تعویض کنید و از آن جایی که در طول ۵ سال بعدی، هزینه بنزینی که مصرف می کنید در حد تعویض باتری نیست، پس بهتر است خودروهای هیبرید کارکرده نخرید.

۴.۳ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.