فاطمی امین : مردم حس خوبی نسبت به صنعت خودرو ندارند

مردم حس خوبی به صنعت خودرو ندارند
مردم حس خوبی به صنعت خودرو ندارند

وزیر صمت در مراسم افتتاح خط تولید انبوه تارا اتوماتیک گفت: «توانمندی هایی که در این صنعت وجود دارد برای مردم حس مطلوب و خوبی ندارد».

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سید رضا فاطمی امین در این مراسم که با حضور برخی نمایندگان مجلس ، قطعه سازان و مدیران ارشد ایران خودرو صحبت می کرد با اشاره به این که صنعت خودرو در ایران از نظر ظرفیت های فنی ،مهندسی ، طراحی و ساخت  به جاهای خوبی رسیده است تصریح کرد: الان هنگام  آن است که یک جهش جدی در کیفیت، قیمت، تولید و صادرات داشته باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

نگرانی مردم از صنعت خودرو

وی ادامه داد : توانمندی هایی که در این صنعت وجود دارد برای مردم حس خوب و مطلوب ندارد و این نگران کننده است.

سکاندار صنعت کشور با اشاره به ۹ پروژه حاکمیتی که در وزارت صمت با مشورت فعالان وکارشناسان این حوزه تدوین شده است تاکید کرد: «وظیفه همه ما این است که حداکثر در ۲سال خودرو را به یک افتخار ملی تبدیل کنیم. به هر حال درست یا غلط یک ذهنیت در ذهن مردم هست که واقعیات صنعت خودرو فاصله دارد.این فاصله را باید با کار متراکم تر و روحیه جهادی پر کرد».

فاطمی امین با اشاره به اینکه صنعت خودرو یکی از ۱۰ اولویتی است که وی برای این صنعت در نظر گرفته است. چرا که این صنعت به رغم اینکه چالش های فراوانی دارد،فرصت های بسیاری نیز پیش رو دارد.

وی اظهار کرد: «امیدواریم در هفته های آینده گشایش هایی داشته باشیم که تا پایان سال مشکلات حل شود و ظرف دو سال آینده در راستای کاهش قیمت ها حرکت کنیم. در این زمینه هدف گذاری هم شده است».

وزیر صمت اضافه کرد: «بر اساس این برنامه ها در پایان سال ١۴٠١ بر اساس قیمت ثابت و میانگین خودروها  حداقل باید تا ١۵ درصد قیمت تمام شده با کاهش یابد .همچنین در سال آینده علاوه بر حرکت بییشتر به سمت افزایش کیفیت باید ١.۶ میلیون خودرو تولید کنیم به نحوی که در ١۴٠٢ خودرویی زیر ٣ستاره نخواهیم داشت».

وی قول داد: «سال آینده تولیدخودرو به قدری زیاد خواهد شد که دیگر نیازی به قرعه کشی نباشد و قرعه‌کشی محلی از اعراب نداشته باشد».

وی اظهار کرد: «باید صادرات گسترده چه به صورت سی بی یو و چه به صورت قطعات و تولید در کشورهای دیگر داشته باشیم که تمام این ها شدنی است. البته این نیست که تا پایان سال کاری به خودروسازان نداشت باشیم. هر دو خودروساز برنامه های هفتگی داده اند و انتظار داریم فعالان صنعت خودرو در راستای این اهداف تلاش کنند. در پایان سال جلسه جمع بندی خواهیم داشت برای صنعت خودرو که دسترسی به اهداف را خواهیم سنجید».

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قیمت خودرو به تدریج تا پایان سال کاهش خواهد یافت، گفت: «قیمت‌های کنونی بازار خودرو غیر منطقی است و باید کاهش یابد».

وزیر صمت افزود: «خودرو به نوعی مظهر صنعت ایران است و خودروسازان برنامه منظم خود را در همه حوزه‌ها اعم از تولید مونتاژ و قدرت‌سازی صورت هفتگی به ما ارائه می‌دهند و مورد رصد قرار می‌گیرند».

وی اضافه کرد: «از مدیران خودروسازی خواسته‌ایم که در کوتاه‌ترین زمان، کیفیت خودروهای تولیدی خود را افزایش دهند تا رضایت مشتریان را به دست آورند».

فعال کردن سایت ها خارجی خودروسازی

وزیر صمت گفت: «اکنون سایت گروه صنعتی ایران خودرو در کشور جمهوری آذربایجان فعال است و در چند کشور دیگر نیز در حال فعال کردن دیگر سایت‌ها هستیم و در ماه‌های آتی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت»

فاطمی امین از فعال‌سازی یکی از این خطوط در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «آبان ماه به کشوری که دو خط خودروسازی فعال داریم، سفر خواهم کرد و با  نخست وزیر و صنعتگران این کشور ملاقات‌هایی خواهیم داشت تا خطوط تولید ایران خودرو و سایپا فعال شوند».

فاطمی امین افزود: «خودرو ظرفیت صادرات نیز دارد که سازمان توسعه تجارت با شناسایی ظرفیت‌ها، صادرات در این حوزه را از سال آینده با قدرت و جدیت بیشتری در دستور کار قرار می‌دهد».

وی همچنین در خصوص واردات خودرو، تصریح‌کرد: واردات خودرو در مجموع می‌تواند برای این صنعت مفید باشد، اما در مقطع کنونی و به دلیل اینکه تعادل ارزی کشور به هم می‌ریزد، مناسب نیست.

عرضه خودرو در بورس مفهومی نادرست

وزیر صمت همچنین عرضه خودرو در بورس را مفهومی نادرست برشمرد و یادآور شد: «بورس ساز و کاری برای کامودیتی‌ها و کالاهای پایه‌ای دارد و خودرو به هیچ عنوان در مصداق آن قرار نمی‌گیرد»

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.