سریع ترین شاسی بلندهای 2023

سریع ترین شاسی بلندهای 2023
سریع ترین شاسی بلندهای ۲۰۲۳

سریع ترین شاسی بلندهای ۲۰۲۳ طی رقابتی میان خودروهای تمام برقی، هیبریدی و تمام بنزینی، مشخص شدند، که در پایان هر کدام از خودروهای شرکت کننده توانست یکی از جایگاه های ۱ تا ۱۰ را به خود اختصاص دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

سال ها قبل کسی فکر نمی کرد روزی برسد که خودروهای شاسی بلند هم بتوانند پرشتاب باشند و به سرعت های بالا دست پیدا کنند و فقط تعداد کمی از آن ها بودند که می شد به آن ها لقب پرسرعت و یا پرشتاب را داد، اما برخلاف گذشته، این روزها با خودروهای شاسی بلندی طرف هستیم که بیش تر با علم آیرودینامیک سازگارند و به کمک پیشرانه های پرتوان‌شان می توانند به راحتی شتاب‌گیری های خوبی داشته باشند و به سرعت های بالا دست یابند. از این رو، با افزایش تعداد شاسی بلندهای پرسرعت، چند سالی است که فهرستی با عنوان سریع ترین شاسی بلندها منتشر می شود و با مراجعه به آن می توانید ۱۰ خودروی اول دنیا را بشناسید.

مدیران 777 مدیران 777

توجه داشته باشید که در بررسی صورت گرفته فقط حداکثر سرعت ملاک نیست، بلکه زمان شتاب‌گیری از سرعت ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت هم در رتبه بندی دخیل است.

سریع ترین شاسی بلندهای ۲۰۲۳

۱۰- دوج دورانگو SRT Hellcat (شتاب‌گیری ۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت)

دوج دورانگو
دوج دورانگو

شاید دوج دورانگو Hellcat یا جهنمی در نگاه اول مانند دیگر شاسی بلندهای فهرست، آیرودینامیکی نباشد، اما موتوری دارد که می تواند تأثیرات نیروی درگ را تا حد زیادی از بین ببرد و این خودرو را به یکی از ۱۰ شاسی بلند سریع دنیا تبدیل کند. قلب تپنده دوج دورانگو SRT Hellcat یک موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر است که با کمک سوپرشارژر می تواند ۷۱۰ اسب بخار توان و ۸۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. از آن جایی که، ۲۰۲۳ آخرین سال تولید این موتور است، احتمالاً دیگر شاهد حضور دورانگو جهنمی بین سریع ترین شاسی بلندهای دنیا نباشیم.

بیشتر بخوانید: توربورشارژر و سوپرشارژر چه گونه فشار هوا را افزایش می دهند؟

۹- لامبورگینی اوروس (شتاب‌گیری ۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت)

لامبورگینی اوروس
لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اولین خودروسازی است که یک شاسی بلند سوپر اسپرت با موتور ۱۲ سیلندر کاملاً احتراقی به نام LM002 را به دنیا معرفی کرد و به همین دلیل در این حیطه پیشگام است، اما داستان اوروس کاملاً با LM002 متفاوت است زیرا هم از نظر آیرودینامیکی پیشرفت ویژه ای داشته و هم از نظر فنی. برای اوروس از پیشرانه ۴ لیتری ۸ سیلندری استفاده شده است که توسط دو توربوشارژ تقویت می شود و می تواند توان ۶۵۰ اسب بخار و گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر را به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک این خودرو تحویل دهد تا در نهایت، همه این خصوصیات حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم کند.

۸- مرسدس بنز AMG EQE (شتاب‌گیری ۳.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت)

مرسدس بنز AMG EQE
مرسدس بنز AMG EQE

بلافاصله پس از معرفی EQE استاندارد توسط مرسدس بنز، AMG نیز نسخه ای با موتورهای الکتریکی خودش معرفی کرد که نه تنها این خودروی سه هزار کیلویی را جابه‌جا می کند، بلکه می تواند شتاب‌گیری ۳.۴ ثانیه ای را نیز برایش به ارمغان بیاورد. کمپانی AMG به غیر از تغییر در موتورهای الکتریکی EQE شاسی بلند، سیستم تعلیق و ترمزهای آن ها را هم ارتقا داده است. شاید AMG EQE نتواند به بیشینه سرعت اوروس و دورانگو برسد، اما شتاب‌گیری بهتری نسبت به آن ها دارد و به همین دلیل رتبه بهتری در فهرست سریع ترین شاسی بلندهای ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

۷- لامبورگینی اوروس پرفورمانته (Performante) (شتاب‌گیری ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت)

لامبورگینی اوروس پرفورمانته
لامبورگینی اوروس پرفورمانته

فرمول اصلی لامبورگینی برای ارتقای خودروهایش، از بین بردن اضافه وزن و بیش تر کردن توان خروجی است که از همین روش برای اوروس نیز استفاده کرده تا نسخه پرفورمانته این خودرو را معرفی کند. اختلاف نسخه اولیه اوروس و نسخه پرفورمانته در حداکثر سرعت نیست بلکه تغییرات به وجودآمده توانست فقط در حدود ۰.۲ ثانیه شتاب‌گیری را سریع تر کند.

۶- فراری پورسانگ (شتاب‌گیری ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت)

فراری پورسانگ
فراری پورسانگ

پس از گذشت ۷ ماه از معرفی پورسانگ، هنوز باورش سخت است که کمپانی فراری هم یک کراس اوور سوپر اسپرت به دنیا معرفی کرده است. با وجود ارتفاع بسیار کمی که پورسانگ از سطح زمین دارد، اما در دسته کراس اوورها قرار می گیرد و به کمک موتور ۱۲ سیلندر خود، ششمین خودرو از فهرست سریع ترین شاسی بلندهای ۲۰۲۳ نیز می شود.

۵- پورشه کاین توربو GT (شتاب‌گیری ۳.۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت)

پورشه کاین توربو GT
پورشه کاین توربو GT

کاین توربو GT را می توان دومین شاسی بلند سریع دنیا دانست که فقط با موتور احتراقی کار می کند و در آن خبری از موتور برقی نیست. پیشرانه تمام بنزینی ۴ لیتری ۸ سیلندر کاین توربو و توربو GT فقط در بحث برنامه ریزی ECU و برخی قطعات داخلی با هم فرق دارند که همین اختلافات جزئی موجب برتری این خودرو شده است. جدا از تغییرات به وجودآمده در موتور، برنامه ریزی گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک این خودرو نیز ارتقا یافته است تا تعویض دنده ها با سرعت بیش تری انجام شود. در نهایت همه این اتفاقات رخ داده تا شتاب‌گیری نسخه توربو GT نیم ثانیه سریع تر شود و بتواند به حداکثر ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت نیز دست یابد.

۴- استون مارتین DBX707 (شتاب‌گیری ۳.۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۱۱ کیلومتر بر ساعت)

استون مارتین DBX707
استون مارتین DBX707

در این بخش نوبت به سریع ترین شاسی بلند تمام بنزینی دنیا می رسد که به کمک موتور ۶۹۷ اسب بخاری خود می تواند شتاب‌گیری تقریباً یکسانی با کاین توربو GT ثبت کند، اما در بیشینه سرعت حدود ۱۰ کیلومتر بر ساعت سریع تر است که همین برتری موجب شده است استون مارتین DBX707 رتبه بهتری در فهرست سریع ترین شاسی بلندهای ۲۰۲۳ داشته باشد.

۳- ریویان R1S (شتاب‌گیری ۳.۰ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت)

ریویان R1S
ریویان R1S

ریویان R1S مجهز به ۴ موتور الکتریکی مجزاست که هر کدام از آن ها بر روی یکی از چرخ های خودرو سوار می شوند و آن را به حرکت درمی آورند. این خودرو فقط و فقط در بحث شتاب‌گیری می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد، زیرا سرعت ماکسیمم آن نسبت به دیگر خودروهای فهرست بسیار پایین تر است. نکته منفی دیگر در مورد ریویان R1S طراحی ظاهری آن است که اصلاً چنگی به دل نمی زند. به طور کلی، قرارگیری این خودرو در جایگاه سوم کمی بحث برانگیز و غیرعقلانی است.

۲- لوتوس الترا R (شتاب‌گیری ۲.۹۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۶۶ کیلومتر بر ساعت)

لوتوس الترا R
لوتوس الترا R

این کراس اوور تمام برقی انگلیسی از دو موتور الکتریکی با حداکثر توان تولیدی ۹۰۵ اسب بخار بهره می برد که آن را به یک گیربکس دو سرعته تحویل می دهد تا خودرو بتواند خودش را به سرعت های بالاتری برساند. مانند ریویان، ماکسیمم سرعت لوتوس الترا R نیز در حد و اندازه شاسی بلندهای دیگر نیست و به دلیل موتورهای الکتریکی‌اش که گشتاور آنی به چرخ ها تحویل می دهند، فقط شتاب‌گیری فوق العاده خوبی دارد.

۱- تسلا مدل X Plaid (شتاب‌گیری ۲.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت)

تسلا مدل X Plaid
تسلا مدل X Plaid

به جرئت می توان گفت تنها خودروی برقی‌ای که لیاقت حضور در بین سریع ترین شاسی بلندهای ۲۰۲۳ را دارد همین تسلا مدل X Plaid است، زیرا شاید حداکثر سرعت عجیب و غریبی ثبت نکند، اما می تواند شتاب‌گیری حیرت آوری داشته باشد. این خودرو به سه موتور الکتریکی مجهز است که در مجموع می توانند توان ۱۰۲۰ اسب بخاری تولید کنند و شتاب این خودرو را فقط به ۲.۵ ثانیه برسانند. دقت داشته باشید که دومین خودروی فهرست حدود ۰.۴۵ ثانیه کندتر از مدل X است که این اختلاف در چنین رقابت حساسی اصلاً کم نیست.

منبع: Motor1.com

سریع ترین شاسی بلندهای ۲۰۲۳ کدام خودروها هستند؟

۱- تسلا مدل X Plaid 2- لوتوس اِلِتره R 3- ریویان R1S 4- استون مارتین DBX707 5- پورشه کاین توربو GT 6- فراری پورسانگ ۷- لامبورگینی اوروس پرفورمانته ۸- مرسدس بنز AMG EQE 9- لامبورگینی اوروس ۱۰- دوج دورانگو SRT Hellcat.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.