ری را برقی، خودرویی در تراز جهانی

ایران تا پایان تابستان امسال اولین مدل از یک خودرو برقی «ری را» در تراز جهانی می سازد و پیش بینی می شود آن را ابتدای سال ۱۴۰۴ به مرحله تجاری سازی برساند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

سال گذشته، زمزمه های تولید یک خودرو الکتریکی ایرانی با استفاده از مهندسی معکوس چند نمونه تسلا به گوش رسید تا اینکه اواخر همان سال خبر رسید ایران خودرو قصد دارد خودرو برقی «ری را» با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و قابلیت پیمایش ۴۲۰ کیلومتر با هر بار شارژ را روانه بازار کند. خبری که پس از حدود دو دهه ناکامی در تولید خودروهای برقی در ایران، خوشحالی و دلگرمی فعالان صنعت خودرو را در پی داشت.

ایده ساخت خودروهای برقی در جهان به سده ۱۸ میلادی برمی گردد اما با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و لزوم سوق یافتن به سمت انرژی های پاک در دو سه دهه اخیر بحث تولید و توسعه این نوع خودروها در دستور کار کشورهای جهان قرار گرفت.

طی سالهای اخیر خودروسازان مطرح دنیا مثل رنو، فورد، تسلا، ب ام و، هوندا و نیو خودروساز چینی، خودروهای الکتریکی با کیفیت که از سرعت و قدرت لازم برخوردار بود و از امتیاز فست شارژ بودن بهره می برد را وارد بازار کردند.

رنو مگان الکتریکی E-Tech با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و باتری ۶۰ کیلوواتی و قابلیت شارژ سریع DC، فورد موستانگ Mach-E با ۲۶۵ اسب بخار، تسلا مدل Y با ۴۳۴ اسب بخار، اشکودا Enyag iV، ب ام و iX دارای در سه نسخه با قابلیت های متفاوت، آئودی e-tron GT دارای موتور الکتریکی ۲۳۵ اسب بخار، هیوندای آیونیک ۵ که به مدت ۱۸ دقیقه به طور کامل شارژ می شود، تسلا مدل ۳ با توانایی پیمایش۳۵۴ کیلومتر با یک بار شارژ و پورشه تایکان دارای توان ۷۵۱ اسب بخار که در مدت ۲.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد جمله خودروهای برقی مطرح جهان است.

به تازگی نیز چین اعلام کرده نسل جدید خودروهای برقی چینی را روانه بازار خواهد کرد. ارتقای فناوری، باتریهای کوچکتر، قوی تر و سریعتر از ویژگی های این خودروها است.

در ایران هم از حدود دو دهه قبل زمزمه های ساخت خودرو برقی به گوش رسید و نامهای مختلفی همچون آریانا (سال ۱۳۸۱)، قاصدک (۱۳۸۸)، مینور (۱۳۹۰)، البرز (۱۳۹۳) یوز (۱۳۹۵)، ساینا برقی (۱۳۹۶) و یاس (۱۳۹۷) شنیده شد اما هریک از خودروهای مذکور به دلایلی همچون ضعف باتری، طولانی بودن زمان شارژ، سرعت پایین، نداشتن راندمان لازم و کمبود قطعات ناشی از تحریمها نتوانست جایی در بازار خودرو کشور پیدا کند.

اما خبر خوب آنکه ایران خودرو قصد دارد خودرویی با نام «ری را» که در دو نسخه بنزینی و برقی تولید می شود را روانه بازار کند. ایران خودرو امیدوار است تا انتهای تابستان امسال مدل‌های اولیه ری‌را تمام برقی ساخته می شود و فرآیند تست و صحه‌گذاری آغاز شود؛ در ادامه، فاز صنعتی‌سازی کلید خورده و در نهایت، تا انتهای سال جاری، این محصول به انتهای فاز توسعه رسیده و در سه ماهه ابتدایی سال آینده، به مرحله تجاری‌سازی و کیفیت‌رسانی خواهد رسید. البته ایران خودرو پیشتر نیز دنا پلاس هیبرید، رانا برقی و تارا برقی را به عنوان محصولات دوستدار محیط زیست معرفی کرده بود.

اما به نظر می رسد «ری را» را می توان خودرویی به مراتب با کیفیت تر از دیگر نمونه های خودرو برقی در ایران دانست. ری را اولین خودرو کراس اوور ساخت داخل به شمار می رود که بر روی پلتفرم کاملا بومی سازی شده ایران خودرو طراحی شده است. شتاب و پیمایش ری را برقی در حد خوروهای الکتریکی روز دنیاست و می تواند رقیب جدی برای محصولات وارداتی باشد. قدرت ۱۶۱ اسب بخار، ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور، باتری ۵۲ کیلووات ساعتی و قابلیت پیمایش تا ۴۲۰ کیلومتر با هر بار شارژ از ویژگی های این خودرو است. باتری این خودرو در مدت زمان حدود ۱۰ ساعت به شارژ کامل می رسد اما در کمتر از یک ساعت می توان باتری آن را به شارژ ۸۰ درصد رساند.

ورود «ری را» به عنوان اولین خودرو برقی ایرانی به بازار داخل از این جهت اهمیت دارد که به دست توانمند متخصصان داخلی طراحی شده و قابلیت رقابت با خودروهای روز جهان را دارد. بر این اساس انتظار می رود مسئولان، دست کم به همان میزان که به خودروهای چینی بها می دهند حمایت خود را از این خودرو ایرانی دریغ نکنند. حمایت واقعی از قطعه سازان داخلی، اجرای کامل صنعت تحول صنعت خودرو و پرهیز از گسترش همکاری با قطعه سازان چینی از مواردی است که مسئولان باید نسبت به آن اهتمام ورزند.

چینی شدن تدریجی صنعت خودرو در ایران، هشداری است که کارشناسان می گویند باید آن را جدی گرفت. برخی معتقدند چینی ها برای ورشکستگی صنعت خودروی ایران دورخیز کرده اند. آنها با ورود گسترده خود، کل صنعت خودروسازی ایران را به پرتگاه کشانده اند. این در حالی است که مشتریان همواره از کیفیت پایین خودروهای چینی گلایه دارند و آخرین نمونه آن به کنده شدن اکسل عقب ایکس ۵۵ برمی گردد.

اگرچه سلطه خودروهای چینی در بازار ایران بخصوص در یک دهه گذشته افزایش یافته اما انتظار می رود در آستانه ورود خودروهای برقی، استفاده و حمایت از محصولات خودروهای برقی ایرانی در دستور کار مردم و مسئولان قرار گیرد.

۴ امتیاز از ۳۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.