خودروهای برقی مدلی از الگوی مدیریتی ایرانی

خودروهای برقی مدلی از الگوی مدیریتی ایرانی
خودروهای برقی مدلی از الگوی مدیریتی ایرانی

چرخش سریع، عجیب و شتاب‌زده برای استفاده از خودروهای پاک با تمام مزایایی که دارد، با خلأهای بسیاری نیز همراه است. در واقع، خودروهای برقی را می توان مدلی از الگوی مدیریتی ایرانی به شمار آورد، الگویی که به جای حل مسئله، روی آن را با مشکلی جدید می پوشاند.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وضعیت نابه‌سامان مصرف سوخت، کمبود و فرسودگی خودروهای فعال در حمل و نقل عمومی و افزایش ترسناک آلودگی هوا از یک سو، توسعه و افزایش تولید خودروهای برقی در سطح جهان و تمایل بیش تر بر استفاده از این نوع خودروها از سوی دیگر، همگی بر ضرورت توجه روزافزون بیش از گذشته تأکید مؤکد می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این جریان هم اکنون در ایران نیز شدت گرفته است. در حال حاضر، بسیاری از افراد در خصوص مزایای این خودروها صحبت می کنند. غیر از وزارت صمت و دولت که به جد به دنبال واردات این خودروها هستند، برخی نمایندگان مجلس نیز به جرگه طرف‌داران پیوسته اند.

در واقع، وقتی موجی ایجاد می شود، بسیاری از افراد نیز خواسته ناخواسته با آن جریان هم‌سو می شوند. در جدیدترین اظهار نظرها، نایب رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به کاهش تعرفه واردات این خودروها گفته است: «تنوع‌بخشی به بازار خودرو و معرفی خودروهای برقی، کشور می تواند به دور شدن از سیستم های حمل و نقل وابسته به بنزین تشویق شود.»

دهنوی ادامه داد: «در همین راستا، کمیسیون تلفیق برای تسهیل واردات خودروهای برقی کاهش عوارض واردات را نیز تصویب کرد که هدف از آن، مقرون به صرفه تر و قابل دسترس تر کردن خودروهای برقی برای مصرف کنندگان ایرانی است. کاهش تعرفه‌های واردات هم مشوقی برای استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی معمولی است که در نهایت به کاهش مصرف بنزین و آلایندگی هوا کمک می‌کند.»

وی افزود: «این مصوبه بر واردات خودروهای سواری برقی، کاهش عوارض واردات و افزایش انگیزه برای توسعه خودروهای الکتریکی داخلی تمرکز کرده است.»

انگیزه های اولیه برای تسهیل واردات

نایب رئیس کمیسیون تلفیق در توضیح اهمیت واردات خودروهای سواری برقی گفت: «یکی از انگیزه های اولیه برای تسهیل واردات و بومی سازی خودروهای برقی و هیبریدی، نیاز مبرم به کاهش مصرف بنزین است. خودروهای بنزینی با مصرف بالای خود و با وجود کیفیت خوب بنزین، منبع مهمی از آلایندگی به دلیل مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی هستند. با انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی که به برق و منابع انرژی جایگزین متکی هستند، می توان وابستگی به بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

دهنوی ادامه داد: «ترویج واردات و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی می تواند به طور مؤثر آلودگی هوا را کاهش دهد. وسایل نقلیه هیبریدی آلاینده های کم تری نسبت به خودروهای معمولی منتشر می کنند، زیرا موتورهای الکتریکی آن ها به کاهش احتراق سوخت کمک می کند.»

وی بیان کرد: «استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی می تواند منجر به بهبود کیفیت هوا و ایجاد محیط های زندگی سالم برای شهروندان شود و تغییر به سمت اجازه و تسهیل واردات خودروهای سواری برقی با کاهش تقاضا برای بنزین به کاهش این مشکل کمک می کند.»

نایب رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه با اشاره به دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: «همچنین در فرآیند اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق، مصوب شد که منابع حاصل از حقوق گمرکی واردات خودروهای برقی به عنوان مشوق و تسهیلات برای توسعه تولید خودروهای برقی داخلی استفاده شود. هدف این رویکرد حمایت از رشد صنعت خودروهای الکتریکی داخلی است که منجر به ایجاد شغل و رشد اقتصادی می شود؛ مجلس شورای اسلامی بر اهمیت سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل الکتریکی و هیبریدی در کشور تأکید دارد.

دهنوی اضافه کرد: «دولت با این حکم مجلس باید با ارائه تخفیف‌های جدید برای سرمایه‌گذاری در این بخش، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به مشارکت در رشد زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی و گسترش تولید خودروهای برقی تشویق کند. این سرمایه گذاری نه تنها آلودگی را کاهش می دهد، بلکه به پیشرفت های فناوری و توسعه اقتصادی نیز کمک می کند.»

این صحبت ها در شرایطی مطرح می شود که دولت چندان خود را موظف به اجرای قوانین و احکام مجلس نمی داند. واردات خودروهای دست دوم نمونه ساده از بی توجهی است. اما مسئله اصلی دولت و تمکین و عدم تمکین و حتا واردات خودروهای بنزینی و برقی و هیبریدی نیست، بلکه مسئله اصلی این است که در تفکر مدیران ارشد کشور، جایی برای برنامه ریزی بلندمدت و ایجاد زیرساخت ها وجود ندارد.

در واقع، اگر استفاده از این خودروها براساس ضرورت ها و نیازها بود، باید طی سال های اخیر مقدمات آن را فراهم می کردند. به بیان ساده تر، وقتی دولت در واردات خودروهای بنزینی با توجه به وجود زیرساخت های بهتر و آماده تر، این گونه دور خود می چرخد، چگونه می توان به آینده واردات خودروهای برقی امیدوار بود؟

هنوز به طور شفاف دلیل این چرخش ناگهانی مشخص نشده است. صحبت ها و برشمردن مزایا نیز صرفاً به دلیل افزایش مصرف بنزین و عدم توان تأمین آن است. در غیر این صورت باید همه چیز شسته و رفته فراهم می شد. جنس واردات خودروهای برقی مانند بنزینی است، یعنی اول، کار را آغاز می کنند تا ببینند بعد چه می شود. در این راه اما آن چه از بین می رود، عمر و دارایی و سرمایه های ملی و مردمی است، اما چون از کیسه مهمان خرج می شود، خمی به ابروی مسئولان وارد نمی شود.

۲.۱ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.