بازار فریب خودر‌‌‌وهای برقی را نمی خورد

بازار خودروهای برقی
بازار خودروهای برقی

شاید از منظر سیاست‌گذار، بین واردات خودروهای برقی و بنزینی فرقی وجود نداشته باشد؛ با این حال، با توجه به فقدان زیرساخت ها و عطشی که در بازار وجود دارد، به نظر می رسد بازار فریب خودر‌‌‌وهای برقی را نمی خورد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سرنوشت واردات خودروهای بنزینی، مشخص شدن تکیلف مردم و ثبت نام کنندگان و بازار به یکی از پرسش های پرتکرار این روزها بدل شده است. آب رفتن تیراژ واردات و تلاش و تمرکز وزارت صمت و دولت برای ورود خودروهای برقی این نگرانی و بلاتکلیفی را بیش تر کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

برخلاف آن چه سال گذشته وزارت صمت مدعی بود، تا امروز هیچ اتفاق خاصی در حوزه واردات رخ نداده است؛ هر چند طی ماه های اخیر، بیش از ۳۰ مدل خودروهای وارداتی معرفی شده و برخی نیز در سامانه یکپارچه عرضه شده اند، اما هنوز تیراژ واردات به اندازه ای نیست که واقعاً بتوان آن را در رده واردات واقعی و اصولی قرار داد. به رغم هیاهو و هیجانی که در این خصوص ایجاد شده است، پس از اتمام دوره بیلبوردبازی و خبردرمانی، نوبتِ بازی با اعداد رسیده است. براساس آخرین آمار، کمی بیش از ۹۳ هزار خودرو ثبت سفارش شده، کم تر از ۱۰ هزار دستگاه وارد کشور شده است و کمی بیش تر از ۱۰ هزار دستگاه نیز در حال حمل به کشور هستند.

با این حال، به نظر می رسد با وضعیت فعلی نه واردات ۴۰ هزار دستگاه خودروی بنزینی به سرانجام برسد و نه وعده ورود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی محقق شود. با این وجود، بنا به ضرورت و تکلیف و وظیفه ای که به عهده خودروسازان گذاشته شده است ، خودروی برقی در رأس برنامه های آنان قرار گرفته است. البته با توجه به تغییر و چرخش ناگهانی سیاست های وزارت صمت، زیرساخت های لازم فراهم نشده است. در حال حاضر، تمام هم و غم متولیان به ایستگاه های شارژ و تأمین برق این خودروها معطوف شده است. به همین علت از آغاز حرکت های لازم برای تولید قطعات مورد نیاز و تعمیق داخلی سازی فعلاً هیچ خبری نیست. در مقابل، دولت با مدیریت و اجرای وزارت صمت تلاش می کند که تمام کمبودها، چالش ها و کاستی های تولید و دور شدن از برنامه واردات خودروهای بنزینی را با تعجیل در برقی سازی جبران کند.

البته در ضرورت و لزوم توسعه و افزایش میزان استفاده از خودروهای برقی شک و تردیدی وجود ندارد. افزایش بی حد و حصر مصرف بنزین، آلودگی وحشتناک به خصوص در کلان شهرها، تخریب جبران ناپذیر محیط زیست و از هدر رفت منابع ملی و احتیاج شدید به واردات بنزین، هر کدام به تنهایی می تواند برای این اقدام انگیزه ایجاد کند، مسئله به این سادگی که دولت فکر می کند نیست، چراکه پیش از هر نکته ای حضور و وجود خود دولت در بطن این حرکت می تواند به عنوان اصلی ترین مانع در مسیر پیشرفت و توسعه برقی سازی قلمداد شود.

دولت طی سال های اخیر نشان داده است که در سیاست گذاری و اجرای سیاست ها ناموفق بوده است. آن ها به دلیل عدم درک مناسب از وضعیت کشور و دلایلی که منجر به شکل امروز شده است، سعی می کنند با راهکارهای خاص خود، به سرعت مسئله را حل و شرایط را عادی کنند. با این حال، وضعیت تولید و واردات نشان می دهد که آن ها نمی توانند در این زمینه ها به درستی عمل کنند. نتیجه ورود هر چه گسترده دولت در صنعت خودروسازی نه تنها باعث تنظیم بازار و افزایش عرضه ها و خروج دلالی نشده است، بلکه خود به عاملی در مسیر عادی شدن وضعیت بدل شده است، بنابراین، براساس چه استدلالی می توان نسبت به آینده برقی سازی دولتی امیدوار بود؟ وقتی بدون توجه به وضعیت شرکت ها، واردات این خودروها تکلیف می شود، آیا می توان آینده خوبی برای این حرکت متصور بود. در این شرایط، همچنان تقاضای انباشته و جدید در انتظار ورود به بازار هستند. خودروهای برقی و بازی روانی‌ای که با آن آغاز شده است هم نمی تواند مانع از این هجوم شود.

در حال حاضر، مشکل ارز سد و بند سخت و سنگینی در مسیر صنعت خودروسازی ایجاد کرده است. این مانع با خودروهای برقی برطرف نمی شود. نمایش های دولت در این زمینه هم کارساز نیست. بنابراین آن ها اگر واقعا ًقصد بهبود اوضاع را دارند برای اولین گام باید از این صنعت خارج شوند؛ مردم و بازار فریب خودروهای برقی را نمی خورند.

۲.۴ امتیاز از ۱۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.