سایپا شاهین چه زمانی تحویل داده می شود؟

تحویل سایپا شاهین G دنده ای
تحویل سایپا شاهین G دنده ای

پنج شنبه هفته گذشته، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آغاز صدور فاکتور شاهین خبر داد و اعلام نمود که بزودی این خودرو با مدل ۱۴۰۰ در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، با انتشار این خبر برخی مشتریان شاهین همچنان این سوال را مطرح می کنند که در چه محدوده زمانی، این سدان جدید در اختیارشان قرار می گیرد؟

مدیران 777 مدیران 777

با نگاهی به چارچوب رسمی عرضه خودرو در کشور و فرایندهای رایج، می توان فهمید که منظور از صدور فاکتور برای سایپا شاهین چه بوده است. یکی از اصلی ترین فرایندهای عرضه خودرو، صدور فاکتور نهایی محصول توسط خودروساز است. در این مرحله خودرویی مانند شاهین بر اساس شماره شاسی و اولویت ثبت نام به نام حواله داران می خورد و اینگونه، مالک هر خودروی شاهین در خط تولید و انبار مشخص می شود. اما باید توجه داشت که زمان صدور فاکتور و تخصیص شماره شاسی به مشتریان، پس از اخذ مجوزهای استاندارد و شماره گذاری امکان پذیر است. برای همین می توان متوجه شد که دیگر شاهین فرایندهای اخذ مجوزهای استاندارد را پشت سر گذاشته و توانسته تا اعتبارنامه های مختلف را به دست آورد. همچنین این مجوزها به پلیس شماره گذاری ارجاع داده شده و این دستگاه نظارتی هم مجوز شماره گذاری خودرویی مانند سایپا شاهین را صادر کرده است. پس تا این جای بحث مشخص است که خودروهای حاضر در فرایند صدور فاکتور، مجوزهای شماره گذاری و استاندارد را دارند و دیگر مانعی برای عرضه آن ها وجود ندارد.

اما یکی دیگر از اهمیت های مرحله صدور فاکتور توسط خودروساز، اعلام مشخصات شناسایی خودرو و مالک آن به پلیس شماره گذاری است تا این دستگاه نظارتی و اجرایی پلاک ملی را برای خریدار در نظر بگیرد. به عبارت دیگر، سایپا در کنار اینکه با صدور فاکتور مالک هر دستگاه شاهین تولید شده را مشخص می کند، از سویی اطلاعات مربوطه را برای تخصیص پلاک ملی در اختیار پلیس می گذارد و از این جای کار، پلیس شماره گذاری است که باید با صدور سند انتظامی و ساخت پلاک، امکان تحویل خودرو به مشتریان را فراهم کند. با توجه به اطلاعات موجود سایپا چند روزی است که صدور فاکتور شاهین دنده ای تیپ G را با مدل ۱۴۰۰ آغاز کرده و خودروی مشتریان را به پارکینگ های مختلف ستاد تحویل اعزام نموده است.

تحویل سایپا شاهین G دنده ای
تحویل سایپا شاهین G دنده ای

همچنین کارشناسان پلیس شماره گذاری فرایند بررسی مدارک احراز سکونت مالکان شاهین را آغاز کرده اند و تخصیص پلاک ملی به این خودرو را در دستور کار خود قرار داده اند. در این میان با توجه به سخت گیرانه تر شدن فرایند اعطای پلاک به افراد حقیقی، این احتمال وجود دارد که بخشی از حواله داران شاهین برای تایید مدارک احراز سکونت به مراکز شماره گذاری خوانده شوند و بدیهی است که اگر حواله داران شاهین، هر چه زودتر تایید احراز سکونت خود را انجام دهند، خودرویشان در کمتر از ۱۰ روز فرایند تخصیص پلاک و سند انتظامی را سپری خواهد کرد.

معمولا در چنین مواقعی به تمام حواله داران خودرو پیشنهاد می شود که پس از اعلام صدور فاکتور از سوی خودروساز، حواله داران با دریافت وقت از مراکز شماره گذاری پلیس به صورت اینترنتی، پیش از بروز مشکل تایید احراز سکونت خود را دریافت کنند تا از هرگونه بازگشت پرونده مشتری از پلیس شماره گذاری به شرکت خودروساز جلوگیری شود و فرایند نصب پلاک بر روی خودروی مورد نظر به تعویق نیافتد.

برخی از مدیران نمایندگی های سایپا در شهر تهران به خبرنگار اسب بخار گفته اند که فرایند تخصیص پلاک هم از سویی پلیس شماره گذاری برای مشتریان شاهین در دست انجام است و در صورتی که حواله داران مشکل احراز سکونت نداشته باشند، در روزهای آتی خودروی خود را تحویل خواهند گرفت. به گفته یکی از نمایندگی های سایپا در شمال شرقی تهران، اداره تحویل سایپا هماهنگی لازم برای اعزام شاهین های مشتریان را با عاملیت های مختلف آغاز کرده است.

چندی پیش در پی بازدید خبرنگاران از خط تولید سایپا شاهین در کارخانه تهران این شرکت، مشخص شد که در هر شیفت کاری نزدیک به ۶۰ دستگاه شاهین تولید می شوند. البته گفته می شود که در صورت تامین قطعه مناسب از سویی شرکت های قطعه ساز، امکان افزایش تولید روزانه نیز برای شاهین وجود دارد. در ماه های قبل مسئله تامین نامنظم برخی قطعات مانند نمایشگر لمسی از سویی شرکت های قطعه سازی مانند کروز، مشکلات زیادی را برای ایران خودرو و سایپا ایجاد کرده بود و بدیهی است که این موضوع تا حدی فرایند تجاری سازی شاهین در خط تولید را به تعویق انداخته بود.

همچنین در بازدید انجام شده از خط تولید شاهین دنده ای، ویژگی های نهایی این سدان جدید برای تحویل به مشتریان مشخص شد. شاهین دنده ای تیپ G با مدل ۱۴۰۰ به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز است که ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه توان خود را طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F18 به چرخ های جلوی شاهین می رساند.

فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، سانروف، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی با گرمکن، روکش چرم مصنوعی صندلی ها و غربیلک فرمان، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفر، سنسور پارک و دوربین عقب، دو کیسه هوا، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، سامانه ABS، EBD و BAS، سامانه مدیریت یک پارچه BCM، نمایشگر وضعیت دنده GSI، سنسور باد لاستیک، زیر آرنجی سرنشینان جلو، تریم داخلی مشکی با تزئینات نقره ای، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم افزار، رهیاب ماهواره ای، نمایش وضعیت عمومی خودرو بر روی نمایشگر و… از جمله امکانات سایپا شاهین دنده ای تیپ G است. همچنین این خودرو با گارانتی ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر به دست مشتریان خواهد رسید.

حتماً ببینید و بخوانید: متن و ویدیوی تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای تیپ G در اسب بخار به همراه تست شتاب و سنجش نفوذ صدا به کابین

حتماً ببینید: ویدیوی فرایند تولید شاهین و آریا در کارخانه سایپا

عکس ها: عرفان حمیدی و علیرضا پاداش / اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.