تناقض در وزارت صمت ؛ برقی چینی و بنزینی روسی

تناقض در وزارت صمت
تناقض در وزارت صمت

در حالی که، واردکنندگان و تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت های خود با مشکلات تأمین و تخصیص ارز مواجه هستند، به نظر برای واردات خودروهای برقی چینی و بنزینی روسی ارز هست. این تناقض در وزارت صمت آیا قابل توجیه است؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از بهمن و اسفند ماه سال گذشته صنعت خودروسازی کشور سمت و سوی جدیدی پیدا کرد. از یک سو، خودروسازان شاهد بازگشت باشکوه و قدرتمند شورای رقابت شدند و از سوی دیگر، نرخ و محل تأمین ارز آنان تغییر کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در واقع، نیمه اول بهمن ماه سال گذشته را می توان آغاز دور جدید سنگین شدن فشارها بر صنعت خودروسازی کشور دانست. جایی که، امید به واردات خودرو نیز ایجاد شده بود، اما برخلاف تصور فضای تنفس خودروسازان به مراتب تنگ تر و تنگ تر می شد. ابتدا که شورای رقابت بازگشت و سپس مقرر شد آنان برای تأمین ارز مورد نیاز خود به تالار دوم یا بازار متشکل ارزی مراجعه و نیاز خود را از ارزهای حاصل از صادرات تأمین کنند.

 این در حالی بود که نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ به بالای ۴۲۵۰۰ تومان رسیده بود. البته این قیمت جدید، بهای تمای شده را افزایش می داد، اما خودروسازان چاره دیگری نداشتند، اما مشکل دیگری که در این شرایط دامن گیر آنان شده بود، عدم تخصیص ارز به اندازه و زمان مورد نیاز بود. این مسئله در کوران حوادث ابتدای سال چندان به چشم نیامد. هر چه قدر خودروسازان سعی کردند که عواقب آن را گوش‌زد کنند، هیاهوی بازار خودرو و حاشیه های پیش و پس از عزل فاطمی امین اجازه نداد.

بازی روانی رسانه ای واردات خودروهای دست دوم هم موج سنگینی علیه آنان ایجاد کرد و به جای این که کسی حرف آن ها را بشنود، با جریانی از نفرت مواجه شدند. با این وجود، هشدارها و اشاره به عواقب بی توجهی به تولید در لابه‌لای اخبار دست دوم ها و هیجان ایجادشده از واردات خودرو گم شد. با این حال، مشکل کمبود و عدم تخصیص ارز، به قوت خود باقی بود.

در واقع، این مسئله چیزی نبود که بتوانند با سروصدا آن را برطرف کنند. رفته‌رفته این مشکل علاوه بر تولیدکنندگان، عارض واردکنندگان نیز شد. به نحوی که، آنان نیز برای تأمین ارز به منظور سفارش گذاری با محدودیت های سنگین مواجه شدند. این موضوع هم پشت داستان های اخذ مجوزهای لازم از استاندارد و محیط زیست گم شد و چندان شنیده نشد.

اما آیا این مشکل با ندیدن و نشنیدن و بی اهمیت شمردن قابل برطرف شدن است؟ نتیجه امروز صنعت خودروسازی کشور اعم از واردات، تولید حاصل همین بی توجهی و جدی نگرفتن مشکلات ارزی است. با این وجود، پس از عزل و نصب ها در صمت کشور، سکان‌دار جدید مسیری دیگری پیش روی صنعت خودروسازی کشور باز کرد، به نحوی که، در حال حاضر، تمام توان وزارت صمت به سمت برقی سازی متمرکز شده است. انگار که خودروهای برقی یوسفی هستند که یعقوب کنعان دیده به راهش مانده است. در حال حاضر، بیش تر خودروسازان یا یک خودروی برقی در سبد خود دارند یا در حال اضافه کردن آن هستند. این امر نشان می دهد که برای خودروهای بنزینی وارداتی و حتا تولید داخل ارز نیست، اما برای خودروهای وارداتی هست.

در این گیر و دار و در حالی که دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با محوریت خودروهای برقی در آبان ماه برگزار شد، هفته گذشته و در اولین روز برگزاری نمایشگاه اوراسیا، وزیر صمت به بازدید خودروهای تازه رونمایی و معرفی شده لادای روسی پرداخت. البته در حال حاضر، با توجه به عطش بازار و تقاضا انباشته موجود، عرضه و تزریق خودروهای وارداتی متنوع با برندهای مختلف می تواند نقش زیادی در به تعادل رساندن عرضه و تقاضا ایفا کند، اما به شرطی که شرایط برای تمام برندها و شرکت ها یکسان باشد. در واقع، رفتار وزارت صمت یک تناقض آشکار است. یا این که نماینده لادا در ایران مانند بسیاری از شرکت های دیگر برای دریافت و تأمین ارز با مشکل مواجه خواهد شد یا این که برای آن ها مانند خودروهای برقی چینی ارز فراهم خواهد شد.

به بیان دیگر، قرار بود که ایران با صادرات محصولات خود علاوه بر تأمین بخشی از ارز مورد نیاز خود، تلاش کند تا زمینه های ورود به سایر بازارهای منطقه را از طریق روسیه باز کند، اما گویا قضیه برعکس شده است؛ یعنی در بازاری که غیر از تارا فعلاً جایی برای خودروهای ایرانی نیست، باید شاهد رونمایی و معرفی از ۴ محصول روسی باشیم.

همان طور که اشاره شد، ورود محصولات متنوع از هر جایی که باشد در شرایطی امروز بازار خودرو، می تواند آتش این تب را سردتر کند، اما در شرایطی برابر. در حال حاضر، نزدیک به ۹ ماه از ثبت نام اولیه یا پیش خرید خودروهای وارداتی گذشته است. هر چند عرضه های شروع و الویت های مشخص شده است. با این حال، تکلیف مصرف کنندگان روشن نشده است. جز این که وزارت صمت مدعی واردات ۶۰ هزار خودرو تا پایان سال شده است، فعلاً از تحویل های گسترده خبری نیست، یعنی در این شرایط هم باز خبرها از عمل ها بیش تر است.

با این حال، نکته جذاب ماجرا این است که وزارت صمت برای تأمین ارز خودروهای برقی موفق به جلب نظر بانک مرکزی تا سقف یک میلیارد یورو شده است، اما هنوز مشخص نیست که ارز مورد نیاز واردکنندگان و تولیدکنندگان چه زمانی و از چه طریقی تأمین خواهد شد. آمار منفی تولید آبان ماه زنگ خطر دیگری است که به صدا درآمده است. این بار باید این صدا شنیده شود، چراکه مشخص نیست این بار بازار چه واکنشی در پی خواهد داشت و دولت تا چه حد برای مواجه با آن آمادگی دارد؟

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.