آغاز به کار آزمایشی اولین اتوبوس برقی ایرانی

اتوبوس برقی زیما
اتوبوس برقی زیما

پس از رونمایی اتوبوس زیما، به عنوان اولین اتوبوس برقی ساخت داخل در شهرهای مشهد و اصفهان، این بار از این اتوبوس در تهران و در خط اتوبوسرانی میدان بهارستان – میدان جمهوری رونمایی شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این رویداد که در روز سه شنبه مورخ ۲۳/۰۱/۱۴۰۱ به انجام رسید، این اتوبوس برقی برای اولین بار در پایتخت مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفت و قرار است که به مدت ۲ روز در مسیر اشاره شده به مردم خدمت رسانی کند.
طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان، هزینه های مستقیم و غیر مستقیم آلودگی هوا در ایران سالانه بیش از ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. در نتیجه اقدامات جدی در جهت جلوگیری از انتشار آلاینده ها بسیار ضروری است. از سوی دیگر، وسایل نقلیه ای که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند سهم قابل توجهی در آلایندگی هوا را به خود اختصاص داده اند. از این رو، اکثر جوامع توسعه یافته و در حال توسعه در حال جایگزینی سیستم حمل و نقل برپایه سوخت های فسیلی با حمل و نقل پاک بر اساس استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر می باشند. کشور ما نیز از این مقوله مستثنی نیست و بسیاری از شرکت های دانش بنیان در حال ارائه راه حل های متنوع جهت رهایی از وضعیت کنونی می باشند.

اتوبوس برقی زیما
اتوبوس برقی زیما


یکی از شرکت های فعال در این حوزه شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان با نام تجاری “شتاب” است. شرکت شتاب با مشارکت گروه مپنا و گروه تولیدی صنعتی عقاب افشان، در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ با هدف هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی تاسیس شده است. مأموریت این شرکت طراحی، تولید و عرضه اتوبوس برقی داخل شهری در فاز اول و سپس توسعه سایر خودروهای تجاری برقی و به موازات توسعه بستر حمل و نقل برقی و هوشمند خواهد بود. در این راستا، این شرکت اقدام به تولید اتوبوس زیما نموده، به طوری که تمام مراحل طراحی و ساخت این اتوبوس در داخل کشور صورت پذیرفته است و محصولی کاملا ایرانی است.

اتوبوس برقی زیما
اتوبوس برقی زیما

استفاده از اتوبوس های برقی در شهر تهران که عنوان آلوده ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده است می تواند اقدام ضروری و موثری در جهت اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی باشد که شرکت شتاب با تکیه بر مهندسی و نیروی متخصص داخلی در این راه قدم برداشته است. از ویژگی های اتوبوس برقی زیما، می توان به ظرفیت پک باتری ۳۱۸ کیلووات ساعت، قابلیت شارژ با پروتکل های AC، CCS و پانتوگراف، قابلیت پیمایش ۲۵۰ کیلومتر و ظرفیت حمل ۸۰ نفر مسافر می باشد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.