شفاف سازی شاسی بلندهای مجلسی مهم تر از انرژی هسته ای

شفاف سازی شاسی بلندهای مجلس
شفاف سازی شاسی بلندهای مجلس

به نظر می رسد این بار پیگیری فساد در سطوح بالای کشور با جدیت و سرعت خوبی در حال پیگیری است. نظام باید این موضوع را درک کند که شفاف سازی شاسی بلندهای مجلسی مهم تر از انرژی هسته ای است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر، هر از چند گاهی خبر یک فساد یا اختلاس مثل بمب منفجر می شد و پس از مدتی به سرعت فراموش می شد. گاهی با بالا رفتن اعتراض های مردم، سلطانی از جنس سکه و ارز دستگیر و یا اعدام می شدند و پرونده بسته می شد. گاهی مثل اختلاس های بزرگ یکی راهی کانادا می شد و یکی دیگر ماندن در زندان را به رد مال مردم ترجیح می داد. با این حال، تمام این پرونده در سکوت پس از برخورد و ادامه روند قبلی مشترک بودند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در واقع، برخورد با فقط با مفسد بوده است و عامل یا عوامل فساد به قوت خود باقی مانده اند. به همین دلیل است که پس از مدتی، باز هم همان اتفاقات گذشته با شکل و شمایی جدید تکرار و تکرار و تکرار می شوند. دستگیری و بگیر و ببندها فایده ای نداشته و سیستم فساد محور را هوشیارتر کرده است.

با این حال، انتظار و توقع مردم از روشن شدن زوایای تاریک شاسی بلندهای مجلسی، جریان رسیدگی به این پرونده را سریع تر کرده است. البته این موضوع برای نظام از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه پای آبروی دو قوای مقننه و مجریه در میان است.

حالا آن گونه که بازرس ویژه رئیس‌جمهور، درویشیان، درباره اظهارنظر و شبهه‌ یکی از نمایندگان مجلس درباره تحویل خودروهای شاسی بلند یک خودروساز خاص به نمایندگان قبل از استیضاح، به ایرنا گفته است: «بررسی‌های قبلی انجام شده و مدارک به‌دست آمده حاکی است تفاهم‌نامه‌ای از تابستان ۱۴۰۰ و قبل از تشکیل کابینه دولت سیزدهم بین یک شرکت شبه کاغذی غیرمرتبط (رادین مبین غرب) با آن خودروساز منعقد و طبق مستندات به دست آمده، با کارسازی یکی از مسؤلان وقت در مجلس نسبت به واگذاری بیش از یک صد خودرو به قیمت کارخانه و بدون قرعه‌کشی به تعدادی از ایشان و براساس معرفی و واسطه‌گری شرکت صوری مذکور انجام شده و این رویه تا اواسط ۱۴۰۱ ادامه یافته است که طبق بررسی انجام شده، وزیر وقت صمت اطلاعی از وقوع و یا کم و کیف آن نداشته و ظاهراً تعدادی از نمایندگان هم از آن بی اطلاع بوده‌اند.»

براساس گفته بازرس ویژه رئیس‌جمهور ظاهراً تعدادی از نمایندگان هم از آن بی اطلاع بوده‌اند، یعنی ظاهراً تعدادی از نمایندگان هم اطلاع داشته اند. این موضوع نشان می دهد که این افراد که برای رسیدن به کرسی های مجلس یا پست های مهم دولتی از فیلترهای متعددی عبور می کنند، به راحتی توانسته اند به صورت حساب شده و نظام مند، سیستم مدیریتی کشور را دور زده و منصب بگیرند.

این نشان می دهد که آن ها یا با برنامه و سیستماتیک عمل کرده و می کنند یا این که با دیدن برخی مواهب سست می شوند. در هر دو صورت مشخص نیست که در ازای دریافت این خودروها، آیا فقط استیضاح را منتفی کرده اند یا شاسی بلندهای مجلسی قرار است شروع یک داستان تلخ بی پایان باشد.

با این حال، تلاش و سرعت برای روشن شدن جزییات جدید از این پرونده را می توان به فال نیک گرفت، اما هم مردم و هم مسئولان باید آن را به عنون یک مطالبه عمومی در نظر داشته باشند. به بیان ساده تر، به رغم این که شاید نام و افراد خوش نام و نشان حاکمیت هم در میان آنان باشد، نباید هیچ مماشاتی صورت بگیرد. این بار داستان فرق می کند.

در واقع، هر دو طرف این پرونده، رشوه دهنده و رشوه گیر، باید به شدت رسوا و مجازات شوند. باید مشخص شود که طرفین چه نفعی از این دادوستد برده و می برند. دادوستدی که بیش از پیش خون مردم را در شیشه کرده است. این بار واقعاً بحث و موضوع بسیار متفاوت، ترسناک، تلخ، گزنده و عذاب آور است؛ وکلای مردم در دولت و ملت بر سر چپاول مردم به توافق رسیده اند.

با این حال، چه در جریان پیگیری و بررسی این پرونده و چه پس از پایان آن، حاکمیت باید به جواب این پرسش ها هم برسد؛ چرا ریشه فساد کشور خشک نمی شود؟ آیا مصلحت اندیشی ها مانع می شود؟ آیا قوانین مشکل دارد؟ آیا تسلط کامل حکمرانی بر اقتصاد کشور ریشه این فساد است؟ آیا فقط افراد را مقصر می دانند؟ این افراد در چه مکتب و با چه فکری رشد کرده اند؟ آیا در پرورش مدیران پاک دست موفق نبوده اند؟ آیا دلیل خاصی وجود دارد که یک طرف پرونده اختلاس ها و فسادهای بزرگ به بخشی از حاکمیت مرتبط می شود؟

به بیان ساده، باید دید چرا افرادی که قرار است برای بهبود زندگی مردم و توسعه کشور قدم بردارند، درست در شرایطی که هر روز سفره مردم کوچک و کوچک تر می شود، تنها و تنها به حساب های بانکی خود فکر می کنند. در این شرایط، اگر فاطمی امین هیچ دستاوردی هم برای صنعت خودروسازی کشور نداشت، استیضاح وی باعث باز شدن پرونده جدیدی شد. پرونده ای که در صورت اهمال می تواند پرونده اعتماد مردم به مسئولان و آینده کشور را برای همیشه ببندد. به نظر حاکمیت چنین چیزی نمی خواهد مگر عکس آن عمل کند.

۴.۶ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.