چالش‌های تولید خودروهای برقی

تولید خودرو برقی
تولید خودرو برقی

به گفته مدیرعامل تام ایران خودرو اصلی ترین چالش تولید خودروهای برقی، ابتر و ناقص ماندن است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، کیوان وزیری، در نشست خبری دستیابی به دانش فنی و طراحی و توسعه قوای محرکه خودروهای الکتریکی با اشاره به این که توانسته ایم به دانش فنی تولید خودروهای برقی دست پیدا کنیم، اضافه کرد: «در این مسیر چالش و نگرانی اصلی فقدان زیرساخت های لازم، زنجیره تأمین، و خدمات پس از فروش است.
وی ادامه داد: «در گروه صنعتی ایران خودرو توانسته ایم افتخار دانش بنیان بودن را برای اولین بار در شرکت تام داشته باشیم.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
نشست خبری دستیابی به دانش فنی و طراحی و توسعه قوای محرکه خودروهای الکتریکی
نشست خبری دستیابی به دانش فنی و طراحی و توسعه قوای محرکه خودروهای الکتریکی

وزیری بیان کرد: «این اتفاق در حالی رخ داده که قرار است در سال های آینده حدود ۴٠٠ میلیارد دلار در جهان روی خودروهای برقی سرمایه گذاری شود که نیمی از این مبلغ مربوط به چینی هاست.»
وی ادامه داد: «خوشبختانه توانستیم در شرکت جتکو و تام فعالیت های گسترده ای در زمینه خودروهای برقی داشته باشیم که البته نیاز به سرمایه گذاری در زیرساخت ها دارد.»
مدیرعامل تام ایران تصریح کرد: «امروز تارای برقی ما ٣٠٠ کیلومتر پیمایش دارد و تسلا ۵٠٠ کیلومتر. تارا برقی پس از این ٣٠٠ کیلومتر نیازمند شارژ مجدد دارد و ایجاد زیرساخت این شارژ نیازمند فعالیت همه دستگاه های درگیر است.»
کیوان وزیری در خصوص مرجع قرار دادن بهترین نمونه های خودرو برقی در جهان برای تولید تارا برقی گفت: «سعی کرده ایم از خودرویی مثل تسلا، که بهترین نمونه خودروی برقی در جهان است، الگوبرداری کنیم و دانش فنی این خودرو را داخلی سازی کرده ایم.»
وی تصریح کرد: «مهم ترین چالش امروز ما در تولید این نوع خودروها این است که پروژه‌ها در ایران خودرو تکمیل شود، اما زیرساخت های آن در کشور ایجاد نشود. برای تولید انبوه این خودروها باید حمایت دولت و عزم ملی وجود داشته باشد.»

نشست خبری دستیابی به دانش فنی و طراحی و توسعه قوای محرکه خودروهای الکتریکی
نشست خبری دستیابی به دانش فنی و طراحی و توسعه قوای محرکه خودروهای الکتریکی

مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو در ادامه گفت: «خودروی برقی یک پروژه ملی است و زیرساخت های آن نیز باید ملی باشد. این احساس و درک باید در توسعه زیرساخت های آن نیز باشد. در واقع، باید هر کس مسئولیت خود را به موقع و درست انجام دهد تا پروژه کامل شود.»
مدیرعامل تام ایران خودرو در خصوص اقتصادی بودن تولید خودروی تارای برقی گفت: «نکته مهم این که هزینه مصرفی خودروهای برقی کم تر از نصف خودروهای بنزینی است، اما حمایت های خوبی از سوی وزارت صمت مطرح شده است که همزمان با توسعه زیرساخت های استفاده از این خودروها خواهد بود و احتمالاً بخش تاکسی ها اولین بازار هدف ما خواهد بود. در سال اول به حدود ۵ هزار دستگاه تولید فکر می کنیم.»

انتخاب تارا به دلیل به روز بودن

معاون مرکز تحقیقات ایران خودرو نیز در ادامه این نشست گفت: «در یک دهه گذشته همواره به دنبال تولید خودروی نمونه برقی بودیم و با آینده آن قدرها کار نداشتیم، اما در نهایت، پلتفرم تارا انتخاب شد زیرا به روزتر بود.»
محمود رضایی منش تصریح کرد: «در بخش تأمین قطعات با تأمین کنندگانی همکاری شده است که بتوانند تا آخر پروژه و تولید انبوه شدن ما را یاری کنند. با توجه به تعریف های پروژه این بار خودرو قطعاً تولید انبوه می شود و تنها به تک نمونه بسنده نخواهیم کرد.»
وی همچنین در خصوص باتری ها و تست خودروهای برقی گفت: «در حال تلاش و همکاری با صنایع دفاع هستیم تا باتری های لیتیومی را هم داخلی کنیم. ضمن این که در خصوص تست های مختلف آن نیز دو مرکز تست در جهان به رغم تحریم ها با ما همکاری دارند که تست ها را انجام می دهیم.»

رضایی منش درباره طول عمر باتری های این خودرو گفت: «طول عمر باتری ها بین ۵ تا ١٠ سال است که برای موضوعات آن با معاونت علم و فناوری رئیس جمهور صحبت داشته ایم.»

نوآوری در روش اجرای برقی سازی

مدیرعامل شرکت جتکو در خصوص تارای برقی گفت: «روش اجرای این پروژه خود یک نوآوری است. به غیر از سلول های باتری همه دیگر قطعات در کشور ساخت و توسعه پیدا کرده اند و همه تلاش نخبگان کشور است.»
داود اسماعیل پور همچنین در پاسخ به پرسش پایگاه خبری اسب بخار در خصوص میزان سرمایه گذاری در این پروژه گفت: «حجم سرمایه گذاری در این پروژه ۴۵ میلیارد تومان بوده است و در مورد خودروی برقی دانش آن را بومی کرده ایم که به قطعه سازان نیز انتقال می دهیم.»

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.