آمار تولید خودرو در دو ماه ابتدایی 1402

آمار تولید خودرو در 1402
آمار تولید خودرو در ۱۴۰۲

جدیدترین گزارش وزارت صمت نشان می دهد در دو ماه ابتدایی سال بیش از ۱۹۳ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد رشد داشته است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری خودروسازان در مجموع ۱۶۴۸۷۴ دستگاه انواع سواری تولید کرده اند که رشد ۴۵ درصدی را نشان می دهد. ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو رتبه های اول تا سوم تولید سواری را به خود اختصاص داده اند و رتبه چهارم و پنجم این جدول به کرمان موتور و گروه بهمن تعلق دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در مدت یادشده ۲۱۴۰۴ دستگاه وانت (۵۸ درصد رشد) تولید شده است. در جدول این گروه سایپا، گروه بهمن و ایران خودرو دیزل صدرنشین تولید وانت هستند.

در جدولی که وزارت صمت از تولیدکنندگان ون منتشر کرده است تنها نام سه شرکت با میزان ۷۱۳ دستگاه ون (درصد رشد ۱۱۰۸) دیده می شود. ایران خودرو دیزل با اختلاف بسیار بسیار زیاد در آسمان تولید ون یکه تازی می کند.

در این مدت ۱۹۹ دستگاه (۳۵ درصد رشد) مینی بوس و میدل باس اتوبوس به تولید رسیده است. بهمن دیزل با یک دستگاه تولید بیش تر رتبه اول را از آن خود کرده است و سروش دیزل مپنا و پیشرو دیزل آسیا در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

در این دو ماه تولیدکنندگان توانسته اند ۱۸۲ دستگاه اتوبوس (۶۵ درصد رشد) تولید کنند که در این بخش ایران خودرو، اسنا و عقاب افشان در صدر قرار دارند. ضمن این که، فاصله ایران خودرو دیزل در تولید اتوبوس نیز نسبت به رقبا زیاد است.

براساس این گزارش، در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری ۶۰۶۵ (۹۵ درصد رشد) دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده است. با توجه به تیراژ تولید در این بخش ایران خودرو دیزل، بهمن دیزل و سایپا دیزل رتبه های اول تا سوم تولید خودروهای سنگین تجاری را به خود اختصاص داده اند.

سهم  بخش خصوصی از تولید

بنا بر این گزارش، طی مدت یادشده ۳۸۰۶۷ دستگاه انواع خودرو توسط بخش خصوصی تولید شده است. در این مدت ۲۹۶۷۹ دستگاه سواری با ۷۵درصد، ۴۴۰۵ دستگاه وانت با ۹۲درصد، ۱۹۹ دستگاه مینی بوس و میدل بوس با ۳۵ درصد و ۳۷۱۹ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده با ۱۳۸ درصد رشد توسط این بخش تولید شده اند. در مقابل، تولید ون با ۱ دستگاه و اتوبوس با ۶۴ دستگاه به ترتیب، ۹۸ و ۴۲ درصد افت تولید داشته اند.

آمار تولید سایپا

براساس این آمار، نارنجی پوشان جاده مخصوص توانسته اند طی دو ماه گذشته در مجموع ۷۴۶۳۸ دستگاه خودرو تولید کنند که فقط شامل سواری، وانت و کامیون، کامیونت و کشنده می شود. در این مدت، ون، مینی بوس و میدل باس و اتوبوس در سایپا تولید نشده است. ضمن این که، این آمار نشان می دهد که سایپا نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد تولید را تجربه کند.

از مجموع نزدیک به ۷۵ هزار دستگاه خودرویی که سایپا تولید کرده است بیش ترین میزان تولید با ۵۹۰۳۶ دستگاه به سواری تعلق دارد. ۱۵۲۴۰ دستگاه وانت و ۳۶۲ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده نیز در این شرکت تولید شده است.

میزان تولید دو ماهه ایران خودرو

آمار تولید آبی پوشان جاده مخصوص هم از رشد ۵۰ درصد تولید حکایت می کند. در این مدت ایران خودرو موفق شده است که ۸۰۷۳۲ دستگاه انواع خودرو تولید کند. تولید سواری در این شرکت با ۷۶۱۵۹ دستگاه بخش اعظم تیراژ را به خود اختصاص داده است. طی این مدت برخلاف سال گذشته، ۷۱۲ دستگاه ون تولید شده است. ایران خودرو همچنین ۱۷۵۹ دستگاه وانت، ۱۱۸ دستگاه اتوبوس و ۱۹۸۴ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده است.

آمار تولید سواری

نام خودروسازآمار تولید
ایران خودرو۷۶۱۵۹
سایپا۵۹۰۳۶
مدیران خودرو۱۸۰۶۴
کرمان موتور۵۰۰۴
بهمن موتور۳۳۹۱
فردا موتورز۱۳۳۴
آرین موتور پارس۱۵۰۲
مکث موتور۱۸۴
دیار خودرو۱۲۰
نورا موتور پارس۳۰
خودروسازی راین۱۶
سروش دیزل مبنا۵

براساس این گزارش، طی دو ماه ابتدایی سال ایران خودرو ۷۶۱۵۹، سایپا ۵۹۰۳۶، مدیران خودرو ۱۸۰۶۴، کرمان موتور ۵۰۰۴، گروه بهمن ۳۳۹۱، فرداموتورز ۱۳۳۴، آرین پارس موتور ۱۵۰۲، مکث موتور ۱۸۴، دیار خودرو ۱۲۰، نورا موتور پارس ۳۰، صنایع خودروسازی ایلیا ۲۹، خودروسازی راین ۱۶ و سروش دیزل مبنا ۵ دستگاه سواری تولید کرده اند.

میزان تولید ون

در این مدت در مجموع، ۷۱۳ دستگاه ون تولید شده است که بهمن موتور تنها یک دستگاه و مابقی در ایران خودرو دیزل تولید شده است.

 تیراژ وانت

نام خودروسازآمار تولید
سایپا۱۵۲۴۰
گروه بهمن۲۳۱۹
ایران خودرو دیزل۱۷۵۹
کرمان موتور۱۶۶۵
مکث موتور۲۷۶
ارس دیزل۱۴۰
صنایع خودروسازی یزد۵

براساس گزارش وزارت صمت، تا پایان اردیبهشت ۲۱۴۰۴ دستگاه وانت تولید شده است. سایپا ۱۵۲۴۰، گروه بهمن ۲۳۱۹، ایران خودرو دیزل ۱۷۵۹، کرمان موتور۱۶۶۵، مکث موتور۲۷۶، ارس خودرو دیزل ۱۴۰، صنایع خودروسازی یزد ۵ دستگاه انواع وانت تولید کرده اند. ضمن این که، طی این مدت سروش دیزل ون و وانت تولید نکرده است.

آمار تولید مینی بوس و میدل باس

بر اساس گزارش تجمیعی تولید خودرو در دو ماه ابتدایی سال ۱۹۹ دستگاه مینی بوس و میدل باس تولید شده است. از این آمار سهم بهمن دیزل ۸۷، سروش دیزل ۸۶، پیشرودیزل آسیا ۱۲، پارسیان موتور ملی ۵، سبلان خودرو مایوان ۴، آکیاد ویچ ۲، استانجین ۲ و عقاب افشان ۱ دستگاه بوده است.

تعداد تولید اتوبوس

بنا بر گزارش وزارت صمت، تولید اتوبوس با ۱۸۲ دستگاه ۹۵ درصد رشد داشته است. این تعداد اتوبوس توسط ایران خودرو دیزل ۱۱۸، ستاره نیک آسیا (اسنا) ۲۹، عقاب افشان ۱۷، شهاب خودرو ۱۱، آکیادویچ ۵ و استانجین خودرو ۲ دستگاه تولید شده اند. تولید اتوبوس در شرکت پیشرو دیزل آسیا هم صفر دستگاه بوده است.

تیراژ کامیون، کامیونت و کشنده

در دو ماه ابتدایی سال، ۶۰۶۵ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده است که بعد از سواری و وانت بیش ترین میزان تولید را به خود اختصاص داده اند. در این مدت، ایران خودرو دیزل ۱۹۸۴، بهمن دیزل ۹۱۱، دیما دیزل ۴۹۶، آرین پارس موتور ۴۶۰، سایپا دیزل ۳۶۲، آریا اورست مافین ۹۸، شایان دیزل ۱۳۱، مجتمع صنعتی پیلسان ۷۸، سیبا موتور ۱۶۱، آریا دیزل ۶۷، تیراژ دیزل ۲، کاریزان دیزل کاوه ۵۰، خودروهای دیزلی آذربایجان ۲۸، کاسپین خودرو فرهنگ ۲۴، کاریزان خودرو قزوین ۱۰، رخش خودرو دیزل ۷ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده اند. همچنین کاریزان خودروکاوه، خودروسازی مایان و شهاب خودرو تولید نداشته اند.

۵ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.