برقی سازی خودرو فقط صورت مسئله را عوض می کند

برقی سازی خودرو
برقی سازی خودرو

معرفی، رونمایی و مراسم های مختلفی که این روزها با موضوع خودروهای پاک برگزار می شود، از نمای بیرونی فضای خوب و مثبتی را نشان می دهد، اما با توجه به وضعیت امروز این صنعت، برقی سازی خودرو فقط صورت مسئله را عوض می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وضعیت آلودگی هوای کلان شهرها به گونه ای است که معرفی و تمرکز بر خودروهای پاک را بیش از پیش ضروری کرده و باعث توجه بیش تر به این نوع خودروها شده است. در روزهای اخیر نیز به مدد تعطیلی مدارس و کاهش ترددها و اندک بادی که در فضای بسته تهران مجال حرکت پیدا کرد، هوای تهران کمی بهتر شده است.

مدیران 777 مدیران 777

در واقع، عوامل متعددی خواسته و ناخواسته دست به دست هم دادند تا بر ضرورت هر چه بیش تر دور شدن از خودروهای سوخت فسیلی تأکید کرده باشند. البته با توجه به ضربه های مهلکی که وضعیت مصرف بنزین از نظر زیست محیطی و اقتصادی وارد می کند، همین حالا هم برای استفاده و توسعه خودروهای پاک دیر شده است. همچنین فاصله ای که میان ایران و سایر کشورها در این زمینه ایجاد شده است نیز می تواند دلیل و انگیزه مضاعفی برای حرکت به سمت تولید و استفاده از این نوع خودروها ایجاد کند.

در این شرایط، نه تنها بسیاری از کشورهای صاحب این صنعت، بلکه رقبای منطقه ای ایران نیز با سرعت زیادی در حال دور شدن از ما هستند. بنابراین از هر زاویه ای که به موضوع بپردازیم، برقی سازی خودروها یک ضرورت است. حتا با استناد به صحبت های وزیر صمت می تواند گفت که تولید خودروی برقی یک ضرورت ملی، زیست محیطی و اقتصادی به شمار می آید.

اما مسئله اصلی این است که پرداختن به این ضرورت در ایران به صورت شتاب‌زده و عجولانه آغاز شده است. به بیان ساده تر، پیش از آن که زیرساخت ها و پیش نیازهای آن را به درستی فراهم و هماهنگی با نهادهای مرتبط را ایجاد کنند، کار را آغاز کرده اند. وزیر صمت در همین رابطه از لزوم فرهنگ سازی و آشنایی هر چه بیش تر مردم با مزایای این خودروها صحبت می کند. به طور طبیعی این امر باید رخ بدهد و هر چه سریع تر باید بخش زیادی از مردم با این نوع خودروها و اثرات مثبتی که دارد آشنا شوند و نسبت به آن آگاهی یابند. اما این آشنایی چگونه باید صورت بگیرد؟ در این خصوص همه مسائل با دیدگاه مهندسی و این که این خودروهای در شیب های مختلف با چه سرعتی حرکت می کنند و با یک بار شارژ چه قدر پیمایش دارند، خلاصه نمی شود، بلکه باید زمینه های استفاده از آن به درستی فراهم شود.

در مورد خودروهای برقی نوع عملکرد و رفتاری که وزیر صمت دارد، به شدت شبیه واردات خودرو توسط فاطمی امین است. وضعیت امروز واردات خودرو دیگر نیازی به تشریح مجدد ندارد. به بیان ساده، وزارت صمت تنها با توجه به حوزه فعالیتش اقدام به برقی سازی خودروها کرده است. این در حالی است که ساده ترین زیرساخت را به درستی ایجاد نکرده اند. آیا در زمینه نصب ایستگاه های شارژ می خواهند به خیرین تکیه کنند؟ از سوی دیگر، در بسیاری از کشورها برای جا انداختن و فرهنگ سازی دولت پیش قدم شده و بخشی از هزینه ها را متقبل شده است، یعنی برای این که مردم و مصرف کنندگان را به استفاده هر چه بیش تر از خودروهای پاک ترغیب کند، بسته های تشویقی تعریف و آن را در اختیار جامعه گذاشته است.

اما آن گونه که وزیر صمت می گوید قرار است بخشی از قیمت خودرو در قالب وام پرداخت شود. نکته قابل توجه این است که راننده باید سود این تسهیلات را بپردازد. در شرایطی که هنوز تکلیف قیمت ها، تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و مسائلی از این قبیل برطرف نشده است، دولت حساب و کتاب سود تسهیلات را از همین حالا انجام داده است. در همین حال، با توجه به نرخ ارز بدون تعرفه های بالا نیز این خودروها برای استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی باز هم گران تمام می شود. کدام راننده تاکسی را می توان سراغ گرفت که توانایی یا رغبت پرداخت بیش از یک میلیارد تومان برای خرید خودروی برقی را داشته باشد.

آن هم خودرویی که به دلیل نوع استفاده به سرویس های دوره ای کوتاه مدت و بلندمدت زیاد احتیاج پیدا می کند. آیا وزارت صمت برای این مسئله تدبیری اندیشیده است؟ آیا تمام سازوکارها را فراهم کرده است؟ آیا اقدامی برای فرهنگ سازی انجام داده است؟ هر چند وزیر صمت از یک بسته فرهنگی صحبت می کند، اما آیا این بسته قابلیت اجرا دارد یا در آن کلی گویی و از مباحثی مانند شیب روی و اقلیم های متفاوت حرف زده اند؟

در همین شرایط باید در نظر داشت که به رغم تمام هیاهو و سروصدایی که با خودروهای برقی راه انداخته اند، هنوز وضعیت بازار خودرو به شرایط عادی بازنگشته است. این بازار سرشار از تقاضا مانده است. بیش از یک سال مردم را معطل نگه داشته اند و در آخر، قرار است با درصد بالایی خودروی چینی وارداتی پاسخ آن ها را بدهند. در این میان، به نظر می رسد وزیر صمت با توجه به علاقه شخصی و صد البته وضعیت نامساعد و نامطلوب هوا، روی خودروی برقی خیمه زده است، اما مشکلات صنعت خودروسازی کشور به قوت خود باقی است و تنها خودروی برقی در آشکار و عیان شدن آن تأخیر ایجاد می کند.

۳.۵ امتیاز از ۱۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.