چه کسانی پشت پرده رانت خودرو پنهان شده اند؟

پشت پرده رانت خودرو
پشت پرده رانت خودرو

رئیس سازمان بورس اخیراً از توزیع ۱۰۰ هزار میلیارد رانت پشت پرده خبر داده است. با توجه به وضعیت امروز اقتصاد و صنعت خودروسازی کشور، چرا کسی نمی تواند بگوید که چه کسانی پشت پرده رانت خودرو پنهان شده اند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، رئیس سازمان بورس به تبع شغلی که دارد این روزها به یکی از حامیان سرسخت ادامه عرضه فروش خودرو در بورس کالا بدل شده است. مجید عشقی طی هفته های اخیر در نامه ای به وزیر اقتصاد برای کسب تکلیف، آمار گویایی از سودده بودن فرآیند فروش جدید خودرو ارائه کرده است. در کنار این نوع فعالیت ها، با استفاده از ابزار قانونی مانع از پیش فروش خودروهای فاقد قبض انبار و بدون ثبت سفارش نیز شده است. اخیراً نیز طی گفت و گویی گفته است توقف عرضه خودرو در بورس تبعات عجیبی به همراه دارد.

مدیران 777 مدیران 777

در این زمینه، مجید عشقی با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت است، اظهار می کند: «برخی تمایل دارند تجربه‌های دیگران را بارها تجربه کنند. اگر در مورد فولاد و پتروشیمی هم کوتاه می آمدیم زیان انباشته‌ای که در خودروسازان وجود دارد در آن جا هم اتفاق می‌افتاد.»

وی ادامه می دهد: «صنعت خودرو چندین سال است که توسط شورای رقابت و سازمان حمایت گروگان گرفته شده است. سازمان بورس هم در ابتدا با عرضه خودرو در بورس مخالف بود، اما با توجه به ساختار این صنعت به این نتیجه رسیدیم که این صنعت راه نجاتی جز این ندارد.»

رئیس سازمان بورس با اشاره به معاملات خودرو در بورس کالا عنوان می کند: «ممکن است در ابتدا خودروها بالاتر از قیمت بازار معامله شوند، اما بعد از مدتی به تعادل می‌رسند.»

عشقی ادامه می دهد: «۲۰۰ هزار میلیارد تومان توسط مجموع خودروسازها توزیع می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد آن مانند یک یارانه کور در یک قرعه‌کشی توزیع و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن پشت پرده توزیع می‌شود. وی با تأکید بر این که سازمان بورس عرضه خودرو در بورس را با جدیت پیگیری و از آن دفاع می‌کند،  تصریح می کند: «اگر عرضه ادامه پیدا نکند امیدی به زنده‌شدن این صنعت وجود ندارد. سهام‌دارانی که ابتدای سال خودرو خریدند تاکنون سود زیادی کرده اند، اما سهام‌دارانی که سهام خودروسازها را خریدند باید متحمل ریسک شوند. توقف عرضه خودرو در بورس تبعات عجیبی خواهد داشت.»

این سخنان در حالی مطرح می شود که از یک سو، می توان گفت چندان تازگی ندارد، چراکه گروگان گرفته شدن صنعت خودروسازی توسط قیمت گذاران دستوری روشن تر از آفتاب است و از سوی دیگر، مسئله ای که همچنان برای بسیاری از مردم و فعالان این صنعت مجهول مانده این است که چرا با توجه به آگاهی از توزیع رانت های آنچنانی باز هم تصمیماتی که اتخاذ می شود به نفع این جریان است؟ آیا توزیع رانت پشت پرده به معنای تأیید اعمال  نفوذ رانت خواران در تصمیم های کلان این صنعت است؟ آیا به معنای وجود مافیایی قدر قدرت است؟ این افراد چه کسانی هستند؟ آیا سیستمی سازمان یافته دارند و یا از خلاء تصمیم گیری های درست نفع می برند؟ آیا اصلاً برای حکمرانی اقتصادی کشور، نفع و سود سهام‌داران اهمیتی دارد؟ اگر پاسخ این پرسش مثبت است، چرا حرکتی جدی و اصولی برای روشن شدن تکلیف خودروسازی کشور دیده نمی شود؟ چرا باید با علم به توزیع رانت پنهان، باز هم تلاش ها برای ایجاد مسیری جدید برای ادامه توزیع این رانت بی زحمت برای قشر خاصی خلاصه می شود؟

اما پرسش اصلی این است؛ آیا در این مملکت کسی هست که بتواند این پرده را پاره کند و یک‌بار برای همیشه آنان را رسوا و راهی محاکم قضایی کند؟ آیا اصولاً چنین اراده ای در کشور یافت می شود؟ یا این که باز هم باید شاهد از دست رفتن اعتماد و سرمایه مردم برای ساخته شدن کاخ ها برای قشری خاص باشیم که فاصله آن ها با ما تنها یک پرده است؟ آیا کسی جرئت درافتادن با پرده نشینان را دارد؟

۴.۴ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.