رشیدی کوچی ممنوعیت واردات خودروهای کره ای را تأیید کرد

ممنوعیت واردات خودروهای کره ای
ممنوعیت واردات خودروهای کره ای

سرانجام پس از ۸ ماه، ممنوعیت واردات و عدم ثبت سفارش مجدد خودروهای کره ای تأیید شد. جلال رشیدی کوچی در پستی اینستاگرامی با اشاره به این موضوع از معاون حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه درخواست کرد که این موضوع را حل و فصل کند. حالا رشیدی کوچی ممنوعیت واردات خودروهای کره ای را تأیید کرد، اما مسئله این است که آیا وزارت امور خارجه زیر بار خواهد رفت، یا ترجیح می دهد از دیوار حاشا بالا برود؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نماینده مردم ارسنجان، مرودشت و پاسارگاد سرانجام طی پستی اینستاگرامی با اشاره به این که باید یک نکته نگران کننده را بیان کنم تا به گوش دولتی ها نیز برسد، گفت: «واردات و ثبت سفارش خودروهای کره ای فعلاً ممنوع است. وی از صفری، معاون حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه، درخواست کرد که موضوع را حل و فصل کند.»

وی ادامه داد: «خودشان (صفری) هم خوب می دانند چرا از وی این خواهش و خواسته را دارم. اگر هر چه سریع تر این موضوع حل و فصل نشود، به رغم مشغله و درگیرهایی که آقای امیر عبداللهیان دارد، حتماً از ایشان سؤال می پرسیم که چرا معاون اقتصادی ایشان پیگیر این است که واردات خودروهای کره ای انجام نشود. البته اگر هم ایشان می گویند که ما پیگیر نیستیم و موافق هستیم حتماً بیایند به مردم عزیز توضیح بدهند. ایشان که قبلاً سفیر ایران در چین بودند خیلی به خودروهای چینی علاقه‌مند هستند.

 بیشتر بخوانید:

واردات خودروهای کره ای ممنوع شد

توقف ثبت سفارش خودروهای کره ای

این نماینده مجلس اضافه کرد: «بعضی وقت ها برخی تکه های پازل را که کنار هم می گذاریم خروجی خوبی نخواهد داشت. حتماً از آقای امیر عبداللهیان می خواهیم که این قصه ثبت سفارش خودروهای کره ای را هر چه سریع تر انجام بدهند. پول‌مان هم که الحمدلله دادند. خیلی برای من جالب است، کره ماشین هایش بد است چون پول ما را نمی دهد، اما گوشی هایش خیلی خوب است؛ ارز دولتی هم برای وارداتش تخصیص می گیرد و واردات آیفون را هم ممنوع می کنند که گوشی های کره ای راحت تر به کشور بیاید.»

بیشتر بخوانید:

آینده بازار خودرو در صورت ممنوعیت کره ای ها

ممنوعیت واردات خودر‌وهای کره ای قطعی شده است؟

رشیدی کوچی همچنین در ادامه گفت: «آقای توکلی، آقای منطقی عزیز که با شما جلسه می گذاریم، صحبت می کنیم و می گوییم این کارها را انجام بدهید که خودرو درست دست مردم برسد؛ چرا خودرویی که پولش در اصل ۵۰۰ میلیون تومان است باید ۲ میلیارد دست مردم برسد؟ چرا خودرویی که ۷۰۰ میلیون تومان است باید ۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان دست مردم برسد؟ این ۲ میلیارد را چه کسی برای مردم می تراشد؟ واردکننده می تراشد؟ نه خیر؛ این خود شما که دولت هستی داری می تراشی.»

اعتراف با تأخیر

این اعتراف با تأخیر در حالی صورت می گیرد که موضوع ممنوعیت واردات و ثبت سفارش خودروهای کره ای بیش از ۸ ماه است که مانع ادامه فعالیت واردکنندگان این نوع خودروها شده است.

در واقع، بعد از ثبت سفارش اولیه، از اسفندماه سال گذشته واردکنندگان خودروهای کره ای دیگر موفق به ثبت سفارش مجدد نشده اند و می توان گفت در بهترین حالت به صورت تجمیعی مجموع خودروهای کره ای ثبت سفارش شده به ۵ هزار دستگاه هم نمی رسد.

با این وجود، به نظر می رسد پرونده این ممنوعیت با افشاگری رشیدی کوچی وارد فاز جدیدی خواهد شد. البته سرنوشت این واردات هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. یا ممنوعیت برداشته می شود و مسیر هموار خواهد شد یا طیف مخالف واردات خودروهای غیر چینی، که به نظر زور بیش تری هم دارند، برای بد عادت نشدن مردم و دوست‌داران خودروهای غیر چینی به طور کل مسیر ورود این خودروها را ویران کنند.

البته ویران کردن برای این بخش پرنفوذ در سیستم اقتصاد حکومتی – رانتی بسیار آسان تر از آباد کردن است. اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اصول‌گرا هم ندارد، چراکه سنگ اول بنای کج ممنوعیت واردات خودرو در دولت روحانی خورده شد. بهانه جلوگیری از خروج ارز از کشور بود، اما گذشت زمان نشان داد که چندین برابر ارز برای واردات خودروهای چینی نه چندان مطرح از کشور خارج شده است.

با توجه به گسترده شدن ضریب نفوذ خودروها و خودروسازان چینی در جاده مخصوص چه تضمینی وجود دارد که این سناریو برای سایر برندها پیش نیاید؟ هر چند در اولین مرحله از عرضه خودروهای ژاپنی هم عرضه شدند و حالا نیز نیسان چند مدعی پیدا کرده است، با این حال، آیا می توان به ادامه عرضه و ورود این خودروها امیدوار بود؟

در هر حال، بعد از هفت ماه و پس از گزارش های متعدد پایگاه خبری اسب بخار در این خصوص، بالاخره یک مقام مسئول در کشور به این موضوع اعتراض و به صورت زیرپوستی وزارت خارجه را تهدید کرد. با این حال، پرسش این است که اگر معاون حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه و نفر اول این وزارتخانه، اقدامی برای حل و فصل این موضوع نکنند، آیا امیرعبداللهیان را به مجلس خواهند کشاند یا این که باید قید واردات خودروهای کره ای را هم زد؟

۴.۱ امتیاز از ۲۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.