کدام خودروها ماندگار می شوند؟

کدام خودروها ماندگار می شوند؟
در تمام دنیا هستند خودروهایی که با گذر زمان از شهرت فاصله نمی گیرند و همچنان به عنوان گزینه هایی جذاب برای دوست داران خودرو به حساب می آیند. شاید در این میان، باشند گزینه هایی که سال ها از تولیدشان گذشته است، اما به دلیل شهرت و محبوبیت در دوره خود همچنان به عنوان خودروهای اسطوره ای شناخته می شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

یکی از نمادهای اسطوره شدن هر خودرو، نام گذاری و لقب هایی است که به آن داده می شود. بدیهی است که نمی توان برای هر خودرو نام مستعار انتخاب کرد، بلکه این موضوع باید با رویکرد عمومی دوست داران خودرو اتفاق افتد. اگر برای یک خودرو لقب و نام جایگزینی از سوی مردم انتخاب شود، می توان پیش بینی کرد که این خودرو ماندگار می شود و می تواند در آینده نیز به عنوان گزینه ای جذاب برای
نسل های آتی به حساب آید.
بازار ایران هم از این قضیه مستثنا نیست و در میان خودروهای موجود در کشور، هستند نمونه هایی که با نام های متفاوت از کارخانه خطاب می شوند. اگر به این خودروها دقت کنیم، می بینیم که ملاک عمر برای آن ها آن چنان مدنظر نیست و با گذشت سال های به نسبت طولانی، همچنان مشتریان پر و پا قرص خود را دارند. با درک این اتفاق، بسیاری از کمپانی های خودروسازی دنیا و شرکت های خودرویی ایرانی سعی دارند با استفاده از فضای مجازی، نام های مستعار انتخابی خود را در ذهن مردم جای دهند و با اسطوره سازی، آن ها را به محصولی خاص و محبوب تبدیل نمایند.
در این بخش به خودروهایی با نام های مستعار می پردازیم که همچنان بازار داغی برای خرید و فروش دارند:

مدیران 777 مدیران 777

۱- ب ام و E46 معروف به « ب ام و سمیری »
کدام خودروها ماندگار می شوند؟
شاید این لقب برای اتاق E46 کمپانی ب ام و تنها در ایران استفاده شود. این خودرو به عنوان چهارمین نسل ب ام و سری ۳ شناخته می شود که از سال ۱۹۹۷ تا ابتدای سال ۲۰۰۶ تولید شده است. ورود ب ام و E46 به ایران همزمان بود با دوران اوج سریال « هشدار برای کبرا ۱۱ » که هر هفته از تلویزیون ایران پخش می شد. این سریال که برای بسیاری از ایرانیان محبوب و شناخته شده است، شخصیت اولی به نام « سمیر گرکان » داشت که نقش آن را ” اردوگان آتالای ” ایفا می کرد. سمیر به عنوان پلیس بزرگراهی آلمان شناخته می شد و همیشه در طول این سریال با ب ام و سری ۳ نسخه E46 دیده می شد. او که با این خودرو جلوه های ویژه و خیره کننده ای را به مخاطبان نشان می داد، توانست در ایران نقش خود را با نام ب ام و همراه کند. آن روزها که جوانان حس و حال رانندگی سمیر را با ب ام و E46 دوست داشتند، کم کم حضور این خودرو در جاده ها و خیابان های ایران با نام « ب ام و سمیری » همراه شد. جالب است بدانید که همچنان مدل های مختلف ب ام و E46 با نام ب ام و سمیری شناخته می شوند و حتا نمایشگاه داران و تعمیرکاران این خودرو، E46 را با این نام می شناسند.

ب ام و E46 بیش تر در نسخه های ۳۱۸ دنده ای، ۳۲۰، ۳۲۵ و ۳۳۰ اتوماتیک عرضه می شد و امروز نسخه های سر حال این خودرو گاهی با بهایی فراتر از ۲۵۰ میلیون تومان معامله می شوند. جالب است بدانید میزان استقبال و همچنین قیمت
نسخه های ب ام و E46 در ایران گاهی بیش تر از ب ام و E90 است که به عنوان نسل پنجم سری ۳ شناخته می شود.

۲- مرسدس بنز W124 معروف به « بنز کُپُل »
کدام خودروها ماندگار می شوند؟
مرسدس بنز W124 را می توان نخستین نسل رسمی کلاس E این نشان آلمانی دانست. البته پیش از W124 نسخه های مختلفی از اتاق متوسط مرسدس بنز وجود داشت، اما مرسدس بنز آلمان می گوید که این اتاق نخستین نسل رسمی از یکی از معروف ترین محصولات اش است. بیش تر مدل های موجود این خودرو در بازار ایران با مدل های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶ وجود دارند. البته جالب است بدانید که بخش عمده ای از این خودروها با دست کاری سند، در خیابان ها تردد دارند. آن هم به این شکل که شاید با یک دستگاه بنز W124 بر بخورید و ببنید که خودرو جزو نمونه های فیس لیفت سال های ۱۹۹۱ به بعد است و اما سند آن به پیش از ۱۹۸۹ بر می گردد. در آن سال ها واردکنندگان شخصی ایرانی برای کاهش هزینه ها و پرداخت کم تر حق گمرک، سند این خودروها را دست کاری می کردند، به همین دلیل امروز این وضعیت برای برخی از مرسدس بنزهای W124 وجود دارد. محبوبیت مرسدس بنز W124 به دلیل ظاهر، امکانات، مشخصات فنی و برخی ویژگی های خاص آن در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بوده است. این خودرو که بیش تر در نسخه های ۱۹۰E، ۲۲۰E، ۲۳۰E، ۲۶۰E و ۲۸۰E در ایران یافت می شود به بنز کپل معروف است. لقب کپل برای W124 در ایران باعث شده بر جذابیت آن افزوده شود و از طرفی بسیاری از ماشین بازها این اتاق E مرسدس بنز را با پسوند کپل بشناسند.
امروز اگر بخواهید مرسدس بنز کپل را در نسخه های سالم خریداری کنید، با توجه به دنده ای یا اتوماتیک بودن آن بهایی حدود ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به شما اعلام می شود.

۳- تویوتا لندکروزر معروف به « حضرت، سردار و فرماندهی »
کدام خودروها ماندگار می شوند؟


با عدم امکان ورود خودروهای شاسی بلند آمریکایی و برخی ژاپنی ها به بازار ایران، تویوتا لندکروزر به عنوان بهترین گزینه آفرودی در میان مشتریان ایرانی شناخته می شود. البته عدم امکان رقابت این خودرو باعث نشد تا لندکروزر به شکلی توهمی در ایران معروف شود، بلکه در تمام دنیا، تویوتا لندکروزر سابقه درخشانی در مسیرهای سخت دارد. همچنین استفاده نهادهای نظارتی و حکومتی ایران از تویوتا لندکروزر نیز باعث شده این خودرو در نسل های مختلف، بیش تر پیش روی مردم باشد.
اما انتخاب لقب های مختلف برای تویوتا لندکروزر داستانی جالب دارد. تویوتا لندکروزر J60 یا FJ60 خودرویی است که در سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ تولید شده است. این خودرو که بیش تر در اختیار فرماندهان نظامی ایرانی بوده و هنوز هم بسیاری از این خودروی شاسی بلند را با پلاک نظامی می بینیم، به لندکروزر فرماندهی یا تویوتا فرماندهی معروف شده است. بعدها که نسخه هایی از این خودرو به صورت وارداتی یا مزایده ای در اختیار مشتریان عادی قرار گرفت، نام فرماندهی روی آن ماند.
تویوتا لندکروزر J70 یا FJ70 که بسیاری نسخه پیکاپ آن را دوست دارند و آن را گزینه ای سر سخت و جذاب در سفرهای خشن می دانند، لقب سردار را برایش انتخاب کرده اند. بسیاری از رانندگان آفرود معتقدند تویوتا لندکروزر J70 سردار تمام خودروهایی آفرودی است و هیچ خودرویی نمی تواند لذت رانندگی مانند آن را در کویر و شرایط سخت به راننده القا کند.
تویوتا لندکروزر در نسل های بعد نیز به حضرت معروف شد. البته این اصطلاح بیش تر در میان ایرانی ها و برخی کشورهای عربی کاربرد دارد. کلمه حضرت به عنوان احترام ماشین بازها به لندکروزر انتخاب شده و به نوعی با استفاده از نام « حضرت لندکروزر » سعی دارند جسارت و بزرگی این شاسی بلند را مطرح کنند. همچنین با توجه به قیمت به نسبت بالای لندکروزر در تمام دنیا، لقب حضرت برای اش تا حدی کاربردی است. دقت داشته باشید که اوج استفاده از لقب حضرت برای لندکروزر به اتاق J100 و یا FJ100 بر می گردد. این اتاق را می توان آخرین نسخه heavy duty تویوتا لندکروزر دانست و با توجه به واردات تعداد زیادی از این خودرو با اتاق FJ100 در سال های گذشته به ایران، بسیاری از ماشین بازها حضرت لندکروزر را با سری ۱۰۰ تویوتا می شناسند.

۴- مرسدس بنز W123 معروف به « بنز دانشجویی »
کدام خودروها ماندگار می شوند؟
این خودرو را هم می توان یکی از نسل های مرسدس بنز کلاس E دانست، زیرا پسوند E در نام گذاری های این خودرو دیده می شود و در نهایت جزو کلاس بدنه ای این رده معرفی شده است. مرسدس بنز W123 یکی از محبوب ترین مدل های بنز در ایران بود که همچنان دوست داشتنی است. امروز بسیاری افراد به دنبال نسخه سالم آن هستند تا بتوانند با W123 خاطره های گذشته را زنده نگه دارند و از طرفی مدل اسطوره ای بنز آلمان را در پارکینگ خانه خود داشته باشند. این خودرو در اواخر حکومت پهلوی به بازار ایران آمد، در آن موقع افرادی با سطح اقتصادی بالا می توانستند آن را خریداری کنند. پس از انقلاب هم این خودرو گاهی در ارگان های حکومتی دیده می شد و در نهایت امروز در اختیار عده ای خودرو دوست قرار دارد.
اما لقب بنز دانشجویی برای W123 به قوانین گمرکی آن سال ها باز می گردد. در آن زمان، اگر فردی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می رفت، پس از پایان تحصیلات اش می توانست از حقوق قانونی و گمرکی استفاده کند و خودرویی را با خود به ایران بیاورد. این امتیاز برای دانشجویان ایرانی در خارج از کشور و از سویی دیگر محبوبیت مرسدس بنز W123 باعث شد بسیاری از دانشجویان پس از پایان تحصیل خود در اروپا با یکی از W123ها به ایران برگردند. وقتی هم می خواستند این خودرو را بفروشند، می گفتند به صورت دانشجویی وارد کشور شده است. استفاده زیاد کلمه دانشجویی در کنار نام بنز W123 باعث شد این خودروی سدان لوکس آن دوره به « بنز دانشجویی » معروف شود.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.