هزینه بالای تولید و رقابتی نبودن محصولات داخلی

هزینه بالای تولید و رقابتی نبودن محصولات داخلی

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به‌طور کلی هزینه تولید خودرو در ایران بالا است و تا زمانی‌که این موضوع پا برجا باشد، قیمت خودرو در کشورمان رقابتی نخواهد شد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اخبار خودرو، در شرایطی که صنعت خودروی کشورمان طی سال‌های گذشته فرازو نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، همچنان بزرگ‌ترین انتقادکارشناسان به این صنعت، عدم تولید محصول رقابت‌پذیر است. این درحالی است که تولید اینگونه از محصولات در کشورمان به‌شدت احساس می‌شود. در همین زمینه با مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت، معدن و تجارت اتاق بازرگانی تهران به گفت‌وگو پرداختیم.

چه اقداماتی باید در صنعت خودروی کشورمان صورت گیرد، تا بتوان محصول رقابت‌پذیر تولید کرد؟

بزرگ‌ترین نیاز این حوزه، سرمایه‌گذاری است که متاسفانه در این سال‌ها محقق نشده است. شما وقتی محصولی رقابت‌پذیر تولید می‌کنید که آن خودرو کیفیت قابل‌قبول و بالایی داشته باشد و قیمت آن نیز رقابتی باشد.

به قیمت رقابتی اشاره کردید، دراین‌باره در صنعت خودروی کشورمان چه اقداماتی باید انجام شود؟

به‌طور کلی هزینه تولید خودرو در ایران بالا است و تا زمانی‌که این موضوع پا برجا باشد، قیمت خودرو در کشورمان رقابتی نخواهد شد. به بیان دیگر خودروسازان باید بهره‌وری و راندمان خود را بالا ببرند، هزینه‌های اضافی و سربار خود را به‌شدت کاهش دهند و ازسوی دیگر با بازنگری در روش‌های تولید،تولید خودرو را به اصطلاح با صرفه و اقتصادی کنند.

خودروسازان در حوزه سرمایه‌گذاری برای تولید محصول رقابتی چه اقداماتی باید انجام دهند؟

آن‌ها می‌توانند با همکاری شرکای خارجی و با استفاده از تجارب آن‌ها محصولات رقابتی با پلت‌فرم‌های جدید به تولید برسانند و به‌مرور زمان پلت‌فرم و محصولات قدیمی خود را از مدار تولید خارج کنند. با این اقدام آن‌ها می‌توانند محصول رقابتی و قابل عرضه در بازارهای جهانی تولید کنند.

توجه بیشتر برتحقیق و توسعه چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در صنعت خودروی دنیا نسبت‌به آن توجه جدی وجود دارد، تحقیق و توسعه است، چراکه با این ابزار شرکت‌های پیشرو در خودروسازی تکنولوژی و دانش خود را به‌روز می‌کنند و مراکز تحقیقاتی آن‌ها زمینه پیشرفت تکنولوژیک و همچنین کاهش هزینه‌های تولید را برای شرکت‌های خودروسازی به ارمغان می‌آورند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.