سرنوشت واردات قطعات پیشرفته از چین به کجا می رسد؟

سرنوشت واردات قطعات های تک از چین به کجا می رسد؟

در حالی در آخرین ماه های سال خودروسازان نسبت به افزایش تولید روزانه خود اقدام کرده اند که احتمال کاهش ۳۰ درصدی تولید به واسطه ممنوعیت پروازها از چین و کمبود مواد اولیه مطرح می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش خودروکار، ویروس کرونا که تاکنون جان بیش از ۴۲۰ چینی را گرفته این روزها صنعت خودرو جهان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

هرچند مدیر عامل رابرت بوش، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده قطعات خودرو در جهان هشدار داده که ویروس کرونا می‌تواند بر زنجیره جهانی تامین قطعات خودرو تاثیر بگذارد، ولکمار دنر، مدیرعامل این شرکت در اشتوتگارت تاکید کرده که ما طبیعتا نگران هستیم اما در حال حاضر هیچ اختلالی در تجارت و زنجیره عرضه ما به وجود نیامده است.

این در حالیست که مسئولان صنعت خودرو معتقدند که به واسطه ممنوعیت پروازها و رفت و آمدها واردات قطعات های تک و ایربگ ها با چالشی اساسی روبرو خواهد شد که این امر می تواند منجر به کاهش تولید در صنعت خودرو ایران شود. 

سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر کاهش تولید صنعت خودرو ایران نیز می گوید: هرچند نمی توان با قاطعیت بر روی میزان کاهش تولید خودرو با این ویروس اظهارنظر کرد اما بدون شک تاثیرگذار است چرا که مراودات با چین زیاد است و در حال حاضر نیز یکی از معدود کشورهایی است که امکان همکاری با آن در صنعت خودرو وجود دارد.

وی با اشاره به تامین برخی قطعات حساس و های تک از طریق چین می افزاید: هم اکنون برخی از این قطعات در کشور در حال داخلی سازی است اما در برخی از قطعات که نیاز داخل از طریق تولیدات داخلی تامین نمی شود، باید نسبت به واردات از چین اقدام کرد که با گسترش این ویروس، این موضوع می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

مدنی با تاکید بر این که لازم است در طی این مراودات کنترل بیشتری انجام شود، تصریح می کند: بدون شک گسترش این ویروس کار صنعت خودرو را سخت تر کرده است و تنها در صورت کنترل و همچنین قرنطینه درست می توان نسبت به کاهش اثرات این ویروس امیدوار بود.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا درخصوص تاثیر ویروس کرونا بر صنعت خودرو جهانی نیز می گوید: تا چند سال گذشته خودروسازی چین بازار مصرف خود را تامین می کرد و چندان وارد بازار صادراتی نشده بود و تنها درصد پایینی را به چند کمشور ارسال می کرد و بیشتر تامین کننده نیاز خود بود بر این اساس نمی تواند بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته وی، از آن جا که نیروی کار ارزان در چین وجود دارد برندهای خودروسازی نسبت به راه اندازی کارخانه در چین اقدام کرده بودند که تعطیلی کارخانه های آن ها شاید بر میزان کاهش تولید این برندها تاثیرگذار بوده و در نهایت صنعت خودرو جهان را با چالشی مواجه کند. 

این شرایط در حالیست که تمام برندهای خودرویی جهان که پیش از این نسبت به راه اندازی کارخانه در چین اقدام کرده بودند، در حال تعطیلی و جمع کردن کارخانه های خود هستند. از سوی دیگر بوش تامین کننده قطعات خودرو نیز از تعطیلی برند خود در چین خبر داده که این امر بدون شک در زنجیره تامین خودروسازان تاثیرگذار خواهد بود. حال باید دید بازگشت صنعت خودرو چین از این وضعیت چقدر زمان برده و چه راهکارهایی برای جبران این زیان پیش بینی خواهد کرد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.