دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت رسمی رونمایی شد + تصاویر

دنا پلاس توربو اتوماتیک

بعد از ظهر امروز (۱۶ بهمن ۱۳۹۸) مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با حضور وزیر صمت و وزیر دفاع، «دنا پلاس توربو اتوماتیک» را رونمایی کردند و خط تولید آن را افتتاح نموند.

مدیران 777 مدیران 777

در حاشیه این مراسم، دستاوردهای داخلی سازی شده و قطعه کفایی قطعات استراتژیک خودرو در ایران خودرو به وزیر دفاع و صنعت،معدن و تجارت نمایش داده شد. همچنین توافق نامه همکاری در سالن ساپکو ایران خودرو میان وزارت صمت و دفاع منعقد شد و قرار است تا صنایع دفاع در ساخت برخی قطعات راهبردی به کمک خودروسازان بیاید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

دنا پلاس توربو اتوماتیک محصولی بود که بالاخره از ظهر امروز به صورت رسمی وارد خط تولید ایران خودرو شد. البته که از چند هفته قبل، مونتاژ آزمایشی این سدان ملی در نسخه اتوماتیک آغاز شده و حال حضور این نمونه از دنا پلاس، نوید این را می دهد که در هفته های آتی مشکلی برای تامین قطعاتی چون توربو شارژر و جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته این خودرو نخواهد بود.

» آشنایی با نسخه نهایی دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربو مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۰ تا ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. توان این پیشرانه به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی این خودرو می رسد. جعبه دنده ۶ سرعته دنا پلاس توربو اتوماتیک ساخت کمپانی DAE چین است. البته که بر روی این جعبه دنده نشان کیا، هیوندای و DAE در کنار هم دیده می شود و بنابراین، نشان از این خواهد بود که این سامانه انتقال قدرت محصول مشترکی میان این قطعه ساز چینی با HPT کره جنوبی است. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE به گفته مهندسان ایران خودرو برای دنا پلاس و دنا پلاس توربو سفارشی سازی شده و سامانه خنک کاری آن با توجه به شرایط کشور و سبک رانندگی عموم مردم تنظیم گردیده است. همچنین مبدل گشتاوری در این سامانه انتقال قدرت حضور دارد و باعث می شود تا فرایند شتابگیری و تعویض دنده ها با تاخیر به مراتب کمتری نسبت به نمونه های فاقد این قطعه انجام شود. به گفته مدیران ایران خودرو، سفارش گذاری ها و توافق همکاری با DAE منعقد شده و در حال حاضر بخش قابل توجهی از محموله این جعبه دنده به صورت CBU وارد کشور شده است. همچنین قرار است تا در آینده نزدیک این جعبه دنده کمپانی DAE به صورت مونتاژی در ایران تولید شود.

در کنار بحث فنی نکته قابل توجه، سطح امکانات رفاهی و ایمنی است که امروز در خط تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک برای روی این سدان ملی نصب می شد. با وجود اینکه ایران خودرو اعلام نموده که دنا پلاس توربو اتوماتیک با دو کیسه هوا به بازار عرضه می شود، اما در حال حاضر تولید این خودرو با ۴ کیسه هوا صورت می پذیرد. آغاز تحریم های آمریکا در سال ۱۳۹۷ باعث شد تا به خاطر مشکلات تامین قطعات مدیریت الکترونیکی کیسه هوا (ACU)، خانواده دنا پلاس با کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو خداحافظی کند. اما گویا تا حدی مشکل تامین این قطعه رفع شده و در حال حاضر نمونه های تولیدی دنا پلاس توربو اتوماتیک به کیسه هوای جانبی جلو هم مجهز هستند.

در روزهای گذشته هم با آغاز مرحله جدید پیش فروش دنا پلاس توربو اتوماتیک (برای تحویل در سال ۱۴۰۰)، پایگاه خبری «اسب بخار» اعلام کرد که بر اساس مستندات موجود این خودرو فاقد فرمان هیدرولیک است و سامانه EPS یا همان فرمان کمکی برقی بر روی آن نصب گردیده است. حال امروز خبرنگار این رسانه با بررسی نمونه های تولیدی دنا پلاس توربو اتوماتیک به حضور این سامانه در محصول جدید ایران خودرو مطمئن شد و مشخص است که این شرکت به طور کامل فرمان برقی را برای این خودروی اتوماتیک در نظر گرفته است. فرمان کمکی برقی از نظر استهلاک به مراتب در شرایط بهتری نسبت به فرمان های هیدرولیکی قرار دارد و از سویی با نرمی و دقت بیشتر، هدر رفت توان موتور را (گاهی تا ۷ اسب بخار) کاهش می دهد.

در بحث ظاهری هیچ تفاوتی میان دنا پلاس توربو دنده ای و نمونه اتوماتیک وجود ندارد. تنها نکته مشهود حذف نشان TURBO از روی درب صندوق این خودرو است و جای نوشته +DENA نیز تغییر کرده و نماد ۶AT به عقب خودرو اضافه شده است.

در نهایت می توان گفت که امروز دنا پلاس توربو اتوماتیک با چنین مشخصاتی در کارخانه ایران خودرو تولید می شود:

پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربو

۱۵۰ اسب بخار

۲۱۰ تا ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور

استاندارد آلایندگی یورو ۵

دیفرانسیل جلو

جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک با حالت تیپ ترونیک، برفی و اسپرت

فرمان کمکی برقی (EPS)

دوخت چرمی غربیلک فرمان

صندلی های جلو برقی

سانروف

ترمز ABS، EBD و BA

ترمز دیسکی جلو و عقب

۴ کیسه هوا

چراغ روشنایی روز

تهویه اتوماتیک

رینگ ۱۶ اینچی

کروز کنترل

بلوتوث

نمایشگر لمسی

سنسور و دوربین عقب

کامپیوتر سفر

تریم داخلی پارچه و طرح چوب

آینه های تاشو برقی

آنتن کوسه ای

*نکته:

تجاری سازی دنا پلاس توربو اتوماتیک با پیشرانه EF7 توربو پلاس (+TC7) در دست انجام است و صنایع دفاع مسئولین تامین و ساخت سامانه توربو این نسخه ۱٫۷ لیتری را بر عهده گرفته است. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و نزدیک به یک لیتر، مصرف سوخت ترکیبی کمتری را نسبت به نمونه فعلی ثبت می کند. ۱۶۰٫۸ اسب بخار و دستیابی به گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در ۱۶۰۰rpm تا ۴۵۰۰rpm، از ویژگی های این پیشرانه ارتقا یافته است.

لازم به ذکر است که در مراسم امروز، مدیران ایران خودرو بهای مشخص و یا بازه قیمتی را برای دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک اعلام نکردند. همچنین در حاشیه این مراسم، رانا پلاس و سورن پلاس به صورت رسمی معرفی شدند. از سویی با توجه به آغاز تولید نمونه توربو دنا پلاس اتوماتیک، احتمال آن زیاد است که این سری تولیدی های ایران خودرو در صورت تمایل مشتریان دنا پلاس اتوماتیک تنفس طبیعی، از بهار ۹۹ در اختیارشان قرار بگیرد. البته که این مسئله هنوز به صورت رسمی مصوب و تایید نشده است.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.