اصالت جعبه دنده اتوماتیک دنا پلاس مشخص شد + مشخصات

دنا پلاس اتوماتیک

چند وقتی است که گروه صنعتی ایران خودرو پیش فروش دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک را آغاز کرده است. اما تا به امروز مشخص نبود که جعبه دنده اتوماتیک این خودروی ملی، ساخته چه کمپانی و کشوری است!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

حال بر اساس بررسی های پایگاه خبری «اسب بخار» و دسترسی به برخی منابع، مشخص شد که گروه صنعتی ایران خودرو جعبه دنده های اتوماتیک خانواده دنا پلاس را از کمپانی «DAE» تامین می کند. Dong’an Automotive Engine که به DAE معروف است، به عنوان یکی از بزرگترین قطعه سازان و فعالان صنعت خودرو چین شناخته می شود و از چند سال قبل، به خاطر همکاری مشترک با کمپانی میتسوبیشی به اعتبار خود افزوده است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از پیشرانه ها و قطعات فنی کمپانی میتسوبیشی توسط DAE در چین تولید می شود. پیشرانه های ۱٫۳ لیتری، ۱٫۶ لیتری، ۱٫۵ لیتری، ۱٫۸ لیتری، ۲ لیتری، ۲٫۴ لیتری، جعبه دنده های دستی ۵ و ۶ سرعته، جعبه دنده های اتوماتیک ۴ و ۶ سرعته، جعبه دنده های CVT، دوکلاچه و… از جمله تولیدات کمپانی DAE است که در برخی بخش ها، مشارکت مهندسی با میتسوبیشی صورت گرفته است. در حال حاضر بخشی از نیاز خطوط تولید میتسوبیشی در خارج از چین، توسط DAE تامین می شود و این شرکت مجوز فروش قطعات میتسوبیشی را به صورت مستقل دارد.

مدیران 777 مدیران 777

در حال حاضر هم بخش قابل توجهی از خودروهای موجود در بازار ایران به جعبه دنده ها و پیشرانه های DAE مجهز هستند. البته که هنوز اعتبار این کمپانی چینی در بحث تولید جعبه دنده های AT در حد نشان هایی چون ZF، Aisin و HPT ارزیابی نمی شود. اما در چند سال گذشته جعبه دنده AT شش سرعته DAE به خاطر نوع سامانه فنی و امکان تغییرات جزئی در ساختار مورد استقبال خودروسازان اقتصادی جهان قرار گرفته و توانسته تا با برخی انتقال دهنده های قدرت آیسین و HPT رقابت کند.

جنرال موتور، کیا، هیوندای، جنسیس، میتسوبیشی، دانگ فنگ، بی وای دی و… از جمله مشتریان DAE هستند. نکته قابل توجه این است که در ساخت جعبه دنده های جدید اتوماتیک این کمپانی چینی، مشارکتی با HPT کره جنوبی آغاز شده و در حال حاضر تامین برخی از مجموعه جعبه دنده های اتوماتیک HPT برای محصولات کیا و هیوندای توسط DAE انجام می شود. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک این کمپانی که برای خانواده دنا پلاس انتخاب شده است، به نوعی محصول مشترک HPT و DAE به حساب می آید.

جعبه دنده DAE

کمپانی DAE می تواند نزدیک به ۲۰۰ هزار جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در هر سال تولید کند. این کمپانی به مشتریانی چون ایران خودرو اجازه می دهد تا با توجه به نوع خودرو و پیشرانه تغییراتی را در ضرایب دنده، سیستم خنکاری و مبدل های گشتاوری ایجاد نمایند. برای همین است که ایران خودرو، نوع سیستم خنکاری جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دنا پلاس را مشابه به نسخه های ۸ دنده اعلام می کند. زیرا توانسته تا با توجه به شرایط ایران، ساختار سامانه خنکاری جعبه دنده مورد نظر DAE را تا حدی تغییر دهد.

جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE که با شماره هماهنگی ۸۴۰۷۳۴۱۰۹۰ و نام F6A1 هم شناخته می شود، قابلیت فعال سازی سیستم استارت/استاپ نیز در آن وجود دارد و از سویی کمپانی سازنده فناوری شیفت ترونیک را بر روی آن اعمال نموده است.

جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE که برای دنا پلاس و دنا پلاس توربو در نظر گرفته شده است، در حال پیش فرض و استاندارد مشخصات زیر را دارد:

جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT سری F6A کمپانی DAE

حداکثر گشتاور ورودی: ۲۸۰ نیوتن متر (قابل ارتقا تا ۳۲۰ نیوتن متر)

وزن: ۷۶ تا ۷۸ کیلوگرم

ابعاد: ۳۴۵*۵۱۱*۳۸۸ میلی متر

ضریب دنده ۱: ۴٫۰۴۴

ضریب دنده ۲: ۲٫۳۷۱

ضریب دنده ۳: ۱٫۵۵۶

ضریب دنده ۴: ۱٫۱۵۹

ضریب دنده ۵: ۰٫۸۵۲

ضریب دنده ۶: ۰٫۶۷۲

حالت اسپرت و برفی

قابلیت تیپ ترونیک

قیمت هر قطعه کامل بسته بندی شده در محموله ۳۰۰ تایی: ۱۵۰۰ دلار

قیمت هر قطعه کامل بسته بندی شده در محموله ۱۰۰تایی: ۲۰۰۰ دلار

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.