خودروهای یورو ۵ داخلی به بازار می رسند؟

پیشرانه یورو 5

از زمستان سال گذشته شاهد بودیم که خودروسازان کشور فعالیت هایی را برای تولید پیشرانه های یورو ۵ آغاز کردند و پروژه هایی در خصوص ارتقای موتورهای فعلی در شرکت های مربوطه تعریف شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ قرار بود تا با آغاز سال ۱۳۹۹ خودروسازان تمام محصولات سواری خود را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید کنند و از سویی امکان عرضه خودروها با استاندارد یورو ۴ از بین برود. اما حال شاهد هستیم که با از سرگیری فعالیت ها در سال جدید، پروژه استاندارد یورو ۵ در حالت تعلیق قرار گرفته و نهادهای قانون گذار و تصمیم گیر به دنبال راه حل های جدید هستند.

نکته قابل توجه اینجاست که از چند سال گذشته مونتاژ خودروهای یورو ۵ و حتی یورو ۶ توسط خودروسازان دولتی و خصوصی شروع شده و معمولا محصولاتی با تیراژ کم و متوسط با تامین قطعات اساسی از خارج کشور به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شده اند. همچنین خودروسازانی که محصولات پرتیراژ یورو ۴ را در خطوط تولید خود داشتند، از نیمه دوم سال ۹۸ فرایند مهندسی و ارتقای آن ها به یورو ۵ را آغاز نمودند. به عنوان مثال ایران خودرو از زمستان ۱۳۹۸ تولید پیشرانه TU3 را با این استاندارد جدید آغاز کرد و پیشرانه TC7 پلاس و EF7 پلاس را با فناوری یورو ۵ معرفی نمود. از آن سو سایپا هم گام هایی برای تجهیز پیشرانه ها با استاندارد جدید برداشت و به گفته مدیران این شرکت، از تابستان سال ۹۹ تولید پیشرانه های جدید سایپا با استاندارد آلایندگی یورو ۵ انجام می شود.

حال شاهد هستیم که بعد از ماه ها، به خاطر مشکلات زیر ساختی هنوز مسئولان در خصوص اجباری بودن استاندارد آلایندگی یورو ۵ تردید دارند. بدیهی است که با الزامی شدن این استاندارد، در سال اول بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو با این فناوری الزامی به جاده ها می آیند و بدیهی است که باید تامین سوخت آن ها هم با شرایط فناوری جدید باشد. تجربه حضور خودروهای مونتاژی با استاندارد یورو ۵ نشان می دهد که تا حد قابل قبولی این پیشرانه ها با بنزین های یورو ۴ هماهنگ هستند. اما وقتی در برخی جایگاه های سوخت (معمولا در شهرستان ها) بنزین یورو ۴ توزیع نشود، این پیشرانه ها بازدهی و عملکرد مناسب خود را از دست می دهند. همچنین منظور از وضعیت قابل قبول پیشرانه های یورو ۵ در هنگام استفاده از بنزین یورو ۴، این است که اختلال های جدی در هنگام فعالیت پیشرانه دیده نمی شود و اگر بخواهیم تا نگاه تخصصی داشته باشیم، عملکرد اصلی و بهبود یافته پیشرانه های یورو ۵ باید در هنگام استفاده از بنزین یورو ۵ در نظر گرفته شود.

حال آن طور که مشخص است، فعلا زیرساخت تولید انبوه بنزین یورو ۵ در کشور وجود ندارد و با حضور حداکثری خودروهای یورو ۵، عملا شاهد بهبود وضعیت آلایندگی نخواهیم بود. از سویی هنوز برخی تامین کنندگان قطعه نتوانسته اند تا تیراژ انبوه خود را به سمت قطعات یورو ۵ بکشانند. لذا این مشکل هم سبب شده که اجرایی شدن استاندارد آلایندگی یورو ۵ در کشور با سوال های مختلفی همراه شود.

از سویی دولتمردان به دنبال آن هستند که در سال ۹۹، رونق تولید متفاوتی را در خودروسازی رقم بزنند و تیراژ تولید را به سال های پیش از تحریم بازگردانند. از سویی استاندارد یورو ۵ و نبود زیر ساخت آن در بحث سوخت، باعث شده تا چالشی جدید را پیش روی خود ببینند. بدیهی است خودروسازی که در این سال ها تولید محصولات یورو ۵ را تیراژ متوسط و کم انجام داده اند، این ظرفیت فنی را دارند تا در تولید محصولات انبوه از استاندارد جدید تبعیت کنند. اما نبود زیر ساخت تامین سوخت، مشکلی است که در آینده نزدیک می تواند صدمه های مختلف را ایجاد کند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.