تبدیل یک دستگاه تیبا 2 به تیبا 2 پلاس چه قدر هزینه دارد؟

تیبا 2 پلاس

عرضه پکیج های خاص و تریم های ویژه همواره روشی مؤثر در ارتقای فروش یک محصول بوده است. گاه حجم تغییرات در یک تریم جدید به حدی زیاد است که نام فیس لیفت را به خود می گیرد.

مدیران 777 مدیران 777

اما گاه خبری از فیس لیفت یا تغییر نسل نیست و بر روی همان اتاق فعلیِ خودرو ویرایش جدیدی تعریف می شود. این رویه در صنعت خودروسازی جهان بسیار رایج است. از نمونه های آن می توانیم به تیون ها و پکیج های مختلفی که شرکت «دوج» برای «چلنجر» ارائه کرده است یا تریم های رنگارنگ و متنوع فیات ۵۰۰ اشاره کنیم. افزون بر خودروهای نام برده، برندهای بسیاری وجود دارند که به عرضه تیون ها و تریم های متفاوت بر روی محصولات خود می پردازند. معمولاً اصلی ترین هدف آن ها از این کار جلوگیری از قدیمی شدن محصول است. اما به موازات این هدف، افزایش تنوع انتخاب مشتری ها و رونق بخشیدن به بازار فروش هم محقق می شود. چند سالی است که خودروسازان ایرانی هم به فکر اضافه کردن پکیج ها و تریم های جدید به محصولات خود افتاده اند. شرکت «سایپا» که در سال های اخیر به دنبال توسعه سبد محصولات ملی خود بوده است، اکنون در دوران تحریم و کاهش تنوع خودروهای مونتاژی، در صدد آن است تا با عرضه تریم های جدید جای خالی خودروهای خارجی را در خطوط تولید خود پر کند. همزمان با معرفی «کوییک آر»، به عنوان نسخه ای متفاوت و اسپرت از این محصول، سایپا پیش فروش یک تیپ ارتقایافته از «تیبا هاچ بک» را هم آغاز کرده است. «تیبا ۲ پلاس» قرار است که کامل ترین و گران ترین نسخه تیبا هاچ بک در بازار باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تیبا ۲ پلاس از کجا آمد؟

عجیب ترین نکته پیرامون عرضه تیبا ۲ پلاس از سوی سایپا عدم معرفی رسمی و انتشار مشخصات آن بود! به گونه ای که بسیاری از رسانه های داخلی صرفاً از روی چند عکس لورفته از این محصول، در محوطه شرکت سایپا، به توصیف ویژگی ها و تفاوت های آن پرداختند. هرچند در این تصاویر امکانات جدید و تغییرات ظاهری تیبا ۲ پلاس به خوبی نمایان هستند، اما لازم به ذکر است که خودرو دیده شده در این عکس ها، نمونه اولیه تیبا ۲ پلاس است و ممکن است با نسخه نهایی که تحویل مشتریان می شود، در برخی جزییات، متفاوت باشد. در هر صورت، حتا انتشار این تصاویر از یک منبع داخلی در سایپا هم نمی تواند کوتاهی این شرکت در نادیده گرفتن اصول مشتری مداری را توجیه کند. چرا که تقریباً در هیچ جایی از جهان سابقه ندارد که محصولی قبل از معرفی، پیش فروش شود و افرادی که تا به حال آن را ندیده و نشناخته اند برای خریدش صف بکشند!

آن چه سبب می شود از روی عکس های لورفته، با خیال راحت، به توصیف و بررسی تیبا ۲ پلاس بپردازیم، مطمئن بودن ما از عدم ایجاد تغییرات فنی در این خودروست! چرا که خودروسازان ایرانی معمولاً تغییری در بخش های فنی و موتوری به وجود نمی آورند و به تغییرات ظاهری بسنده می کنند. بنابراین تیبا ۲ پلاس با همان پیشرانه M15 ساخت مگاموتور و جعبه دنده ۵ سرعته دستی به بازار می آید. پیشرانه تیبا ۲ پلاس، مانند دیگر خودروهای پلت فرم X200، یک موتور ۱.۵ لیتری است که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. ترمزهای این خودرو، همچون تیبا ۲ معمولی، در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسه ای هستند. هنوز نمی دانیم که با اضافه شدن امکانات جدید به تیبا ۲ پلاس چه قدر به وزن خالص آن افزوده شده است. این نکته فقط در زمان ارائه کاتالوگ رسمیِ آن از سوی سایپا مشخص می شود.

تیبا 2 پلاس

تیبا ۲ پلاس چه تغییراتی کرده است؟

در دورانی که مردم به خرید خودروهای پر آپشن علاقه نشان می دهند، قطعاً افزودن چند آپشن رفاهی جدید به محصولی قدیمی طیف تازه ای از خریداران را به سمت خودرو نام برده می کشاند. سایپا در تیبا ۲ پلاس، افزون بر نصب آپشن های جدید، تغییراتی هم در ظاهر بیرونی خودرو اعمال کرده است تا آن را از مدل های معمولی تیبا ۲ متمایز کند. در نمای جلو اولین تغییری که به دیده می شود اضافه شدن یک نوار کرومی به دور جلوپنجره است. تغییر دوم را می توان مشکی شدن بخش پایین سپر دانست که استایل اسپرت تری به خودرو می دهد. جا داشت که، افزون بر تغییرات ایجادشده، از چراغ های جدیدی با پس زمینه مشکی یا گرافیک نئون هم استفاده می شد. در نمای کناری طراحان، به سبک ساینا، زه روی درها را حذف کرده اند. ایده ای هوشمندانه که علاوه بر ایجاد تفاوت مقرون به صرفه هم به نظر می رسد! در نمونه موجود در عکس ها، همچون کوییک، یک برچسب “Cross” بر روی درهای جلو چسبانده اند.

اما مهم ترین تغییرات این نما را می توان استفاده از رینگ های آلومینیومی اسپرت و نصب ریل های سقفی عنوان کرد. ریل سقفی (روف رک) نصب شده در تیبا ۲ پلاس همان قطعه موجود در کوییک است. رینگ های آلیاژی دو رنگ کروم – مشکی که در تصاویر منتشرشده از تیبا ۲ پلاس مشاهده می شوند هم پیش از این در ساینا اتوماتیک استفاده شده بودند. در این بین، طرح قدیمی آینه های کناری چندان چنگی به دل نمی زند و شایسته بود که در تیبا ۲ پلاس، به عنوان نمونه ارتقایافته تیبا هاچ بک، دوباره طراحی شوند یا حداقل به صورت همرنگ با بدنه درآیند. در نمای عقب کم ترین تغییرات ظاهری را نسبت به دیگر نماها می توان مشاهده کرد. چراغ ها و درِ صندوق عقب دست نخورده باقی مانده اند. تنها، بخش پایین سپر، که آن را تحت عنوان دیفیوزر می شناسند، به قرینه تکه پایین سپر جلو، به رنگ مشکی درآمده است. البته اگر اندکی با تیزبینی بیش تر به سپر عقب تیبا ۲ پلاس نگاه کنید، دو سنسور پارک و یک دوربین دید عقب را می یابید که از امکانات جدید این خودرو هستند.

اما در تصویر نشان داده شده از کابین تیبا ۲ پلاس نیز تغییراتی دیده می شود که اشاره به آن ها خالی از لطف نیست. بی تردید اولین چیزی که در این عکس به چشم می آید، نمایشگر لمسی فابریک است که به جای ساعت دیجیتال کوچک تیبا نشسته است. وجود این نمایشگر قطعاً به مذاق طیف وسیعی از مشتری ها خوش می آید. دیگر تغییر کابین، روکش چرمی فابریک صندلی هاست! خودروسازان ایرانی معمولاً عادت به استفاده از روکش های چرمی در محصولات خود ندارند. سال هاست که مصرف کننده های ایرانی از بازار آزاد اقدام به تهیه روکش های چرمی صندلی می کنند، اما این بار سایپا این آپشن را در اختیار خریداران تیبا ۲ پلاس گذاشته است. درنهایت باید آخرین تغییر کابین را کف پایی های قالبی سه بعدی بدانیم که برخلاف کف پایی های لاستیکی رایج سطح موکت کف خودرو را به طور کلی می پوشانند و نظافت آن ها نیز به سادگی صورت می گیرد.
آینه های کناری برقی و شیشه بالابرهای برقی درهای عقب، دیگر آپشن های جدید تیبا ۲ پلاس هستند که البته روزگاری به صورت سفارشی بر روی تیبا ۲های معمولی هم ارائه می شدند! با این حال، با توجه به رسمی نبودن تصاویر منتشرشده از تیبا ۲ پلاس، احتمال وجود تغییرات بیش تر در کابین این خودرو نیز قابل پیش بینی است.

تیبا 2 پلاس

آپشن های جدید تیبا ۲ پلاس، چند؟

اکنون می خواهیم بررسی کنیم که امکانات اضافه تیبا ۲ پلاس چه قدر برای سایپا هزینه در بر داشته است که این شرکت خودروی نام برده را با ۵ تا ۸ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به تیبا ۲ معمولی به فروش می رساند و اگر شخصی بخواهد به جای خرید این مدل یک تیبا ۲ معمولی را به آپشن های نسخه پلاس مجهز کند چه قدر باید از جیب بپردازد؟ از بیرون خودرو که شروع کنیم نخست به جلوپنجره جدید می رسیم. جلوپنجره دور کروم تیبا را اکنون با قیمت کم تر از ۶۰ هزار تومان می توان در بازار تهیه کرد. حتا جلوپنجره تمام کروم نیز با قیمت ۸۰ هزار تومانی پیش روی شما قرار دارد. مواردی همچون برچسب روی درها و مشکی شدن پایین سپر جلو را به دلیل قیمت ناچیز نادیده می گیریم. اما به سراغ روف رک ها می رویم. قطعه ای نسبتاً گران قیمت که، برخلاف ظاهر ساده اش، باید از استانداردهای مهمی برخوردار باشد. این قطعه حتا در خودروهایی همچون کوییک و تیبا ۲ پلاس هم، برای تحمل وزنی مشخص، کیفیت ساخت بالایی دارد. روف رک کوییک طبق آخرین بررسی های ما در بازار آزاد، حداقل ۶۰۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت. البته اگر بتوانید آن را بیابید! چرا که از جمله قطعات ظاهری کمیاب کوییک است. چهار حلقه رینگ آلومینیومی تیبا ۲ پلاس از سری رینگ های فابریک سایپا هستند که امروز خانواده این رینگ ها در کنار رینگ های آلیاژی محصولات ایران خودرو از ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شوند.

در بخش عقب اگر بخواهید تیبا ۲ شما شبیه به تیبا ۲ پلاس باشد، باید یک دیفیوزر پلاستیکی فابریک تهیه کنید که در محدوده ۵۰ هزار تومان عرضه می شود. سنسورهای دنده عقب و دوربین دید عقب از آن دسته آپشن هایی هستند که، برحسب کیفیت و برند سازنده، بازه قیمتی گسترده ای را در بر می گیرند. یک ست سنسور نسبتاً خوب را می توان در محدوده ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خریداری کرد. دوربین عقب نیز با قیمتی کم تر از ۱۰۰ هزار تومان قابل تهیه است و در بهترین مدل، قیمت آن حداکثر ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. اما قطعاً مهم ترین آپشن جدیدی که تیبا ۲ پلاس نسبت به تیبا ۲ دارد، نمایشگر چندرسانه ای است که دوربین عقب هم به همان متصل می شود. امروز یک نمایشگر فابریک تیبا با سیستم عامل و سایر قابلیت هایش از ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان می ارزد و جالب این است که نمایشگرهای فابریک خودروهای داخلی نسبت به خودروهای وارداتی چندان ارزان تر نیستند! اگر به فکر برقی کردن آینه ها و شیشه بالابرهای عقب هم هستید، باید بدانید که ست کامل شیشه بالابرهای برقی عقب تیبا، همراه با سیم کشی، بیش از ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. درحالی که هر کدام از آینه های برقی تیبا نیز به تنهایی در حدود ۸۰ هزار تومان برای شما تمام می شوند. آن هم بدون کلید تنظیم و سیم کشی!

نصب روکش صندلی چرمی و کف پایی های قالبی سه بعدی آخرین مرحله تبدیل تیبا ۲ شما به تیبا ۲ پلاس است! این روزها روکش های چرمی در فروشگاه های عرضه قطعات جانبی و تزیینی خودروها در سطح شهر، در بی کیفیت ترین حالت، قیمتی از ۳۰۰ هزار تومان به بالا دارند. کف پایی های سه بعدی فابریک پراید، تیبا و ساینا را هم می توانید با اندکی بیش تر از ۱۰۰ هزار تومان بر روی اتومبیل خود نصب کنید. لازم به ذکر است که طبق گفته های پیشین مدیران سایپا به خبرنگار «اسب بخار»، تیبا ۲ پلاس احتمالاً به دزدگیر تصویری نیز مجهز خواهد شد. نیاز به توضیح ندارد که برای تهیه دزدگیرهای تصویری، در بازار امروز، به بودجه ای حداقل ۹۰۰ هزار تومانی نیاز دارید که گاه تا فراتر از ۱ میلیون تومان هم افزایش می یابد. با یک حساب سرانگشتی و یک ضرب و تقسیم ساده، مجموع هزینه ای که تا به این جا برای تبدیل تیبا ۲ خود به مدل پلاس کرده اید به حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. در این خصوص، ذکر دو نکته الزامی است. اول این که ما برای هر آپشن، میانگین قیمت ها را درنظر گرفتیم. دوم آن که بدیهی است که قیمت های ذکرشده برای مصرف کننده هستند و قطعاً تهیه و نصب این آپشن ها به صورت عمده برای شرکتی همچون سایپا به مراتب هزینه کم تری در بر خواهد داشت. به تمام هزینه های ذکرشده برای آپشن های نام برده دستمزد نصب را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که شاید خرید یک تیبا ۲ پلاس آماده از سایپا چندان هم تصمیم احمقانه ای نباشد!

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.