برترین خودروهای ملی ایران، چند سال از دنیا عقب هستند؟

برترین خودروهای ملی ایران، چند سال از دنیا عقب هستند؟
این روزها بسیاری از دارندگان خودروهای ملی معتقد هستند که بهترین انتخاب را انجام داده اند و خودرویی که امروز سوار می شوند بهترین گزینه است. افرادی که دنا پلاس دارند و دنا، همیشه این نکته را مطرح می کنند و حتا خودرویی مانند رهام، پیش از عرضه توانسته نظر بسیاری از افراد را به سوی خود بکشاند.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اما واقعیت این است که دنا، دنا پلاس، رهام، کوییک و… همیشه به عنوان خودروهای اقتصادی شناخته می شوند و با توجه به معیار قیمتی، به عنوان خودروهای بسیار عادی در سطح جهان می توانند ظاهر شوند. در کنار تمام تعریف هایی که مالکان این دسته از خودروهای ملی برای خودروی شان ارائه می دهند، باید این نکته را در نظر بگیریم که هنوز دنا و دنا پلاس نتوانسته اند در یکی از بازارهای صادراتی موفقیت نسبی را داشته باشند و با کلی ترفند بازاریابی، به مراتب بسیار ضعیف تر و کم فروغ تر از خودروهای رومانیایی، فرانسوی، چینی، هندی و روسی در بازار کشورهای منطقه شناخته می شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اکنون برای این که متوجه شویم، خودرویی مانند دنا و دنا پلاس با جمع بسیاری از هواداران تا چه حد نسبت به بازار منطقه و جهان عقب افتاده است، به سراغ رقیب های این خودرو در آن سوی مرزها می رویم. برای این که حاشیه ها هم کاهش پیدا کند، سعی داریم خودروهایی را با دنا و دنا پلاس مقایسه کنیم که نمونه ای از آن در بازار ایران عرضه نشده باشد. مدیران صادراتی ” ایران خودرو ” می گویند دنا و دنا پلاس قیمتی حدود ۹ هزار و ۶۰۰ تا ۱۱ هزار دلار را با توجه به تیپ های مختلف و نوع پیشرانه در بازار منقطه دارند. این نکته ملاک اصلی ما برای رقابت دنا و دنا پلاس با خودروهای مختلف است.

۱- رنو سیمبل ۲۰۱۸
بالاخره فعالیت خط تولید رنو در ساوه آغاز می شود
اکنون که روشن است رنو سیمبل جدید به بازار ایران نمی آید یا احتمال حضور آن بسیار ضعیف است، این مقایسه را با دنا انجام می دهیم. شما با قیمتی در بازه دنا و دنا پلاس در بازار منقطه می توانید به سراغ رنو سیمبل یا همان لوگان جدید بروید. این خودرو قیمتی حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۱۱ هزار دلار در بازار منقطه دارد و با توجه به نمایندگی های ” رنو ” در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همسایگان آبی دریای خزر به دست آمده است. در کنار این که می توانید با این بازه قیمتی رنو سیمبل و لوگان را در نسخه دنده ای اتوماتیک خریداری کنید، امکان وجود تجهیزاتی همچون چهار کیسه هوای، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، کامپیوتر سفر، سیستم تهویه اتوماتیک، نمایش گر، سامانه Rlink، کروز کنترل و محدود کننده سرعت،گرم کن صندلی های جلو، چراغ روزتاب، دوربین عقب و… در این خودروها وجود دارد.
با این که دنا و دنا پلاس از نظر پیشرانه نسبت به سیمبل قوی تر هستند و حتا امکاناتی مانند آینه تاشوی برقی، سانروف،صندلی های برقی و برخی جزییات دیگر بیش تر در خودروهای ایرانی دیده می شود، اما به دلیل اتوماتیک بودن رنو سیمبل و همچنین ایمنی تایید شده آن از سوی موسسه های اروپایی، بیش تر همسایگان ایران تمایل دارند سیمبل را به جای دنا خریداری کنند. از نگاه دیگر بر همگان روشن است که استهلاک رنو لوگان و سیمبل به دلیل حضور آن در کلاس خودروهای اقتصادی به مراتب کم تر از دنا و دنا پلاس است و هزینه نگهداری آن نیز کم تر از خودروهای ملی ایران اعلام می شود. یکی از بحث های دیگر که موفقیت سیمبل را در مقابل دنا و دنا پلاس بیش تر نشان می دهد، قیمت آن نسبت به گزینه های ایرانی است. بسیاری از نسخه های سیمبل، حتا نمونه های اتوماتیک آن از دنا و دنا پلاس دنده ای ارزان تر است.


عدم انتشار نتیجه تست های ایمنی، نبود سامانه ساده ای همچون ESP و کنترل هرزگردی، عدم وجود فن آوری نصب جعبه دنده اتوماتیک به صورت تولید انبوه و همچنین استانداردهای آلایندگی ضعیف تر دنا و دنا پلاس نشان می دهد که این خودروهای ملی با تمام محبوبیت شان فاصله زیادی با خودروهای استانداردی همچون رنو سیمبل و لوگان دارند. بسیاری حتا می گویند سیمبل و لوگان، خودروی های رنو نیستند و باید آن ها را متعلق به داچیای رومانی دانست. این موضوع نشان می دهد دنا و دنا پلاس – به عنوان فخر صنعت خودروی ایران – حتا چندین سال از خودروسازی نا به سامان رومانی نیز عقب تر حرکت می کند.

۲- لادا وستا و گرنتا
برترین خودروهای ملی ایران، چند سال از دنیا عقب هستند؟
با آغاز دور جدید خودروسازی کمپانی ” لادا “ی روسیه و از سویی مشارکت آن با گروه ” رنو – نیسان “، شاهد هستیم که ارتقای قابل قبولی در محصولات این نشان خودروسازی رخ داده است. با تغییرهایی که در محصولات لادا به وجود آمده، بازار خودروهای سدان این برند در کشورهای همسایه روسیه نیز تقویت شده و امروز به مراتب بیش تر از دنا، دنا پلاس، سمند و دیگر خودروهای ایرانی، محصولات جدید لادا در کشورهای حاشیه دریای خزر استفاده می شوند.


امروز در بازار کشورهای منطقه می توان با بهای رسمی دنا پلاس به سراغ خودرویی همچون لادا وستای دنده ای در دو تیپ رفت. اولی مدلی ارزان تر که به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۰۶ اسب بخار و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور مجهز است و دومین مدل نیز پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۱۲۲ اسب بخار با گشتاور ۱۷۰ نیوتن متر را زیر کاپوت خود دارد. لادا وستا به امکاناتی همچون چهار کیسه هوا، گرم کن صندلی های جلو، نمایش گر، دوربین عقب، کامپیوتر سفر، سنسور نور، سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سیستم کنترل پایداری و… مجهز است. با این که دنا پلاس امکاناتی مانند سانروف، صندلی های برقی، آینه تاشوی برقی و برخی جزییات دیگر را بیش تر از لادا وستا دارد، اما بسیاری این خودروی تازه وارد را به دلیل سابقه لادا و پشتوانه گروه رنو – نیسان در بحث استهلاک کم، بیش تر از خودروهای ملی ما قبول دارند. در کنار استهلاک پایین، ایمنی تئوری بالاتر و همچنین اصول قوی تر در طراحی شاسی، از دلایلی است که باعث موفقیت بیش تر وستا نسبت به دنا پلاس شده است. همچنین این نکته را در نظر بگیرید که استاندارد آلایندگی لادا وستا به روزتر از دنا پلاس است و حتا با حجم موتور بیش تر مصرف سوخت کم تری را نسبت به دنا پلاس دارد.

لادا گرنتا که خودرویی ارزان تر از وستا است را می توان با بودجه ای در بازه دنا و دنا پلاس به صورت نیمه اتوماتیک یا همان اتوماتیک AMT خریداری کرد. این خودرو از نظر امکانات رفاهی و طراحی به هیچ وجه به پای دنا نمی رسد و تنها به دلیل استهلاک پایین و عمر مفید بالا مورد استقبال قرار گرفته است.
با این که لادا به عنوان کمپانی های خودروسازی به روز در دنیا و منطقه شناخته نمی شود، اما می بینیم که محصولات ملی ایران خودرو با تمام ویژگی های مثبت شان هنوز در بحث آلایندگی، فن آوری موتور، کیفیت ساخت و تا حدی ایمنی از لادا وستا و گرنتا عقب تر هستند.

۳- چانگان السوین
برترین خودروهای ملی ایران، چند سال از دنیا عقب هستند؟
السوین ( Alsvin ) محصول جدید کمپانی ” چانگان ” چین است که با مدل ۲۰۱۸ به بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده است. با توجه به برنامه های این کمپانی چینی، به زودی عرضه گسترده این سدان اقتصادی در بازار کشورهای حاشیه دریای خزر نیز آغاز می شود. با توجه به آمار و بازارسنجی ای که کمپانی سازنده برای چانگان السوین اعلام می کند، به مراتب فروش بالاتری را در بازارهای مختلف و مشابه با بازار هدف دنا و دنا پلاس در منطقه داشته و خواهد داشت. با توجه به این که بازار کشورهای عربی هنوز استقبال گسترده ای از خودروهای اقتصادی چینی نداشته اند، اما حضور السوین در این بازارها تا حدی موفقیت آمیز بوده است.
چانگان السوین در بحث ابعاد و اندازه می تواند رقیب دنا و دنا پلاس باشد. این سدان چینی با پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی عرضه می شود که می تواند ۱۲۲ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۶ نیوتن متر از طریق جعبه دنده ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک به چرخ های جلو برساند. به تازگی کمپانی چانگان نسخه اتوماتیک السوین را با جعبه دنده ۶ دنده دو کلاچه هم معرفی کرده است.


جالب است بدانید که اگر بخواهید چانگان السوین V7 مدل ۲۰۱۸ را در کامل ترین نسخه به صورت دنده ای خریداری کنید، باید هزینه ای کم تر از بهای رسمی دنا پلاس را بپردازید. این خودروی چینی در کامل ترین نسخه دنده ای به امکاناتی مانند شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، تریم داخل چرم، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری و هرزگردی، ترمز تقویتی در مواقع اضطراری، سانروف، سنسور نور، چراغ روزتاب، کامپیوتر سفر، استارت دکمه ای، نمایش گر، دوربین عقب و… مجهز است. با این حال السوین V8 امکاناتی مانند صندلی های برقی جلو و سیستم تهویه اتوماتیک را مانند دنا پلاس ندارد، اما امکانات بیش تری را نسبت به این خودرو در دل خود جای داده است. همچنین می توانید با انتخاب نسخه نیمه فول اتوماتیک با امکاناتی مانند چهار کیسه هوا، سانروف تریم چرم، سیستم کنترل پایداری و… چانگان السوین را با قیمتی کمی بیش تر از دنا پلاس دنده ای در اختیار داشته باشید.
با این که چانگان نیز مانند ایران خودرو راه بسیار دارد تا بتواند نشان تجاری خود را به کشورهای مختلف معرفی کند، اما می بینیم هنگامی که هر دو شرکت محصولی سدان، در یک کلاس بدنه ای و با قیمت مشابه عرضه می کنند، ایران خودرو با دنا و دنا پلاس در بحث ایمنی، فن آوری پیشرانه و انتقال قدرت، امکانات کمکی راننده، تا حدی طراحی، آلایندگی و مصرف سوخت عقب تر از خودروسازی به نام چانگان چین قرار می گیرد.

با توجه به مثال های گفته شده، روشن است که اگر قرار باشد دنا و دنا پلاس کمی فراتر از مرزهای ایران حرکت کنند، هیچ گاه خودروهای مقبولی نخواهند بود. با این که این دو خودرو از نگاه مشتریان ایرانی گزینه های مناسبی هستند و می توانند با سطح امکانات رفاهی و ظاهرشان، بسیاری را راضی نگه دارند، اما وقتی قیمت معیار مدیران خودروسازی ایران خودرو باعث می شود دنا و دنا پلاس در کنار خودروهای هم قیمت چینی، رومانیایی و روسی قرار گیرند، این دو خودروی محبوب هیچ حرفی برای گفتن ندارند و امکان دفاع از آن ها باقی نمی ماند.
آن چه باعث شده رومانی و داچیا، چین و چانگان، روسیه و لادا بتوانند از ایران و ایران خودرو به راحتی جلو بزنند و صنعت خودروی کشورمان را با خودروهای در دسترسی مانند دنا و دنا پلاس، عقب مانده جلوه دهند، همکاری و مشارکت شان با شریک های خارجی بوده که هیچ گاه این اتفاق برای ایران خودرو به صورت نتیجه بخش دیده نشده است.
چانگان مشاور و شریکی همچون ” فورد ” آمریکا دارد و داچیا و لادا از مشاوره ها و شراکت با رنو – نیسان استفاده می کنند. اگر خودروسازان ایرانی بتوانند همکاری خود را با نشان های مطرح جهان ارتقا دهند و از سویی از دانش فنی آن ها استفاده کنند، بدون شک می توانند خودرویی فراتر از محصولات ملی کنونی به بازار کشور و منطقه عرضه کنند. البته بسیاری معتقد هستند با حضور سایپا رهام در بازار ایران، فاصله صنعت ملی خودروسازی ایران با خودروسازان چینی و روسی کم تر خواهد شد. اما این را نیز در نظر داشته باشید که دلیل اصلی پیدایش رهام و همچنین کم شدن فاصله صنعت خودروی ایران با جهان، مشارکتی است که سایپا با خودروسازان مختلف دنیا برای ساخت و طراحی رهام انجام داده است.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.