بازار تایر در انتظار شوک جدید؟!

تایر خودرو لاستیک خودرو

در شرایطی که بسیاری از بازارهای جانبی خودرو با نوسان قیمت همراه شده اند، تحلیل ها و پیش بینی تولیدکنندگان تایر و لاستیک خودرو، خبر از شوک جدیدی به بازار قطعات و لوازم یدکی می دهند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ «گروه صنعتی بارز» در سال مالی ۹۸ موفق شد فروش محصولات خود را به ۲٫۳۰۷ میلیارد تومان افزایش دهد که به نسبت فروش ۱٫۴۹۴ میلیارد تومانی در دوره مشابه سال قبل ۵۴ درصد رشد داشته است. برای سال آینده نیز فروش ۳۲۰۰ میلیارد تومانی را در برنامه کاری خود پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیران 777 مدیران 777

سود عملیاتی گروه صنعتی بارز نیز در سال مالی ۹۸ با افزایشی معادل ۱۴۲ درصد، به بیش از ۲۸۹ میلیارد تومان و سود خالص شرکت نیز با افزایش ۱۴۵ درصدی، به نسبت سال مالی ۹۷، به رقمی بیش از ۱۸۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

گروه صنعتی بارز اولین تولیدکننده لاستیک رادیال در کشور است؛ ۴۵ درصد از تولید لاستیک کل کشور متعلق به این شرکت است و خوشبختانه در سه ماهه اول سال سهم بازار گروه صنعتی بارز در کشور به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

گروه صنعتی بارز در ۱۸ سال متوالی گذشته رتبه یک تولید لاستیک را در کشور به خود اختصاص داده و ۴۷ درصد نیاز خودروسازان کشور را تأمین می کند.

سال گذشته در گروه صنعتی بارز ۱۰۷ هزار تُن انواع لاستیک تولید کردیم و این در حالی است که سایر رقبای ما کم تر از ۲۵ هزار تن تولید داشته‌اند. برای سال آتی نیز برنامه تولید ۱۲۰ هزار تن لاستیک را در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم.

سرپرست گروه صنعتی بارز به ممنوعیت صادرات لاستیک از کشور اشاره کرد و گفت: «طبق برنامه تا سال ۱۴۰۴ صادرات ۶۰ هزار تن صادرات انواع لاستیک را در برنامه داشتیم و می‌توانستیم ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشیم، لکن با توجه به ممنوعیت صادرات، که از نیمه سال ۹۷ در کشور اعمال شد، نتوانستیم این برنامه را محقق کنیم. این درحالی است که بازار منطقه تشنه محصولات لاستیک ماست.»

علیرغم ممنوعیت صادرات تایر از شهریور ماه ۹۷، تنها در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۷ موفق شدیم ۸۲ درصد از برنامه صادرات کل سال را محقق کنیم.

از تونس تا پاکستان، سازنده لاستیک آنچنانی در منطقه نداریم و در قلب منطقه، گروه صنعتی بارز رتبه اول را در تولیدکنندگان لاستیک دارد. برای همین ظرفیت‌ها و مزیت‌های بسیار عالی‌ای برای صادرات لاستیک در منطقه داریم که امیدواریم در سال جاری بتوانیم مجوز صادرات را کسب کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به مصوبه دولت برای افزایش ۳۰ درصدی نرخ لاستیک تأکید کرد: «قیمت لاستیک از امروز ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما ما از بهمن ماه ۹۸ تاکنون نتوانسته‌ایم از بانک مرکزی ارز دریافت کنیم و ناچار بودیم با ارز نیمایی نسبت به خرید مواد اولیه اقدام کنیم.

نیاز بازار ایران به لاستیک ۲۲ میلیون حلقه است که ۲۰ تا ۲۱ میلیون حلقه آن در کشور تولید می شود و در این میان ۴۵ درصد از نیاز بازار ایران را گروه صنعتی بارز تولید می کند و در سبد تولید ما از سبک ترین تا سنگین ترین نوع لاستیک وجود دارد.»

سخنان فوق بخشی از گزارش عملکرد سال ۹۸ «علی اکبر مشرفی»، سرپرست گروه صنعتی بازر، در مجمع عمومی سالانه این شرکت است که در اوایل تیرماه ۹۹ برگزار شد. این سخنان در حالی مطرح می شود که سال گذشته نیز اقتصاد ایران رشد مد نظر را تجربه نکرد. این سخنان از یک سو برای صنعت، حداقل در این بخش، خوشحال کننده و نویدبخش است و از سوی دیگر اما در این گزارش نکته ای وجود دارد که در صورت تداوم وضعیت امروز اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز می تواند برای آینده این بازار نگران کننده باشد. به بیان ساده تر، تحولاتی که در سطح کلان اقتصاد کشور رخ داده باعث شده است که نهادهای تولید به میزان قابل توجه و تأثیرگذاری افزایش پیدا کند. به طور مثال، تولیدکننده های تایر در کشور سال گذشته ارز دولتی دریافت می کردند، اما به یک‌باره در سال جدید اعلام شده است که دیگر ارز دولتی به آنان تعلق نخواهد گرفت و باید از ارز نیمایی برای واردات مواد مورد نیاز خود استفاده کنند. این مسئله به خودی خود با احتساب نرخ ۹ تا۱۰هزار تومانی ارز نیمایی از دوبرابر شدن قیمت تهیه دلار خبر می دهد. یعنی افزایش دوبرابری نرخ ارز برای واردات مواد اولیه، از سوی دیگر سرعت افزایش و تغییر قیمت برخی مواد اولیه که در ایران خریداری می شود نیز یکی دیگر از عمده مشکلات تولیدکنندگان است، چراکه آن ها نیز متناسب با افزایش رشد قیمت ها، نرخ محصولات خود را افزایش می دهند.

بدون در نظر گرفتن سایر عوامل، همین دو مورد نیز باعث افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینه تولید خواهد شد، اما به گفته مشرفی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده اجازه افزایش ۳۰ درصدی را به آنان داده است. این مسئله در بلندمدت و کوتاه مدت اثرات مستقیمی بر بازار تایر کشور خواهد گذاشت؛ بازاری که نیمی از نیاز آن را این گروه تأمین خواهدکرد. از جمله این عوامل می توان به این موارد اشاره کرد:

یکم: کاهش میزان تولید برخی از تایرها که درصد بیش تری از مواد وارداتی را به خود اختصاص می دهند، چرا که عملاً تولید آن صرفه اقتصادی نخواهد داشت. دوم: کاهش عرضه و متعاقب آن افزایش قیمت در بازار. این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که یک گروه صنعتی مانند بارز تنها می تواند بر نمایندگی های خود نظارت داشته باشد و ۱۴ هزار واحد فروش لاستیک تحت نظر آن ها نیستند. سوم: احتمال افزایش دلال بازی و احتکار نیز بسیار بیش تر از گذشته خواهد شد. چهارم: تولیدکننده داخلی توان تأمین نیاز بازار را از دست خواهد داد و بنا بر تجربه سال های دور، احتمال تنظیم بازار با واردات بیش تر از گذشته خواهد شد. پنجم: افزایش هزینه های تولید و عدم صرفه اقتصادی موجب کاسته شدن از حجم تولید شده و در نتیجه، احتمال آسیب رسیدن به بخش اشتغال کشور نیز از این ناحیه بیش تر خواهد شد.

به این موارد نکات دیگر نیز می توان افزود، اما به نظر می رسد در این میان دولت و یا هر نهاد یا سازمان و متولی صنعت باید به طور جدی به این بخش از تولید نگاه ویژه ای داشته باشند. به بیان دیگر، یا باید در نحوه قیمت گذاری تجدید نظر کنند و یا این که دولت با دستیابی به راه حل های درست و اصولی بتواند اثرات افزایش هزینه را جبران کند. در غیر این صورت باید باز هم نگران شوک افزایش قیمت های جدید در بازار تایر کشور باشیم. 

پایگاه خبری اسب بخار

علی طجوزی

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.