از یاد رفته ها – قسمت چهارم – بی وای دی S6

چالش برای S6 در پای قله دماوند
از آغاز موج حضور خودروسازان چینی در بازار ایران، کم تر از یک دهه می گذرد. اما در همین مدت کوتاه، پیشرفت و سخت کوشی آن ها در عرصه خودروسازی آن چنان شگرف بوده که امروز خلاف گذشته، بسیاری از مردم کشورمان دیگر به چشم تحقیر به محصولات چینی نگاه نمی کنند و برای خرید شاسی بلندهای پر زرق و برق ساخت کشور اژدها، صف هایی طولانی می بندند.
امروز وضعیت خودروهای چینی به جایی رسیده است که به بازار خودروهای لوکس و گران قیمت نیز وارد شده اند. شاید کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی در بازار خودروی ایران، خودروهای چینی ۵۰۰ میلیون تومانی عرضه شوند! اما اکنون چینی ها افزون بر عرضه برندهای لوکس، در حال یکه تازی در ساخت الکتریکی ها و هیبریدی ها نیز هستند. با این اوصاف، عرضه یک شاسی بلند چینی جدید با امکانات مناسب، نسخه ای تضمین شده برای موفقیت در بازار خودروی ایران است. اما گاه شرایط به گونه ای پیش می رود که در نهایت، نتیجه معکوس حاصل می گردد! بی وای دی S6 شاید از معدود مثال نقض های موفقیت شاسی بلندهای چینی در ایران باشد که امروز و در قالب این مقاله، به بررسی کامل این خودرو و دلایل شکست تجاری آن می پردازیم.
داستان بی وای دی در ایران
هولدینگ «بی وای دی» (BYD) در چین به شاخه های زیادی تقسیم می شود. اما شاخه خودروسازی آن را دو بخش الکتریکی و بنزینی تشکیل می دهد. بخش الکتریکی خودروسازی بی وای دی از سردمداران تولید خودروهای تمام برقی در چین و جهان به حساب می آید. به طور کلی بی وای دی سابقه و تجربه بسیاری در ساخت تجهیزات الکتریکی دارد. به عنوان مثال، حجم صادرات باتری های لیتیوم یونی ساخت بی وای دی به آمریکا، رقمی شگفت انگیز است. شاید جالب باشد بدانید که به طور میانگین از هر ۳ وسیله الکترونیکی در جهان، باتری یکی از آن ها توسط بی وای دی ساخته شده است!
اما داستان بخش بنزینی خودروسازی بی وای دی اندکی متفاوت است. محصولات بی وای دی در این بخش کم تر از بخش الکتریکی ها توسعه پیدا کرده اند. هر چند به تازگی نسل جدید خودروهای بنزینی و هیبریدی بی وای دی رشد چشم گیری در مقایسه با نسل های گذشته پیدا کرده اند، اما در رابطه با محصولات کنونی این برند در ایران نمی توان چنین ادعایی کرد. چرا که بی وای دی کار خود را با خرید پلت فرم های از رده خارج تویوتا و مهندسی معکوس و طراحی دوباره بر روی آن ها آغاز کرد.
شرکت خودروسازی «کارمانیا» در سال ۱۳۸۶ پایه گذاری شد. این شرکت در سال های پس از توافق هسته ای ایران، موفق به کسب نمایندگی رسمی و امتیاز تولید محصولات بی وای دی چین شد. کارمانیا به عنوان زیرمجموعه گروه «کرمان موتور»، کار خود را با مونتاژ CKD بی وای دی S6 آغاز کرد. S6 از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات تاریخ بی وای دی به شمار می رود. خودرویی که بر اساس نسل دوم لکسوس RX شکل گرفته است. کارمانیا از سال ۱۳۹۵ به تولید S6 می پردازد. البته امروز تولید این مدل در چین متوقف و با نسل جدید جایگزین شده است. شرکت کارمانیا هم پیش از شروع تحریم های جدید صنعت خودروسازی قصد داشت محصولات جدید بی وای دی همچون S7، F3، تانگ و سانگ را به ایران بیاورد. F3 در تعدادی محدود تولید و تحویل داده شد. قطعات S7 دیر به ایران رسید و هنوز خبری از تحویل آن به خریداران نیست. عرضه تانگ و سانگ نیز درحال حاضر در
هاله ای از ابهام قرار دارد. بنابراین S6 همچنان تنها محصول کارمانیا است که در تیراژی محدود به تولید می رسد تا کارمانیا بتواند پاسخگوی تعهدات عقب مانده خود به مشتریان باشد.
پاسخ به تمام تعهدات معوقه کارمانیا تا پایان هفته
طراحی ظاهری
همان طورکه پیش تر گفته شد، بی وای دی S6 بر اساس پلت فرم لکسوس RX طراحی شده است. طراحی این خودرو به سال ۲۰۱۱ باز می گردد و بی دلیل نیست که ظاهر آن در مقایسه با بیش ترِ خودروهای امروزی، از مد افتاده و قدیمی جلوه می کند. هر چند نمی توان به تناسبات بی نقص و حجم پردازی های اصولی بدنه S6 خرده گرفت، اما ظاهر کلی آن، همان سبک طراحی های دوران نسل دوم RX را تداعی می کند. با این حال، طراحی S6 به اذعان بسیاری از افراد، در نمای جلو پخته تر و چشم نوازتر از نمای عقب است.
فرم تخم مرغی دماغه S6 در ایجاد جذابیت بصری نمای جلو بی تأثیر نبوده است. در نمای کناری نیز خطوط و اسلوب طراحی لکسوس دیده می‌شود. اما در نمای عقب، ارتفاع بیش از حد زیاد سپر عقب از زمین که نیاز به وجود یک دیفیوزر یا فلاپ بزرگ در زیر این قسمت احساس می شود، بیش از هر چیز نامأنوس به نظر می آید. فرم چندضلعی چراغ ها با گرافیک قدیمی، هرگز
نمی تواند نظر مثبت بیننده را جلب کند. با تمام این حرف ها، تمایز S6 با دیگر کراس اوورهای کنونی بازار ایران، ابعاد بزرگ این خودرو است. درواقع S6 خلاف بسیاری دیگر از شاسی بلندهای چینی بازار، هرگز خودروی جمع و جوری نیست و در دسته کراس اوورهای متوسط جای می گیرد.
این نکته یک امتیاز بزرگ برای خانواده هایی است که قصد خرید S6 را دارند. چرا که فضای صندوق عقب و کابین S6، قابل مقایسه با هیچ یک از رقیب های او نیست. برای درک این موضوع لازم است بدانید بی وای دی S7 به عنوان نسخه فیس لیفت و گران تر S6، در ابعادی مشابه با برادر کوچکش، از سه دریف صندلی برخوردار است. حال ببینید در S6 با نبود ردیف سوم صندلی ها، چه فضای حجیمی را در اختیار خواهید داشت.
اولین تست و بررسی BYD S6 در ایران
کابین و امکانات
در طراحی داخلی بی وای دی S6، اولین نکته ای که توجه شما را در بدو ورود به این فضا جلب می کند، کیفیت به نسبت مرغوب مواد ساخت کابین و ارگونومی بالای تجهیزات خودرو است. تمام S6های تولید کارمانیا با تریم مشکی مارون عرضه شده اند. ترکیب رنگی جذاب که قدیمی بودن طراحی داخلی را پنهان نگه می دارد و مانع تکراری شدن فضای کابین در مرور زمان می شود.
هر چند بی وای دی در طراحی اجزای داخلی نسبت به المان های خارجی مستقل تر عمل کرده است، اما هنوز هم رگه هایی از طراحی لکسوس در آن دیده می شود. محل قرارگیری شیفتر دنده، مهم ترین آن هاست که به طور کامل از لکسوس تقلید شده است. تعداد زیاد دکمه های روی کنسول در نگاه اول، حس مواجهه با خودرویی پر آپشن را به سرنشینان می دهد. البته درحقیقت بی وای دی S6 خودرویی کم آپشن نیست و امکانات رفاهی آن با توجه به سال طراحی و ساختش، قابل قبول و حتا ستودنی است.
تهویه اتوماتیک دو کاناله، صندلی برقی راننده، آینه های تا شونده برقی، سان روف برقی دو حالته، سنسور نور، سنسور پارک، دوربین دید عقب و دید کناری، قطب نما، کروزکنترل، استارت بدون کلید، چراغ خوش آمد گویی، اینترفیس، صندلی های چرمی و … تنها بخشی از تجهیزات استاندارد S6 هستند که می توانند قابلیت رقابت با خودروهای به روزتری چون جک S5 یا هایما S7 را به آن بدهند. البته فراموش نکنید بی وای دی S6 از نظر ایمنی هم در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. چرا که افزون بر وجود ۶ کیسه هوای نقطه ای و انواع سامانه های ایمنی، با برخورداری از شاسی و اتاق لکسوس، از ایمنی غیرفعال تضمین شده ای نیز بهره می برد. ضمن آن که موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از سازمان C-Ncap چین نیز شده است.
پاسخ به تمام تعهدات معوقه کارمانیا تا پایان هفته
ویژگی های فنی
بی وای دی، S6 را به یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۲٫۴ لیتر مجهز کرده است که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ با کمک یک جعبه دنده ۶ دنده دو کلاچه، قدرت تولیدی خود را به چرخ های جلو منتقل می کند. شاید اگر S6 با سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ (دو دیفرانسیل) عرضه می شد، امروز حرف های بیش تری برای گفتن در بازار ایران داشت.
S6 با استفاده از این موتور و جعبه دنده، تا ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت می گیرد. S6 شتاب اولیه راضی کننده ای ندارد، چرا که وزن خالص آن ۱۶۹۵ کیلوگرم است. از نظر چالاکی می توان S6 را پشت سر هایما S7 و جک S5 و هم تراز با تیگو ۵ قرار دارد. از سویی، سواری به نسبت نرمی از خود نشان می دهد که خشکی خودروهای رقیب را ندارد. باک سوخت S6 تا ۷۲ لیتر گنجایش دارد که برای مصرف سوخت ترکیبی ۹٫۸ لیتری این خودرو کافی است.
گزارش خط تولید بی وای دی S6 در ایران
چرا از بی وای دی S6 استقبال نشد؟
برند جدید و ناشناخته، قیمت اولیه بالا، طراحی قدیمی، تیراژ تولید محدود، بد قولی سازنده در تحویل به مشتریان و شبکه خدمات پس از فروش محدود که ریسک خرید S6 را برای بسیاری از مشتریان بالا برده است، از مهم ترین دلایل شکست بی وای دی در ایران هستند. به گونه ای که با وجود تبلیغات گسترده در زمان فروش، باز هم تعداد S6های درحال تردد در خیابان ها کم است.
با تمام موارد گفته شده، بر کسی پوشیده نیست که محصولات بی وای دی از مرغوب ترین ساخته های صنعت خودروسازی چین به حساب می آیند. کارمانیا با وجود تشدید تحریم ها، همچنان برنامه های توسعه محصولات و فعالیت های خود را دنبال می کند. پس چنانچه شما ساکن یکی از شهرهای بزرگ ایران هستید و قصد خرید یک کراس اوور با امکانات و ویژگی های مناسب را دارید،
بی وای دی S6 را با توجه به ابعاد بزرگ، کابین جادار و کیفیت ساخت رضایت بخش، در فهرست انتخاب های اصلی خود قرار دهید. بی وای دی S6 شاید به اندازه هایما یا جک زیبا نباشد، اما خودرویی اثبات شده در چین و بازارهای صادراتی بی وای دی است که از تکنولوژی ژاپنی بهره می برد و با خرید آن، تا مدت ها دغدغه خاصی به جز سرویس های دوره ای نخواهید داشت.

مدیران 777 مدیران 777


شما مخاطبان اسب بخار می توانید برای تماشای ویدیوی تست و بررسی بی وای دی S6 بر روی لینک کلیک کنید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8


آلبوم تصاویر بی وای دی S6:

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.