کانسپت نئوکلاس X ؛ آینده اس یو وی های BMW

ویژن نئوکلاس X
ویژن نئوکلاس X

کمپانی ب ام و به تازگی از نسل جدید خودروهای برقی خود، که احتمالاً در سال آینده عرضه می شوند، پرده برداشته است. در حال حاضر، ب ام و در حال ایجاد تغییرات بزرگ در ساختار محصولات خود است. در سال ۲۰۲۳ این شرکت مدل مفهومی ویژن نئوکلاس را معرفی کرد، که یک سدان کاملاً الکتریکی بود و طراحی و مهندسی نسل بعدی محصولات ب ام و را نشان می‌داد. اکنون با معرفی نمونه جدید نئوکلاس با نام ویژن نئوکلاس X، این مجموعه مفهومی ادامه می‌یابد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

دهه ۱۹۶۰ برای ب ام و یک نقطه عطف مهم بود. پس از معرفی سدانی به نام Neue Klasse (کلاس جدید)، نه تنها شرکت خودروسازی آلمانی فروش خودروهای خود را در آن دهه سه برابر کرد، بلکه یکی از محبوب‌ترین خودروهای زمان خود، مدل ۲۰۰۲ را نیز روانه بازار کرد. با الهام از گذشته، ب ام و کانسپت جدید Vision Neue Klasse، که یک خودرو کاملاً الکتریکی است را معرفی کرده است. سال گذشته، ب ام و کانسپت سدان Vision را رونمایی کرد و طبق تحلیل ها احتمال دارد سدان i3 را برای سال ۲۰۲۶ معرفی کند، اما برای امسال کانسپت Neue Klasse کاملاً جدید را معرفی کرده است. بالاترین تیپ یا نسخه فول آپشن با نام Vision Neue Klasse X در سال ۲۰۲۵ وارد خط تولید کمپانی خواهد شد.

چراغ‌های جلوی خودرو تمام LED هستند و حس طراحی جدید و آینده نگرانه خودرو را به بیننده القا می کنند، همچنین چراغ‌های روز یا دی لایت ها طراحی جدید دارند و برای اولین بار است که ب ام و چنین چیدمانی برای چراغ طراحی کرده است. چراغ‌های جلو و در کل گریل جلوی خودرو به طور کامل با هم روشن می شوند و در هنگام حرکت خودرو با رقص نور خود، جلب توجه می کنند.

ویژن نئوکلاس X
ویژن نئوکلاس X

اگر کانسپت ب ام و Neue Klasse را کنار Neue Klasse X بگذاریم و با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد گلگیرهای سری X طراحی تیزتر و تهاجمی تری دارند. اگرچه نسخه ای که بعداً تولید خواهد شد با این کانسپت تفاوت هایی خواهد داشت، اما کانسپت Neue Klasse X دارای چرخ‌های ۲۲ اینچی است که با لاستیک میشلن پایلوت اسپرت ۴ اس (Michelin Pilot Sport 4S) با سایز مختلف ۲۷۵/۳۵ روی چرخ‌های جلو و ۲۹۵/۳۵ در عقب عرضه خواهند شد. همچنین رینگ های خودرو طراحی جدید و به‌روزی دارند که پره های آن به سمت لوگوی ب ام و امتداد پیدا کرده اند.

هنگامی که به نمای عقب کانسپت Neue Klasse X نگاه می کنیم، ممکن است شگفت‌زده شویم که درِ عقب چگونه دوتکه بدون چراغ عقب باز می‌شود، نکته این طراحی، این است که این مدل کانسپت است و در نمونه اصلی طراحی متفاوت خواهد بود. جالب است که کانسپت ب ام و  Neue Klasse X از دستگیره‌های دری استفاده می‌کند که شبیه به دستگیره‌های فورد موستانگ Mach-E هستند و با لمس فعال می‌شوند و سپس با استفاده از یک بالابرنده کوچک بیرون می آیند و امکان باز شدن درها فراهم می شود.

ب ام و همچنین پیشرفته‌ترین دستیار صوتی خود را با این کانسپت عرضه کرده است، که صدایی نزدیک‌تر به یک انسان نسبت به یک الکسا یا دستیار صوتی گوگل دارد.

کانسپت Neue Klasse X اندکی بزرگ‌تر از ب ام و X3 فعلی و iX3 کاملاً الکتریکی است. همچنین کابین این کانسپت راحتی و فضای بزرگی مانند مدل ب ام و X5 دارد. یک صفحه نمایش دیجیتال بزرگ قابل تنظیم بر روی داشبورد خودرو طراحی شده است.

در سراسر بالای داشبورد، یک نمایشگر یکپارچه به خوبی قرار گرفته است که اطلاعاتی مانند درصد باتری، سرعت و سایر اطلاعات ضروری راننده را نشان می‌دهد. کابین این خودرو به جز چند دکمه محدود، همه با فرمان‌های لمسی کار می‌کند. موادی که در ساخت کابین نئوکلاس X استفاده می‌شوند، از اجزای نفتی مستقل هستند و بر پایه گیاهان و مواد معدنی توسعه یافته‌اند.

ب ام و در تلاش است تا از یک استراتژی نرم‌افزاری در مدل‌های برقی خود استفاده کند. در مدل‌های بنزینی معمول، هر سیستم مانند پیشرانه، فنربندی، جعبه‌دنده و غیره توسط یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) مجزا کنترل می‌شود و برای هماهنگی بین آن‌ها نیاز به ارتباطات بسیار زیادی وجود دارد.

به گفته فرانک وبر، عضو هیئت مدیره ب ام و AG، پلتفرم نئوکلاس شامل سیستم ECUهای جداگانه متداول نخواهد بود. به جای آن، یک «ابرمغز»، که شامل چندین کامپیوتر است، داده‌ها را به صورت هوشمند پردازش خواهد کرد. هر ابرمغز ب ام و بیش از ۱۰ برابر سریع‌تر از ECUهای کنونی عمل می‌کند. این به این معنی است که تمام تنظیمات، از ارائه گشتاور تا مدیریت کشش و رفتار فنربندی در حالت‌های رانندگی مختلف، به یک ابرمغز واگذار خواهد شد.

یک ابرمغز دیگر وظیفه کنترل تمام جزییات رانندگی خودروی خودران را خواهد داشت، که شامل کنترل مسیر و استفاده از GPS، جهت‌گیری و ترمزگیری است. ب ام و اعلام کرده است این تجهیزات باعث کاهش ابعاد سخت‌افزار خواهد شد، پردازش سرعت و قدرت را بهبود می‌بخشد و معماری الکترونیکی را ساده‌تر می‌کند.

درباره برد رانندگی، ب ام و بیان کرده است، که طراحی کانسپت Neue Klasse X به گونه ای است که، حدود ۲۰ درصد از مقدار مقاومت هوایی خودرو را کاهش می دهد. نئوکلاس X از ویژگی‌های بارزی مانند نسل ششم فناوری پیشران eDrive، باتری‌های لیتیوم‌یون با ظرفیت ۲۰ درصد بیش تر برای ذخیره انرژی، معماری ۸۰۰ ولت برای شارژ سریع و نمایشگرهای لمسی در کابین برخوردار است. با این خودرو می‌توان با ۱۰ دقیقه شارژ مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر را پیمود.

ویژن نئوکلاس X یک محصول است که در مرحله میانی بین یک مدل مفهومی غیرقابل استفاده و یک خودروی آماده برای تولید قرار دارد. چراغ‌های آن فاصله زیادی تا رسیدن به مدل‌های تولید انبوه دارند و به گفته سخن‌گوی ب ام و، کابین نیز با دکمه‌های فیزیکی بیش تری تجهیز خواهد شد.

طبق گفته های ب ام و، تولید کانسپت Neue Klasse X در سال ۲۰۲۵ در مجارستان آغاز خواهد شد.

۵ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.