سایپا 151 یا آریسان 2 کارکرده؛ خرید‌ کدام وانت توجیه اقتصادی بیشتری دارد؟ 

پراید وانت یا آریسان کارکرده
پراید وانت یا آریسان ۲

سایپا ۱۵۱ یکی از محصولات سایپا و البته تنها عضو خانواده پراید است که همچنان بر روی خط تولید حضور دارد. آریسان ۲ هم که دومین وانت تولید شده توسط ایران خودرو است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

خودروهای کار و تجاری از جمله مهمترین دسته بندی خودروها در سراسر دنیا محسوب می شوند که سگمنت ها و کلاس های مختلف و متعددی را شامل می شوند. وانت ها یکی از اصلی ترین زیرمجموعه های خودروهای کار و تجاری در شهر ها بوده که بخاطر قابلیت های حمل بار و ابعاد مناسب بسیار مورد توجه قرار دارند. شرکت های مختلف خودروساز در داخل ایران وانت های مختلفی را به بازار کشور آورده و بسیاری از آنها سالهاست که بر روی خط تولید این شرکت ها حضور دارند. نکته جالب توجه این است که هر دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو برای ساخت وانت از پلتفرم های سواری و قدیمی خود استفاده کرده تا بتوانند محصولی با قیمت تمام شده پایین را به بازار عرضه کنند. 

قیمت وانت پراید 151 به همراه افزایش قیمت اعلام شد

سایپا ۱۵۱ یا همان پراید وانت خودمان آخرین محصولی است که در میان اعضای خانواده پراید راهی بازار شد و همچنان بر روی خط تولید سایپا مضور دارد. پراید وانت کاملا بر اساس پلتفرم پراید ساخته شده و به همین خاطر قابلیت حمل بار چندان بالایی ندارد اما بخاطر استهلاک پایین و البته ابعاد جمع و جور تبدیل به گزینه‌ای بسیار مناسب برای حمل بارهای نسبتا سبک در شهرها شده است. سایپا ۱۵۱ از سال ۱۳۹۳ وارد بازار شد و حالا در حالی جشن ده سالگی خود را بزودی خواهد گرفت که همچنان تولید شده و سایپا تلاش می کند تا هر ساله با رعایت استانداردهای لازم این وانت را به دست مشتریان برساند. 

آریسان 2

آریسان نیز پس از وانت پیکان دومین محصول کار و تجاری سبک ملی محسوب می شود که ایران خودرو آن را از سال ۱۳۹۳ جایگزین پیکان وانت یا همان باردو کرد تا بالاخره شاهد یک وانت نونوار از ایران خودرو باشیم. وانت آریسان همانطور که احتمالا تاکنون حدس زده‌اید بر مبنای پلتفرم پژو ۴۰۵ و سمند تولید شده و نسخه های اولیه در نمای جلو مشتبه پژو پارس بودند تا اینکه فیس لیفت شد و چهره‌اش را‌ کمی تغییر داد. آریسان از ابتدای ورود به بازار حواشی مختلفی را تجربه کرد تا اینکه سرانجام ایران خودرو نسل جدید آن را با نام آریسان ۲ تولید کرد. 

طراحی ظاهری

در بخش ظاهری چندان نمی توان انتخاب کرد که کدام خودرو نسبت به دیگری برتری دارد اما حداقل از نظر ابعاد نماینده ایران خودرو سر تر از محصول نارنجی پوشان سایپاست. 

وانت آریسان همانطور که پیشتر اشاره کردیم ابتدای کار در بخش ظاهری تغییراتی را تجربه کرد که البته تنها نمای جلو را شامل می شد. نمای جلو تا حدود زیادی شبیه به پژو پارس بوده و سپر خودرو به همراه جلوپنجره نیز به صورت مشکی رنگ طراحی شده‌اند که نشان از اقتصادی بودن آن است. نمای عقب خودرو هم میزبان چراغ های ستونی نسبتا ساده و بزرگ به همراه سپر مشکی رنگ بوده و همچنین درب قسمت بار نیز طراحی بسیار ساده‌ای دارد. نکته‌ای که در نمای کلی آریسان وجود دارد ارتفاع زیاد در بخش عقبی خودروست که کمی غیرمعمول و ناهماهنگ است. 

پراید وانت اما این سوی میدان رقابت برخلاف رقیب طراحی کاملا مشابهی با پراید ۱۳۱ دارد، خصوصا اگر قسمت بار آن را نادیده بگیریم اصلا نمی توان تشخیص داد که با کدامیک روبرو هستیم. نمای جلو همان چراغ های ساده و یک تکه به همراه جلوپنجره باریک و کوچک پراید طراحی شده و سپر جلو هم که به صورت تمام مشکی و پلاستیکی است که البته در نسخه های جدید بخاطر اجباری شدن استاندارد چراغ روز، داخل آن دی لایت های خطی ساده‌ای را می بینیم. قسمت عقب وانت دراید هم که مشابه دیگر محصولات این سگمنت چراغ هایی عمودی و ساده در دو طرف طراحی شده و خبری از بخش خاصی نیست. 

کابین

با ورود به داخل کابین هر دو محصول شاهد تفاوت هایی مهم هستیم. همچنان در محصول ایران خودرو فضای کابین کمی بزرگتر از نماینده سایپا بوده و همچنین ارگونومی بهتری را شاهدیم. اما مورد مشترک در میان این دو خودرو نیز کیفیت متریال به کار رفته در قسمت های مختلف است که در هر دو محصول از جنس پلاستیک خشک بوده و اصلا کیفیت مناسبی ندارند. ضمنا شما با یک خودروی کار و تجاری روبرو هستید و اصلا نباید انتظار آپشن خاصی مانند سیستم مالتی مدیا و یا پنل کنترل سیستم تهویه اتوماتیک را داشته باشید. 

آریسان ۲ در داخل کابین خود از همان داشبورد سوناتایی معروف پژو پارس و ۴۰۵ های مدل ۹۳ به بالا بهره می برد منتها با این تفاوت که حتی از نسخه های سواری هم کیفیت پایین تری حکم فرماست. همچنین تریم داخلی نیز تمام مشکی بوده و خبری از تریم رنگی نیست. دید اتاق در آریسان تا حدودی مناسب بوده و راننده اشراف خوبی به جاده دارد اما بخاطر سبک طراحی قسمت عقب ممکن است کمی با مشکل روبرو شود. نکته عجیب در آریسان محل قرارگیری تایر زاپاس است که ‌پشت صندلی شاگرد بوده و به همین خاطر امکان تغییر زاویه صندلی شاگرد وجود ندارد. 

پراید وانت نیز همانطور که احتمال داشت از همان داشبورد پراید های دیگر بهره می برد. مشابه رقیب متریال به کار رفته در داشبورد و رودری های پراید وانت تماما از جنس پلاستیک خشک بوده و متاسفانه در مدت کمی به صدا می افتد. البته تریم داشبورد دو رنگ بوده و این شاید کمی از سادگی بیش از حد کابین بکاهد. فضای کابین در وانت پراید از خودروی رقیب کمتر بوده اما نمی توان گفت که یک اتاق سخت و عذاب آوری را دارد. 

مشخصات فنی سایپا ۱۵۱ و آریسان ۲

در بخش مشخصات فنی بیشترین تفاوت و البته مهم ترین تفاوت میان این دو‌ محصول وجود دارد. لازم به ذکر است که هر دو وانت این رقابت به مشخصات فنی و قوای محرکه خاصی مجهز نبوده و در واقع قدرت چندان بالایی ندارند. بنابراین نمی توان انتظار بار زدن های بیش از حد معمول را از آنها داشت چرا که نه شاسی مستقل هستند و نه توان چندان بالایی دارند. 

آریسان ۲ در بخش فنی نسبت به نسخه قبلی تفاوت های بزرگ و البته مهمی پیدا کرد. نسخه ابتدایی آریسان پیشرانه بروز شده پیکان وانت را داشت اما حالا در آریسان ۲ به موتور XUP مجهز شده که می تواند حداکثر ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور را به چرخ های جلو برخلاف نسخه قبل ارسال کند. همچنین مهمترین ضعف آریسان ۱ نیز که ضعف بالای شاسی آن بود حالا در آریسان ۲ برطرف شده تا ظرفیت حمل بار آن در عمل افزایش پیدا کند. جعبه دنده اما همان ۵ سرعته دستی بوده و تغییری پیدا نکرده است.

پراید وانت هم این سوی میدان به همان پیشرانه معروف پراید های دیگر یعنی M13 مجهز شده که از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بوده و توان تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ هی جلو منتقل شده که برای خودرویی در این کلاس کمی عجیب است. درست است که وانت سایپا ۱۵۱ بر خلاف آریسان مشکلات شاسی و پیشرانه را ندارد اما به مراتب از خودروی رقیب توان حمل بار و قدرت پایین تری دارد. همچنین فضای بار محدود تری نیز نسبت به آریسان داشته که ممکن است برای برخی افراد نکته مهمی باشد. 

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی هم که هر دو خودرو تقریبا در یک سطح بوده و امکانات چندان زیادی ندارند. البته این مورد چندان عجیب و غیرمعمول نیست چرا که در بیشتر خودروهای کار و تجاری امکانات پایه‌ای وجود داشته تا هزینه تمام شده تا جای امکان پایین آید. 

آریسان ۲ در بخش امکانات به مواردی همچون ترمزهای جلو دیسک و عقب کاسه‌ای مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و شاگرد، فرمان تلسکوپی هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع دستی، مه‌شکن عقب، قفل مرکزی با ریموت، رادیو پخش، شیشه‌ بالابرهای برقی و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر مجهز شده است. سایپا ۱۵۱ هم به مواردی مانند شیشه‌ بالابر برقی، رادیو CD با قابلیت پخش MP3، کمربند ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، درب بازکن باک از داخل، فرمان هیدرولیک، ساعت دیجیتال، سیستم تهویه‌ مطبوع دستی، آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم از داخل، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان و جا لیوانی روی کنسول تجهیز شده است. 

مزایا و معایب آریسان ۲

ابعاد بزرگتر از رقیب

طراحی بهتر

خدمات پس از فروش مناسب

وجود ایرادات فنی

ظرفیت بار نسبتا محدود 

مزایا و معایب سایپا ۱۵۱

مصرف کم

استهلاک پایین

هزینه تعمیرات کم

رانندگی آسان در شهر

ظرفیت بار محدود

قدرت پایین

ایمنی کم

۴ امتیاز از ۲۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.