مقایسه فوتون G7 و مکث کلوت اتوماتیک + ویدیو

فوتون G7 و مکث کلوت اتومات

مکث کلوت و فوتون تونلند G7 دو پیکاپ اتوماتیک به شمار می آیند که نمونه صفر کیلومتر آن ها در بازار قابل خریداری است؛ اما کدام یک بهتر هستند و ارزش خرید بیش تری دارند؟ در ادامه پاسخ به این پرسش را بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این محتوا به سراغ بررسی دو پیکاپ اتوماتیک بازار آمده ایم که هر دو به صورت صفرکیلومتر در بازار قابل خریداری هستند. در سال های گذشته به دلیل ممنوعیت واردات و همچنین کوچ برندهای معتبری همچون تویوتا (به طور مشخص پیکاپ هایلوکس) از بازار ایران، عملاً کشورمان به جولان‌گاه چینی ها مبدل شده است و اگر شخصی قصد خرید خودروی دو دیفرانسیل را داشته باشد، جز گزینه های چینی و به‌خصوص پیکاپ ها، خودروی دیگری را پیش روی خود نمی بیند.

مقایسه پیشینه دو پیکاپ

مکث کلوت اتوماتیک همان دایون V5 است و مکث موتور آن را با نامی متفاوت در ایران عرضه می کند. کمپانی دایون از سال ۱۹۸۷ در چین فعالیت دارد و تولید خودروهای کار، اتوبوس ها و پیشرانه های مختلف را در چین انجام می دهد. این کمپانی را با دایون Y5 هم در ایران می شناسیم که نسخه ای شاسی بلند از همان کلوت است. دایون اگرچه خودروسازی نسبتاً قدیمی در چین است، اما در بازارهای دیگر چندان شناخته شده نیست. در مقابل اما، فوتون یک نام بسیار شناخته شده در بحث خودروهای کار و تجاری و همچنین پیکاپ و SUV به حساب می آید. این زیرمجموعه بایک سال هاست که در بازارهای غیر چینی حضور دارد و همین امر باعث شده است نام فوتون برای ما آشناتر باشد. پس در این بخش از مقایسه باید برتری را به فوتون تونلند داد، چراکه در این رده برندی شناخته شده تر و بهتر است.

طراحی ظاهری مکث کلوت و فوتون G7

به طور کلی، ظاهر پیکاپ ها نمی تواند طراحی پیچیده ای داشته باشد و اگر هم دارای جزییاتی هستند، معمولاً تنها در نمای جلوی پیکاپ ها اندکی دست طراحان باز است. اساس و پایه مهندسی اکثر این پیکاپ های چینی بر مبنای تویوتا هایلوکس است و بر همین اساس باید بگوییم فوتون تونلند G7 شباهت بیش تری با هایلوکس دارد و خطوط طراحی مدرن تر به نظر می رسد. البته نظر در مورد طراحی تا حد زیادی سلیقه ای است و در این رده کارایی نسبت به زیبایی در اولویت قرار دارد. طراحی مکث کلوت اتوماتیک (به جز تغییراتی جزئی) دقیقاً همان چیزی است که در مکث کلوت دنده ای دیده بودیم و همان خطی را دنبال می کند که در دایون Y5 هم دیده می شود. البته در نسخه اتوماتیک، جلوپنجره خودرو دستخوش برخی تغییرات اندک شده و به طور مثال، رنگ آن یک‌دست مشکی شده است. در مورد طراحی نمی توان برتری مطلق را به یکی از این دو پیکاپ داد و انتخاب در نهایت، سلیقه ای خواهد بود.

تجهیزات اضافه فوتون و کلوت در این بررسی

فوتون G7 موجود در این محتوا به انواع لوازم آفرودی به نسبت کاملی تجهیز شده است؛ از جمله این تجهیزات می توان به مواردی همچون کیت زیربندی نیتروگس، طَبق، ادد لیفت، چادر سقفی کمپ، سینی زیر، باک سوخت ۱۴۵ لیتری، کشو در قسمت بار، ریل یخچال، منبع آب آیرونمن، کمپرسور باد و سپر عقب ریوال اشاره کرد. تجهیزات نام‌برده نشان می دهد که تقریباً تمامی لوازم مورد نیاز این پیکاپ برای کمپ و آفرود، به صورت افترمارکتی موجود شده است و خریداران از نظر تأمین این لوازم نگرانی نخواهند داشت. نکته دیگر این که، فوتون G7 با نصب این تجهیزات با توجه به زیرساخت درستی که این محصول از شرکت فوتون دارد، تقریباً به خودرویی بسیار کامل مبدل می شود که می تواند نیازهای درون شهری و برون شهری خریداران را به خوبی برطرف کند.

کلوت اتومات نیز به سوپرلید و رینگ و لاستیک های آفرودی مجهز است. البته لازم به ذکر است که این پیکاپ نیز توانایی تجهیز به تمام لوازمی که گفته شد را دارد و تجهیزاتی چون سپرهای آفرودی و… نیز برای کلوت در بازار طراحی شده و موجود است.

بیشتر بخوانید: چه تجهیزات آفرودی را می توان روی فوتون G7 نصب کرد؟ + ویدیو

مشخصات فنی کلوت اتومات و فوتون G7

در مکث کلوت اتوماتیک پیشرانه ۲.۴ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۲۱۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. این پیشرانه استاندارد یورو ۵ را دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۲.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. در مقابل، فوتون تونلند G7 مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ GDI میتسوبیشی است که توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نبوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF به چرخ ها منتقل می شود. استاندارد این پیشرانه یورو ۶ است و مصرف ترکیبی ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این پیکاپ ثبت می شود.

فناوری GDI و به‌روزتر بودن پیشرانه در فوتون تونلند G7 باعث می شود قدرتمندترین موتور این رده را در این پیکاپ داشته باشیم و از این نظر، برتری با پیکاپ ایران خودرو دیزل است. سیستم تعلیق در هر دو پیکاپ یکسان است و در جلو تعلیق دوجناغی در جلو و فنر تخت را در عقب می بینیم، اما مهم ترین تفاوت در سیستم انتقال قدرت است. هر دو پیکاپ قابلیت تنظیم دنده سبک و سنگین را دارند، اما در تونلند تنظیم اتوماتیک سیستم انتقال قدرت را داریم که این قابلیت در مکث کلوت اتوماتیک دیده نمی شود. همچنین سیستم کنترل پایداری در تونلند G7 در حالت ۴H هم فعال عمل می کند و نسل جدیدتری از کنترل پایداری را در این پیکاپ می بینیم. با این مشخصات، برتری چه در بحث پیشرانه و چه در بحث سیستم انتقال قدرت با فوتون تونلند G7 است.

امکانات ایمنی و رفاهی دو پیکاپ

طراحی کابین در هر دو خودرو نسبتاً ساده است، اما در فوتون تونلند G7 به مراتب به‌‌روزتری می بینیم و کیفیت متریال به کاررفته در کابین هم نسبت به مکث کلوت اتوماتیک بهتر است. البته این کیفیت قابل قبول را در فوتون تونلند S هم دیده بودیم، اما در تونلند جدید، طراحی هم بهتر شده است. البته در مورد طراحی کابین هم انتخاب سلیقه ای است و برای مقایسه بهتر است به سراغ امکانات و آپشن ها برویم. امکاناتی مثل صفحه نمایش مالتی مدیای مرکزی، استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید، کروز کنترل، صندلی ۶ حالته برقی راننده، دوربین دنده عقب، رکاب کناری و رول بار در هر دو پیکاپ مشترک هستند، اما تونلند جدید امکانات دیگری مثل دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن صندلی های جلو، سنسور نور و باران، دسته دنده الکترونیکی، پدل شیفتر، ترمز پارک برقی، کنترل حرکت در سراشیبی و اتوهلد را داریم که این امکانات در کلوت اتوماتیک دیده نمی شود. با این حساب در بحث امکانات فوتون تونلند G7 از مکث کلوت اتوماتیک بسیار بالاتر است و امکانات به‌روزتر و صد البته کارآمد تری دارد.

ویدیو مقایسه فوتون G7 و مکث کلوت اتومات

مکث کلوت چه مشخصاتی دارد؟

در مکث کلوت اتوماتیک پیشرانه ۲.۴ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۲۱۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. این پیشرانه استاندارد یورو ۵ را دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۲.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

فوتون تونلند G7 چه مشخصاتی دارد؟

فوتون تونلند G7 مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توبروشارژ GDI میتسوبیشی است که توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نبوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF به چرخ ها منتقل می شود. استاندارد این پیشرانه یورو ۶ است و مصرف ترکیبی ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این پیکاپ ثبت می شود.

۴.۱ امتیاز از ۱۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.