هیوندای اکسنت وارداتی یا سوزوکی سیاز؟ جدال کره و ژاپن

هیوندای اکسنت سوزوکی سیاز
هیوندای اکسنت سوزوکی سیاز

سوزوکی سیاز و هیوندای اکسنت از جمله خودروهایی هستند که در دور جدید واردات خودرو پایشان به کشور باز شده و با استقبال هم مواجه شدند. در این محتوا به سراغ مقایسه این دو خودرو پرداخته تا ببینیم کدامیک بیشتر ارزش هزینه کردن را دارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

سدان های اقتصادی همیشه جزو پرطرفدارترین دسته خودرویی در بیشتر بازارهای جهانی است. در ایران هم این دسته همیشه در راس نگاه ها بوده و اکنون علاوه بر محصولات داخلی، میزبان طیف وسیعی از خودروهای مونتاژی است. اینکه این دسته از خودروها همیشه در راس نگاه بیشتر اقشار مختلف جامعه است قیمت به نسبت پایین آنها و همچنین استهلاک کم شان است. حالا در دور جدید واردات خودرو شاهدیم که خودروهای اقتصادی مختلفی وارد کشور شده که از جمله آنها می توان به سوزوکی سیاز و هیوندای اکسنت اشاره کرد. هیوندای اکسنت که با نسل های مختلفی سابقه حضور در ایران را داشته و به همین خاطر ممکن است بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما سیاز اولین تجربه‌اش را در ایران در حال گذراندن است!

مدیران 777 مدیران 777

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری با دو خودروی نسبتا یکسان روبرو هستیم که میزبان ظاهری ساده اما جذاب هستند. بنابراین نمی توان نظر داد که کدامیک جذابیت بصری بیشتری دارند و این را به عهده مخاطب می گذاریم. مورد مشترک میان این دو خودرو سگمنت و ابعاد و اندازه آنها بوده که در دسته سدان های کلاس C قرار گرفته و تقریبا ابعاد یکسانی دارند. 

سوزوکی سیاز در بخش طراحی، ظاهری به مراتب ساده تر اما روان تر از اکسنت هستیم که سبب شده تا بیشتر نمای آن کلاسیک باشد تا یک خودروی اسپرت امروزی! سبک طراحی نمای جلو و اجزای تشکیل دهنده آن به نحوی است که چهره خودرو بیش از پیش خشن شده و جسورانه به نظر برسد. همچنین در نمای عقب نیز این سبک طراحی ادامه یافته و سبب شده تا هماهنگی زیادی میان بخش های مختلف آن وجود داشته باشد. استفاده از قطعات دکوراتیو کرومی هم در بخش های مختلف نمای بیرونی سیاز اقتصادی بودن آن را تا حدی جبران کرده است. 

هیوندای اکسنت وارداتی اما بر خلاف رقیب ژاپنی طراحی بروزتری داشته و با اینکه یک محصول اقتصادی از هیوندای محسوب می شود اما رگه های طراحی دیگر محصولات رده بالای این برند در آن دیده می شود. جلو پنجره بزرگ یک تکه که تا نیمه های سپر جلو ادامه یافته و همچنین اتصال چراغ های کشیده اصلی به جلو پنجره، همه و همه در حال اثبات مدرن بودن این محصول اقتصادی هستند. نمای عقب اما کمی ساده تر طراحی شده اما همچنان برخی المان های مانند قسمت های طرح خروجی در دو طرف سپر عقب و دیفیوزر پویای سپر عقب همگی در تلاشند تا نگاه مخاطب را مجذوب نگه دارند. 

کابین

سوزوکی سیاز در بخش کابین همچنان از همان طراحی ساده‌ای که در نمای بیرونی داشت پیروی کرده اما با توجه به اینکه یک محصول ژاپنی است حداقل کیفیت ساخت بالایی دارد. داشبورد میانی در کابین سیاز مشابه دیگر خودروها میزبان یک صفحه نمایش بزرگ برای سیستم مالتی مدیاست پس از آن نیز پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است. لازم به ذکر است که در نسخه های وارد شده به ایران سیستم مالتی مدیای خودرو از نسخه هایی است که به صورت افترمارکت به آن اضافه شده و از حالت فابریک خارج شده است. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین خودرو کیفیت نسبتا بالایی داشته و همچنین فضای هر دو ردیف خودرو نیز جادار و مناسب است. 

با ورود به کابین اکسنت وارداتی همچنان مانند خودروی رقیب یک داشبورد نسبتا ساده را شاهدیم که در آن خبری از ترند روز طراحی دنیا که در محصولات دیگر هیوندای هم مشاهده می شود نیست. داشبورد میانی میزبان سیستم مالتی مدیا با یک نمایشگر فابریک بزرگ لمسی به همراه پنل کاملا دستی کنترل تهویه مطبوع بوده و مقابل راننده نیز یک فرمان ساده با غربیلکی مولتی فانکشن و سه شاخه قرار گرفته است. متریال به کار رفته مانند خودرپی رقیب کیفیت خوبی داشته و با خودروهای چینی هم رده تفاوت زیادی دارد. فضای کابین نیز برای چهار سرنشین با جثه بزرگ کاملا کافی است که البته در سیاز هم این مورد حکم فرماست. 

مشخصات فنی

بخش فنی شاهد بیشترین تفا‌وت میان این دو خودروی جدید وارداتی است. جایی که رقیب کره‌ای مشخصات بالاتر و قوی تری نسبت به خودروی ژاپنی این رقابت داشته و به همین خاطر ممکن است بیشتر مورد استقبال قرار گیرد. البته که این مشخصات قوی تر مستلزم پرداخت رقمی بیشتر نیز هست. 

سیاز راسا موتور خاورمیانه زیر کاپوتش مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ های جلوی سیاز منتقل شده که بدون حالت تعویض دستی بوده و تنها حالت L و ۲ برای آن تعبیه شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود ۶ لیتر اعلام شده و ظرف مدت ۱۴ ثانیه می تواند خود را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین سیستم تعلیق در چرخ های جلو از نوع مک فرسون بوده و چرخ های عقب نیز میزبان سیستم تعلیق توییست بیم هستند. 

اکسنت اتو اکسپو تهران

هیوندای اکسنت وارداتی کرمان موتور اما این سوی میدان به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی تجهیز شده که حداکثر می تواند ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند، این در حالی است که در نسل قبلی اکسنت های بازار کشور هم همین مشخصات فنی وجود داشت. جعبه دنده این خودرو هم از نوع اتوماتیک ۶ سرعته AT است که نیرو را به محور جلو منتقل کرده و جذابیت رانندگی بیشتری نسبت به خودروی رقیب دارد. مصرف سوخت ترکیبی اکسنت های جدید نیز در حدود ۷ ایتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. سیستم تعلیق اما کاملا مشابه سوزوکی سیاز بوده و به همین خطر نرمی خوبی دارد.  

امکانات ایمنی و رفاهی

سوزوکی سیاز نسبت به اکسنت وارداتی در بخش امکانات برخی را داشته و تعدادی از آپشن ها را هم ندارد اما همچنان اکسنت نسبت به سیاز وضعیت خوبی ندارد. از جمله امکانات سوزوکی سیاز می توان به صفحه نمایش سیستم مالتی مدیای ۷ اینچی با Android Auto  و Apple CarPlay، صفحه نمایش ۴.۲ اینچی کیلومتر شمار (کلاستر) دیجیتال، ۲ ایربگ، ترمز کمکی، ایزوفیکس، سیستم کنترل پایداری و ترکشن کنترل، کروز کنترل، کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌ های جانبی تاشو برقی، روکش چرم صندلی‌ ها، چراغ های مطالعه ردیف عقب، آفتابگیر عقب، کیلس استارتر و ریموت با دکمه Start/Stop اشاره کرد. 

هیوندای اکسنت وارداتی نیز دو ایربگ، سیستم کنترل پایداری، مولتی مدیای ۸ اینچی، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک عقب، سیستم تهویه دستی، پخش از طریق بلوتوث و USB، سانروف، سنسور نور و اتولایت و سنسور پایش فشار تایرها یا TPMS  را داشته که برای خودرویی با این قیمت بسیار عجیب و نکته‌ای منفی محسوب می شود. 

مزایا و معایب سوزوکی سیاز

طراحی زیبا

متریال با کیفیت کابین

فضای جادار 

موتور تنفس طبیعی با استهلاک پایین

قدرت معمولی 

کمبود برخی امکانات

مشخص نبودن خدمات پس از فروش

مزایا و معایب هیوندای اکسنت وارداتی

طراحی جذاب و پویا

کابین جادار با متریال با کیفیت

وجود گیربکس ۶ سرعته AT

استهلاک پایین موتور 

خدمات وس از فروش خوب

امکانات کم نسبت به قیمت

عرضه شده با نسل قبلی

قیمت بازار بالا

۴.۷ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.