سمند سریر، جوان ناکام ایران‌خودرو

سریر

سمند سریر را به عنوان اولین لیموزین یا خودروی تشریفاتی ایران می‌شناسند. البته شاید واژه شناختن برای این خودرو چندان مناسب نباشد. چرا که به دلیل تولید در تیراژ بسیار پایین و عرضه محدودش آن هم تنها در موارد خصوصی، این خودرو چندان هم بین مردم شناخته شده نیست و ممکن است در صورت مشاهده آن در خیابان با شگفتی مواجه شوند. تولید سریر از سال ۸۵ شمسی بر پایه سمند LX آغاز شد. در سال ۸۷ هم تولیدش متوقف شد تا کوتاه‌ترین زمان تولید را در بین محصولات ایران‌خودرو از آن خود کند. این خودرو تنها برای مصارف تشریفاتی خاص در اختیار برخی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی قرار گرفت و پس از مدتی، از طریق مزایده در این سازمان‌ها و ارگان‌ها، به صورت کارکرده راهی بازار شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

وصله ۳۰ سانتی روی بدنه

مدیران 777 مدیران 777

اما واقعاً این خودرو تا چه اندازه به لیموزین‌هایی که تا کنون دیدیم شباهت دارد؟ آیا به آنچه در مراسم‌ها رسمی و تشریفاتی خارج از کشور می‌بینیم شبیه است یا به لیموزین معروف نقی معمولی در سریال پایتخت؟ سمند سریر تنها ۳۰ سانتی‌متر طولانی‌تر از سمند LX است که این افزایش طول بین در عقب و جلو اعمال شده است. نکته غیرمعمول این افزایش طول، مشخص بودن بخش افزوده شده از بیرون و روی بدنه است. به نحوی که گویا بدنه خودرو از دو سو به یک تکه اضافه در وسط وصله شده باشد تا قدش بلندتر به نظر برسد. طراحی سریر کاملاً مشابه سمند است و با دیدنش اولین تصویری که به ذهن‌تان خطور می‌کند این است که سمند LX را از وسط بریده و تکه‌ای در این میان به آن اضافه کرده و مجدد چسبانده‌اند. همین ثبات طراحی و عدم تغییر در زاویه‌ها و طراحی شیب پشت و جلوی خودرو، به آن شکل ناموزون و ناهماهنگی بخشیده و سریر را مثل یک پاستیل که از دو سو کشیده شده دِفرمه کرده است. 

لیموزین‌های تشریفاتی به نسبت کارکردشان عمدتاً دارای امکانات بیشتر رفاهی هستند. در این بخش، سریر علاوه بر تأمین فضای بیشتر و کابین بزرگ‌تر برای سرنشینان در ردیف عقب،‌ امکاناتی مانند روکش چرمی صندلی‌ها و دو مانیتور با قابلیت‌ها مختلف را در اختیار سرنشینان این ردیف قرار می‌دهد. علاوه بر اینها، یک سینی پذیرایی در پشت صندلی‌های ردیف جلو برای سرنشینان عقب تعبیه شده و یخچال نیز که از آپشن‌های قابل سفارش برای سریر بوده، در بعضی نسخه‌های کارکرده سالم فعلی همچنان دیده می‌شود. این‌ها، همه امکانات رفاهی سریر به عنوان یک خودروی تشریفاتی است. امکاناتی که با مراجعه به یک اسپرت‌کار حرفه‌ای خودرو می‌توان روی هر سمند معمولی نیز اضافه کرد. مشکل بزرگتر در قسمت جلوی خودرو دیده می‌شود که حتی از همان امکانات پیش پا افتاده و ساده عقب نیز برخوردار نیست. سازنده حتی تلاش نکرده برای نمونه تشریفاتی محصول به اصطلاح ملی‌اش، متریال بهتر و با کیفیت‌تری استفاده کند و همچنان شاهد پلاستیک خشک در بخش‌های مختلف جلو داشبورد و کنسول میانی هستیم. به علاوه در ردیف جلو خبری از فضای اضافه و راحت‌تر از سمند LX نیست و به نظر همه ۳۰ سانت اضافه شده به سرنشینان ردیف دوم اختصاص یافته است.

کارایی سریر، این لیموزین ملی

سمند سریر در حال حاضر کارایی چندانی ندارد و از همین روی به عنوان ماشین دست دوم بدون بازار خرید و فروش مدت‌ها در لیست فروش باقی می‌ماند. برخی خریداران آن در ابتدا تصور می‌کردند که می‌شود از این خودرو در مراسم‌های تشریفاتی مانند عروسی و … استفاده کرد. اما اکنون این خودرو حتی در بین سالن‌داران و شرکت‌های تدارک مجالس نیز بازار چندانی ندارد. یکی از عوامل این بازار نامناسب طراحی نامتناسب و نه چندان جذاب خودروست و دلیل دیگر تجربه رانندگی ناخوشایند سریر. عدم تغییر سیستم تعلیق با اضافه شدن به طول خودرو باعث افزایش ناراحتی سرنشین هنگام سواری شده و همچنین هندلینگ خودرو را نیز تحت تأثیر بسیاری قرار داده است. در کل به گفته کاربران و مالکان سریر، اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است بدانید رانندگی با آن در شهر شرایط خیلی مناسب‌تری به جاده و بیرون شهر دارد.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.