احتمال فاکتورسازی برای خودروهای وارداتی وجود دارد؟

احتمال فاکتورسازی برای خودروهای وارداتی وجود دارد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

برخلاف اینکه همیشه عوام فکر می کنند که شرکت های واردکننده خودرو صد در صد منافع خود را در نظر می گیرند و هیچگاه در راستای مناسب سازی قیمت خودروهای وارداتی تلاش نمی کنند، ولی در واقعیت با نگاهی کارشناسی می توان دید که تعداد قابل توجهی از واردکنندگان خودرو اصول درست و منطقی را در بازار فعلی کشور پیش گرفته اند و با دریافت برخی امتیازات از کمپانی های مادر سعی دارند تا به عنوان یک شریک تجاری برای خارجی ها به حساب آیند و با این کار قیمت مناسب تری را از شرایط عادی به مشتریان اعلام نمایند.
اگر در جریان روند واردات بسیاری از برندهای وارداتی باشید، هستند شرکت هایی که توانسته اند تا مشارکت خارجی ها را در بحث فروش در بازار ایران داشته باشند و نیازی به خرید از جانب شرکت نباشد.
اینکه خبر می رسد قوانین جدید واردات خودرو ابتدای هفته آینده اعلام می شود و به احتمال زیاد با قواعد جدید تعرفه گمرکی بسیاری از خودرو زیاد می شود، نشان می دهد که قیمت خودرو از شرایط فعلی هم در ماه های آتی بیشتر می شود. ولی این افزایش قیمت خودروها می تواند تا حدی منطقی و یا نجومی باشد. در برخی دهک های بازار ایران، احتمال دارد تا قیمت برخی از خودروها تا بیش از ۵۰% افزایش پیدا کند. حال در اینجا اتفاقی رخ می دهد که آنچنان خوشایند کمپانی های مادر و شرکت های ایرانی نیست. امروز بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو سهم عمده خود از بازار کشور را مدیون یک یا دو محصول هستند و با اعمال قوانین جدید و افزایش تعرفه های واردات، عملا فرایند مهندسی محصول آن ها به مشکل می خورد و دیگر مشتریان امروز خواهان خودروهای پرفروششان در آینده نیستند. به عبارت ساده احتمال دارد که خودرویی پرفروش از یک برند اروپایی، در آِینده نزدیک به قیمتی برسد که دیگر این حجم از مشتری برای آن وجود نداشته باشد و احتمالا به یک چهارم فروش فعلی خود برسد.
حال در این میان می توان امیدوار بود که تکنیک های بازرگانی و حقوقی بسیاری از برندهای خارجی باعث شود تا قواعد همکاری شرکت های رسمی با کمپانی های مادر تغییر کند. به گفته یکی از کارشناسان بازار، تعرفه گمرکی همیشه به عدد ارزش گذاری گمرک لحاظ می شود و این عدد عموما با توجه به قیمت فاکتور شده خودرو در خارج از کشور در نظر گرفته می شود. البته در بسیاری از موارد مشاهده شده که این فرایند برای همه خودروها انجام نمی شود و تنها یکبار صورت می گیرد. حال اگر خودرویی ارزانتر یا گرانتر در خارج کشور خریداری شود، برای گمرک فرقی نمی کند و همان عدد ارزش گذاری قبلی را لحاظ می کند. به گفته این کارشناس، پیش از این اتفاق افتاده بود که شرکتی قیمت و فاکتوری بر مبنا خودرو کم آپشن به گمرک اعلام می کرد و از آن طرف نسخه گرانتر و فول آپشن را به بازار ایران می آورد. این کار باعث می شد تا قیمت تمام شده برای او در داخل ایران کمتر باشد و از طرفی بتواند خودرو خود را در بازار هدف قرار دهد. حال احتمال دارد که برخی شرکت ها که سهم خوب و بالایی را از بازار خودروهای وارداتی دارند، بیایند و قیمت رسمی خودروها را با هماهنگی کمپانی مادر کمتر اعلام نمایند و یا واقعا بتوانند با توجه به شرایط فعلی، تخفیف های مناسبی را از شرکای خارجی خود بگیرند. همچنین احتمال دارد که بعد از این کار، قیمت رسمی خودرو در فاکتور درج شود و چند وقت بعد هزینه های جاری مازاد بر هر خودرو، به کمپانی مادر در فاکتوری مجزا پرداخت شود. این فاکتورها می تواند در قالب خدمات حمایتی و پوششی باشد که کمپانی های خارجی همیشه بهای خودرو را با در نظر گرفتن این آیتم ها اعلام می کنند.
به گفته این کارشناس، شرکت های واردکننده رسمی می توانند از امتیازات خود کمپانی های مادر استفاده کنند و از طرفی با تغییر روند کاری خود، افزایش قیمت محصولات خود را حفظ نمایند. این روزها بسیاری معتقد هستند که مشتریان هر خودرو با افزایش قیمت آن، از روی اجبار به دهک های بالاتر بازار می روند. ولی در واقعیت و آنچه که در تجربه بازار کشور درج شده است، احتمال این اتفاق کم بوده و با افزایش قیمت خودروهای وارداتی، بسیاری از خریداران مجبور می شوند تا به سراغ خودروهای چینی مونتاژ داخل بروند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.