لکسوس RX مدل 2023؛ نسلی جدید برای کراس اوور محبوب لکسوس

RX مدل 2023
RX مدل ۲۰۲۳

لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ نسل جدید یکی از قدیمی ترین کراس اوورهای لوکس است که سرانجام با مدل سال از راه رسیده و ما در این مقاله مشخصات این شاسی بلند لوکس را بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شاید در نگاه اول بازار کراس اوورهای لوکس نوظهور و تازه به نظر برسد، اما جالب است بدانید خودرویی مثل لکسوس RX بیش از ۲۰ سال است که در این بازار حضور دارد. اولین نسل از لکسوس RX در سال ۱۹۹۸ تولید شد. مدل آر اِکس آن قدر از همان ابتدا پرطرف‌دار شد که زیرمجموعه لوکس ساز تویوتا تولید این خودرو را تا ۴ نسل ادامه داد. برای این که محبوبیت این خودرو در بازار را لمس کنید، کافی‌ست بدانید در هشت سال پیاپی و در بازار ایالات متحده آمریکا فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه را برای این کراس اوور لوکس داشته ایم. حالا کمپانی با معرفی لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ می خواهد سهم جدیدی از بازار داشته باشد و به نوعی کراس اوور کهنه کار خود را نونوار کرده است.

طراحی لکسوس RX مدل ۲۰۲۳

RX مدل 2023
RX مدل ۲۰۲۳

طراحان لکسوس بسیار هوشمندانه عمل کرده اند و اساس طراحی موفق در نسل قبل را تغییر نداده اند. این یعنی کلیت طراحی همان چیزی است که در نسل پیش هم دیده بودیم که البته با تغییر در جزییات چهره این خودرو به مراتب جذاب تر شده است. جلوپنجره شکلی به روزتر و ارتقایافته از جلوپنجره های معروف لکسوس را دارد که بالای آن به صورت تخت طراحی شده است و پایین آن طرح الماسی و یا لوزی را دارد. در نمای کناری چراغ های بازطراحی شده را می بینیم که پایین آن ال ای دی های خطی چراغ روشنایی روز قرار گرفته است. در قسمت کنار سپر ورودی های هوا با طراحی مینیمال و مدرن را داریم که در گوشه آن چراغ های مه شکن جای دارند.

RX مدل 2023
RX مدل ۲۰۲۳

در نمای عقب، لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ تغییرات انقلابی تر و عمیق تر هستند. خطوط شکسته بیش تری را در طراحی عقب می بینیم و برآمدگی دایره ای در قسمت گلگیر باعث شده است خودرو پهن تر به نظر برسد. رینگ های استاندارد ۱۹ اینچی با طراحی جدید را در این خودرو می بینیم که البته رینگ های متنوع ۲۱ اینچی هم برای RX جدید قابل سفارش است. یکی دیگر از تغییرات عمیق خط منحنی در قسمت کناری است که از پایین درها تا بالای گلگیر عقب کشیده می شود و همین خط، پروفیل کناری این خودرو را به کلی از آن چه در نسل قبل دیده بودیم متمایز می کند. تغییر دیگر به کارگیری چراغ های جدید با گرافیک جدید و به‌هم پیوسته است. در قسمت های کناری سپر عقب خروجی های هوا را داریم که باعث شده است لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ در عقب به همراه دیفیوزر جدید کاملاً اسپرت باشد.

کابین لکسوس RX مدل ۲۰۲۳

کابین RX مدل 2023
کابین RX مدل ۲۰۲۳

وقتی صحبت از یک کراس اوور لوکس می شود باید انتظار کابین بسیار لوکس و پرآپشنی را داشته باشیم و لکسوس هم در این قسمت ما را ناامید نمی کند. طراحی کابین به کلی تغییر کرده است و همان خطی را دنبال می کند که در NX جدید دیده بودیم. یعنی جلوآمپر دیجیتال جدید و به‌کارگیری یک صفحه نمایش بزرگ که آخرین سیستم اطلاعات سرگرمی لکسوس را پشتیبانی می کند. این صفحه نمایش در نسخه های پایه ۹.۸ اینچی است، اما در تریم های بالاتر اندازه ۱۴ اینچی دارد. جزییات مشخصات سیستم یکپارچه به کاررفته در این خودرو هنوز مشخص نیست، اما احتمالاً دستیار هوشمند، سیستم مکان یابی و آپدیت های خودرو از طریق این سیستم انجام شود.

کابین RX مدل 2023
کابین RX مدل ۲۰۲۳

به لطف سیستم اطلاعات سرگرمی جدید در لکسوس RX مدل ۲۰۲۳، کلیدهای مرکزی که در مدل های قبل می دیدیم حذف شده اند تا همه چیز از طریق لمس و یا فرمان صوتی صورت بگیرد. ساعت آنالوگ هم از این کراس اوور حذف شده تا کمپانی نشان دهد قرار است این خودرو جلوه ای از دنیای مدرن باشد. طراحی دسته دنده به صورت مینیمال انجام شده است و ظرافت را در طراحی داشبورد می بینیم. هنوز جزییات زیادی از RX جدید مشخص نیست، اما می دانیم که این خودرو در تریم های استاندارد، پریمیوم، پریمیوم پلاس، لوکس، F اسپرت هندلینگ و F اسپرت پرفورمنس عرضه می شود.

مشخصات فنی لکسوس RX مدل ۲۰۲۳

لکسوس RX جدید بر مبنای پلتفرم جدید لکسوس یعنی GA-K ساخته شده که این همان پلتفرمی است که در ساخت ES و NX جدید هم بکار رفته است. از مزایای این پلتفرم می توان به افزایش استحکام بدنه و کاهش وزن اشاره کرد. کمپانی لکسوس می گوید تعلیق عقب سیستم چند اتصاله جدیدی دارد که عملکردی متفاوت را در لحظه های حساس رقم می زند. با وجود این که فاصله محوری این کراس اوور ۶۰ میلی متر بیش تر شده، اما طول این خودرو همان ۴,۸۹۰ میلی متر باقی مانده است و این یعنی، فضای پا برای سرنشینان عقب بهبود داشته اما این فضا از قسمت بار عقب کاسته شده است.

RX مدل 2023
RX مدل ۲۰۲۳

در لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ و در نسخه RX 350 دیگر خبری از پیشرانه ۳.۵ لیتر V6 نیست و پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ جایگزین شده است. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۲۷۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۴۲۹ نیوتن متر را دارد. نسبت به مدل قبل کاهش ۲۰ اسب بخاری را در بحث قدرت داشته ایم، اما گشتاور ۶۸ نیوتن متر افزایش داشته است. قدرت این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو و یا تمام چرخ ها منتقل می شود که در نسخه تمام چرخ محرک شتاب گیری ۷.۲ ثانیه ای برای RX 350 ثبت می شود که نسبت به مدل قبل ۰.۷ ثانیه بهبود داشته است. البته کم حجم شدن پیشرانه در این نسخه چندان مصرف سوخت را کم نکرده است و همچنان مصرف ترکیبی ۹ تا ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر را در این خودرو می بینیم.

اما اگر به دنبال مصرف سوخت کم تر هستید باید نسخه هیبرید RX را انتخاب کنید که در نسل جدید RX 350h جایگزین RX 450h شده است. در این نسخه پیشرانه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر را داریم که در نسل چهارم هیبرید لکسوس تولید نیرو انجام می دهد و به صورت ترکیبی خروجی های قدرت و گشتاور به ترتیب ۲۴۶ اسب بخار و ۳۱۶ نیوتن متر هستند. اگرچه قدرت و گشتاور روی کاغذ از نسخه هیبرید قبل کم تر شده است، اما لکسوس ادعا می کند این نسخه شتاب‌گیری سریع تری دارد و در ۷.۴ ثانیه شتاب صفر تا صد را پر می کند که این عدد در RX 450h حدود ۷.۹ ثانیه بود. همچنین مصرف در نسخه جدید کاهش داشته و تقریباً ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.

مشتریان همچنین می توانند لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ را در نسخه پلاگین هیبرید موسوم به RX 450h پلاس خریداری کنند که کمپانی هنوز مشخصات قطعی آن را منتشر نکرده است، اما می دانیم اساس فنی مشترک با NX 450h پلاس دارد؛ یعنی در این خودرو هم پیشرانه ۲.۵ لیتر چهار سیلندر را داریم، که در کنار ۳ موتور برقی کار می کند، و هم مجهز به پک باتری با ظرفیت ۱۸.۱ کیلووات ساعت است.

اما به جذاب ترین نسخه از لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ می رسیم که RX 500h با پکیج F اسپرت پرفورمنس نام دارد. این نسخه یک هیبرید با عملکرد فنی بالاست که در آن یک پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ به همراه پیشرانه برقی، نهایت قدرت ۳۶۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر را تولید می کنند. قدرت پیشرانه از طریق جعبه دنده شش سرعته به تمام چرخ ها منتقل می شود. با این مشخصات می بینیم که این نسخه از RX روی دست آکورا MDX تایپ S بلند شده و البته با شتاب ۵.۹ ثانیه ای و مصرف سوخت کم تر از هر نظر از آن بهتر است. در مدل RX 500h علاوه بر قوی تر بودن، ظاهر متفاوتی را هم به لطف پکیج F اسپرت می بینیم که در آن سپرها، ورودی های هوا و رنگ بدنه متفاوت می شود. این تغییرات خیلی جزئی تر درون کابین هم دیده می شود تا در این نسخه ظاهری متمایز داشته باشیم.

RX مدل 2023
RX مدل ۲۰۲۳

در لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ آخرین نسل از سیستم های ایمنی لکسوس موسوم به Lexus Safety System+ 3.0 را داریم و این یعنی امکاناتی نظیر کروز کنترل هوشمند، سیستم جلوگیری از تصادف، تشخیص عابر پیاده، تشخیص موتور سوار و… به صورت پیشرفته در این خودرو وجود دارد تا این کراس اوور از هر نظر ایمن باشد. قرار است لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ اواخر سال جاری به نمایندگی های لکسوس بیاید و هنوز قیمت این کراس اوور لوکس مشخص نیست.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: Carscoops

لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ با چه نسخه هایی به بازار می آید؟

لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ با نسخه های RX350 ،RX 350h ،RX 500h اف اسپرت و RX 450h+ پلاگین هیبرید به بازار می آید.

لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ در نسخه RX350 چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

در لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ و در نسخه RX 350 دیگر خبری از پیشرانه ۳.۵ لیتر V6 نیست و پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ جایگزین شده است. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۲۷۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۴۲۹ نیوتن متر را دارد.

لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ در نسخه RX 500h اف اسپرت چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

این نسخه یک هیبرید با عملکرد فنی بالاست که در آن یک پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ به همراه پیشرانه برقی، نهایت قدرت ۳۶۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر را تولید می کنند. قدرت پیشرانه از طریق جعبه دنده شش سرعته به تمام چرخ ها منتقل می شود.

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.