مقایسه امکانات پژو پارس سال و لیفان 620 تلنت

امکانات پژو پارس سال و لیفان 620 تلنت
امکانات پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت

پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت دو نمونه از سدان های خانوادگی قابل خریداری در بازار کارکرده ها هستند که هر یک طرف‌داران خاص خود را دارند. هر چند اقبال عمومی به محصول پژو بیش تر است، اما برخی افراد هم لیفان را به دلیل چهره خاص تر می پسندند.

مدیران 777 مدیران 777

پژو پارس سال، که نسخه استاندارد پارس محسوب می شود، همچون پژو ۴۰۵ از پیشرانه قدیمی ۸ سوپاپ XU7 برخوردار است. پژو پارس اگرچه از نظر تیپ بندی، تنوع زیادی دارد، اما پژو پارس سال فقط در یک تیپ و با تجهیزاتی مشخص، روانه بازار می گردد. لیفان ۶۲۰ هم کلاً در دو تیپ ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی سی به بازار آمد. نسخه ۱۸۰۰ افزون بر موتور قوی تر، تجهیزات کامل تری هم داشت و مورد استقبال برخی خریداران قرار گرفت. اکنون در رنج قیمتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت رقبایی مستقیم برای یکدیگر به شمار می روند، اما پرسش اصلی این جاست که کدام یک از این دو خودرو نسبت به دیگری، ارزش بیش تری در مقابل رقم پرداختی دارد. یکی از فاکتورهای تعیین کننده در ارزش خرید خودروها فهرست تجهیزات آن هاست. در این مقاله به مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پژو پارس سال پرآپشن تر است یا لیفان ۶۲۰ تلنت؟

عمده تفاوت های پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت در بخش امکانات رفاهی آن ها به چشم می خورد. یکی از آپشن های رفاهی متداول در خودروهای امروزی کروز کنترل است. کروز کنترل آپشنی کاربردی برای جاده به حساب می آید و معمولاً مشتریان ایرانی این آپشن را دوست دارند. پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت هیچ کدام به صورت استاندارد به کروز کنترل مجهز نشده اند، اما در بازار آزاد به راحتی می توان این آپشن را بر روی دو خودرو نام برده نصب کرد که هزینه نصب کروز کنترل برای آن دو هم تقریباً در یک اندازه است. سنسورهای هشداردهنده را بر روی سپر عقب پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت می توان مشاهده کرد. این سنسورها هنگام دنده عقب رفتن با خودرو کمک شایانی به راننده می کنند، اما ۶۲۰ از این نظر، یک برتری قابل توجه نسبت به پارس دارد و آن، وجود دوربین دنده عقب است که تصویری از پشت خودرو را هنگام پارک کردن به راننده نشان می دهد. در مورد سایر سنسورها می توان گفت که متأسفانه اثری از سنسور کاهش فشار باد تایرها و سنسور باران در هیچ یک از این دو خودرو دیده نمی شود، اما لیفان ۶۲۰ تلنت به سنسور نور یا در اصطلاح اتولایت مجهز شده که پژو پارس سال فاقد آن است. اتو لایت در جاده هایی که تعداد زیادی تونل دارند به شدت به کار می آید. از دیگر ویژگی های لیفان ۶۲۰ تلنت این است که اگر لنت ترمز رو به اتمام باشد، خود خودرو از طریق آلارم به شما اطلاع می دهد.

با توجه به سن و زمان طراحی پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت، هیچ یک از این دو خودرو از چراغ های روشنایی روز بهره نمی برند. البته در داخل کاسه چراغ های جلو ۶۲۰ می توان تعدادی لامپ LED را دید که عملاً کار دی لایت را نمی کنند و فقط جنبه تزیینی دارند. چراغ های مه شکن در جلو و عقب هر دو خودرو نصب شده اند. کاسه چراغ های جلو لیفان ۶۲۰ تلنت به لنز متمرکزکننده نور هم مجهزند، حال آن که، کاسه چراغ های پارس از نوع کریستالی ساده هستند. جعبه فرمان پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت از نوع هیدرولیکی است و خبری از فرمان برقی در این خودروها نیست. فرمان لیفان اندکی نرم تر احساس می شود، اما فرمان پارس هم عملکرد قابل قبولی دارد. در هر دو خودرو، ستون فرمان فقط در دو جهت بالا و پایین قابل تنظیم است و فرمان هیچ یک از آن ها را نمی توان در عمق تنظیم کرد. روکش چرمی را بر روی فرمان هیچ یک از این دو رقیب نمی توان یافت. فرمان لیفان ۶۲۰ تلنت به دکمه های کنترل سیستم صوتی مجهز است که اصلاً کیفیت ساخت مناسبی هم ندارند. فرمان پژو پارس سال هم در مدل های جدید به دکمه های اینتر فیس مجهز شده و جلوه مدرن تری در مقایسه با گذشته گرفته است. از روی فرمان پژو پارس می توان به مکالمات تلفنی هم پاسخ داد که این آپشن در لیفان ۶۲۰ تلنت وجود ندارد.

سیستم صوتی قسمتی مهم از فهرست تجهیزات رفاهی کابین هر خودروست. پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت در این بخش، هر یک به نوبه خود، حرف هایی برای گفتن دارند. سیستم صوتی پژو پارس سال در مدل های داشبورد جدید به پنل بزرگ تری مجهز شده است که امکان نصب مانیتور را هم به صورت فابریکی دارد. مکالمه تلفنی و پخش موسیقی با بلوتوث از ویژگی های اصلی سیستم صوتی پارس سال هستند. در کابین پژو پارس سال ۴ بلندگو تعبیه شده است که کیفیت صدای متوسطی ارائه می دهند. متأسفانه هنوز ایران خودرو پژو پارس را با نمایشگر لمسی عرضه نمی کند و برای پخش فایل های تصویری باید به سراغ مانیتورهای افترمارکت این خودرو در بازار بروید. سیستم صوتی لیفان ۶۲۰ یک مزیت بزرگ نسبت به پژو پارس سال دارد و آن، برخورداری از نمایشگر به شکل فابریک است. هر چند تاچ ضربه ای و عدم برخورداری از سیستم عامل، سبب می شوند که مولتی مدیای لیفان چندان چنگی به دل نزند، اما در هر حال، امکان بهره گیری از تصویر دوربین عقب و سیستم نویگیشن یا رهیاب را برای راننده فراهم می آورد. در کابین لیفان ۶۲۰ تلنت، ۲ بلندگو بیش تر از کابین پارس وجود دارد، اما در مجموع، کیفیت پخش صدای سیستم صوتی لیفان را چندان نمی توان برتر از پژو دانست.

پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت خودروهایی در رده اقتصادی هستند و طبیعتاً در این کلاس قیمتی نباید انتظار وجود آپشن هایی چون سیستم ورود بدون کلید یا استارتر دکمه ای را داشت. در بخش سیستم تهویه، برتری با پژو پارس است، چراکه تهویه این خودرو به صورت اتوماتیک تنظیم می شود و نمایشگر دیجیتالی مجزا هم برای آن در نظر گرفته اند، اما در لیفان ۶۲۰ تلنت، سه کنترلر دستی گردان تنها اهرم های موجود برای تنظیم درجه حرارت کابین به شمار می روند! در پژو پارس سال، برخلاف دیگر اعضای خانواده پارس، خبری از تنظیم برقی صندلی ها نیست. لیفان ۶۲۰ تلنت هم صندلی هایش به صورت کاملاً دستی تنظیم می شوند. روکش صندلی های پژو پارس سال از پارچه هستند، اما لیفان ۶۲۰ به شکل فابریک از صندلی های چرمی بهره می برد که روکش های آن ها، چندان هم کیفیت بالایی ندارند.

کابین لیفان 620
کابین لیفان ۶۲۰

آینه های کناری در پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت به شکل دستی تا می شوند. هر چند که تنظیم آینه ها در هر دو خودرو از نوع برقی است. چراغ راهنمای زینتی را هم پشت آینه های هر دو می توان دید. در بحث ایمنی تفاوت بارزی میان دو خودرو دیده نمی شود، چراکه امکانات ایمنی رایج از قبیل ۲ کیسه هوا و ترمز ABS را مانند تمام خودروهای بازار، در پژو پارس سال و لیفان ۶۲۰ تلنت هم می توان یافت. انتظاری بیش از این هم از چنین خودروهایی نمی رود و بهتر است به دنبال امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری (ESP) در یک سدان کارکرده نسبتاً ارزان نباشید!

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار  

۳ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.