راهنمای خرید ریو کارکرده در بازار

راهنمای خرید ریو کارکرده در بازار
سال ۹۷ بدترین سال برای صنعت خودروسازی کشورمان بود. سالی که افزون بر خروج خودروسازان بزرگ از ایران، شاهد بدقولی های بسیار از سوی شرکت های داخلی در تحویل به موقع خودروها بودیم.

مدیران 777 مدیران 777

افزایش بی رویه قیمت ها نیز مورد منفی دیگری برای امسال بود. در حالی که ابتدا وارداتی ها قربانی افزایش نرخ ارز شدند، پس از آن این خودروهای داخلی بودند که گوی گرانی را حتا از وارداتی ها ربودند. موج گرانی خودروهای داخلی در دو مرحله اتفاق افتاد. در گام اول، بازار نسبت به گرانی دلار و تحریم صنعت خودرو واکنش نشان داد و اختلاف دو برابری میان قیمت کارخانه ای و بازار آزاد خودروها ایجاد شد. در مرحله دوم، با کشمکش های بسیار، سرانجام خودروسازان هم مجوز افزایش قیمت را از وزارت صنعت گرفتند و این بار بهای کارخانه ای بسیاری از خودروهای بی کیفیت داخلی، داد مشتریان را به آسمان فرستاد.
در این شرایط، خرید خودروهای دست دوم بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است. از میان کارکرده ها نیز این خودروهای با کیفیت هستند که سهم بیش تری از تقاضا را به خود اختصاص داده اند. کیا ریو نسل اول، یکی از محبوب ترین دست دوم های کنونی بازار است. در این مقاله نگاهی کرده ایم به ویژگی های فنی و وضعیت بازار این خودرو تا مخاطبان علاقه مند به خرید ریو را هرچه بیش تر آگاه کنیم.

آغاز ریو در ایران

راهنمای خرید ریو کارکرده در بازار
شرکت “سایپا” که در دهه ۷۰ پس از چند دهه تولید رنو ۵، به دنبال جایگزینی اقتصادی برای این محصول می گشت، امتیاز تولید پراید را از “کیا موتورز” کره جنوبی دریافت کرد. در سال ۲۰۰۱ امتیاز پلت فرم پراید هم به طور کامل به سایپا واگذار شد. اما سایپا که در کنار تولید پراید، خلاء وجود محصولی میان رده را برای رقابت با محصولات “ایران خودرو” در سبد فروش خود می دید به گفت و گو با کیا موتورز نشست تا سرانجام توانست در سال ۸۴، فیس لیفت نسل اول ریو را به ایران بیاورد. مدلی که به ایران رسید فیس لیفت سال ۲۰۰۳ ریو بود که تا سال ۹۱ تولید آن ادامه یافت و در نهایت به دلیل عدم برخورداری از کیسه ایمنی هوا، برای همیشه از خط تولید کنار گذاشته شد.
نسل دوم و سوم ریو هیچ گاه به ایران نرسیدند اما در نهایت پای نسل چهارم این خودرو در دو مدل سدان و هاچ بک به تعداد محدود و به صورت وارداتی، توسط شرکت “اطلس موتور” به کشور باز شد. ریو از آن خودروهایی است که با وجود توقف عرضه، همیشه جایگاه ویژه خود را نزد مشتریان ایرانی حفظ می کند. چه بسا اگر تولید این خودرو همچون پراید ادامه می یافت، با افزایش داخلی سازی و افت کیفیت، دیگر نام خوشی از آن در تاریخ خودروسازی ایران باقی نمی ماند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8


طراحی قدیمی اما قابل دفاع

راهنمای خرید ریو کارکرده در بازار
ریو حتا در زمان عرضه هم خودروی وسوسه انگیزی نبود. در واقع سایپا در ابتدای معرفی ریو، به سختی این خودرو را به مردم می فروخت. شاید رقیبی همچون پژو ۲۰۶ SD، به مراتب جذاب تر و جوان پسندتر از ریو بود. اما کم کم با اثبات کیفیت بالا و استهلاک پایین ریو، جای پای این خودرو در بازار محکم شد، تا جایی که در سال های پایانی تولید، بسیاری از مردم برای مالکیت این خودرو سر و دست می شکستند.
با این حال باید اذعان کرد ریو از طراحی ساده ای برخوردار است. در واقع فیس لیفت موجود در ایران به مراتب زیباتر از نمونه های اولیه این خودرو است، اما همچنان ریو خودروی فریبنده ای به شمار نمی آید. با این وجود باید پرسید مگر خریدار ایرانی در میان انتخاب های محدود آن سال ها، چه گزینه های زیباتری از ریو را پیش رو داشته است؟ در واقع ریو تمام آن چه را که یک سدان اقتصادی مناسب برای خانواده ایرانی باید داشته باشد، دارد.
ظاهر ریو در نمای جلو، شباهت بسیاری به هوندا سیویک دهه ۹۰ دارد. چشمانی درشت و زیبا که مهم ترین بعد شخصیتی ریو را در این بخش تشکیل می دهند. جلوپنجره ریو همچون پراید از یک خط ساده تشکیل شده است. سپر هم طراحی ساده ای دارد. ریوهای تولید شده توسط سایپا از مه شکن جلو بی بهره اند و جای پروژکتور در آن ها با یک درپوش پلاستیکی پر شده است. از نقاط قوت ظاهری ریو در زمان عرضه، برخورداری از سپرهای همرنگ بدنه است که در خودروهای ایرانی آن سال ها همچون سمند یا تندر ۹۰، دیده نمی شد. ریو در نمای کناری، ظاهری تخم مرغی دارد، پروفیل درها و ستون ها در کنار سقف گنبدی، این حالت را در ذهن بیننده ایجاد می کنند. حالتی که در خانواده تیبا نیز به عنوان یکی از مشتق های ریو به یادگار مانده است.
اما در نمای عقب هم طراحان ریو، همان سناریوی نمای جلو را تکرار کرده اند. چراغ هایی بزرگ با قالب کریستالی که در آن زمان که هنوز لامپ های LED روی کار نیامده بودند و بیش تر محصولات ایران خودرو نیز با چراغ های طلقی عرضه می شدند، ریو یکی از زیباترین چراغ ها را در بین خودروهای بازار داشت. طراحی سپر عقب ریو به قرینه سپر جلو انجام گرفته است و دو مه شکن نیز در بخش میانی آن جانمایی شده اند. ریو با قالپاق های ۱۴ اینچی عرضه می شد و تنها قطعه های غیر همرنگ با بدنه آن، آینه ها و دست گیره های در بودند. نکته جالب در رابطه با این دو قطعه در این است که خلاف بیش تر خودروهای آن زمان از فایبر گلاس ساخته نشده اند و کیا از رنگ مشکی پیانویی برای تزیین آن ها استفاده کرده است.


کابین معمولی و با دوام

راهنمای خرید ریو کارکرده در بازار
هر چه قدر طراحی بیرونی ریو قابل تحمل باشد، فضای کابین آن قدیمی و کسل کننده است. با سوار شدن بر این خودرو، حس برخورد با خودرویی اقتصادی همچون پراید یا تیبا زنده می شود. تنها مزیت کابین ریو نسبت به دو خودروی نام برده، کیفیت بیش تر قطعه های آن است. کنسول مرکزی از طرحی ساده استفاده می کند و در بالاترین قسمت آن، یک ساعت دیجیتال جا خوش کرده است. دکمه های تنظیم سیستم تهویه هم در کمال سادگی طراحی شده اند. دیسپلی سیستم صوتی ریو یک مزیت دارد و این که خلاف بیش تر خودروهای ایرانی، فضای کافی برای جایگزینی نمایش گر اصلی را در اختیار مالک می گذارد.
استفاده از پارچه و قطعه های نقره ای رنگ در رودری ها، حس بهتری به سرنشینان می دهد. قطعه هایی همچون صفحه کیلومتر، دسته دنده و غربیلک فرمان مشابه با همان چیزی است که در تیبا و ساینا دیده می شود. با این حال، غربیلک فرمان از دوام بالایی برخوردار است و پس از کارکردهای طولانی، در مقایسه با خانواده پژو کم تر دچار ساییدگی می شود. صندلی های ریو نیز از نرمی و راحتی کافی برخوردارند، هر چند به اندازه صندلی های پژو ۲۰۶ در برگیرنده نیستند و سر پیچ ها چندان علاقه ای به حفظ سرنشینان ندارند!
ارتفاع سقف ریو مناسب است و افراد بلند قد کم تر در این خودرو دچار مشکل می شوند، اما فضای پا برای سرنشینان عقب در حد متوسط ارزیابی می شود. محل قرارگیری کیسه هوای شاگرد در ریو، به شکل یک صندوقچه کوچک درآمده است که برای مالکان ریو کاربرد فراوانی دارد.
ویژگی های فنی و امکانات رفاهی ریو از پیشرانه ای به حجم ۱٫۴۹۳ سی سی بهره می برد. این موتور ۱۶ سوپاپ، ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور دارد. ریو با این پیشرانه بنا به اعلام کارخانه، تا ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت سرعت می گیرد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو براساس کاتالوگ های رسمی ۵٫۹ لیتر در صد کیلومتر است که البته این رقم در شرایط جوی ایران به مراتب بالاتر است. با این حال حجم باک ۴۵ لیتری این خودرو کفاف مصرف سوخت آن را می دهد. ترمزهای ریو در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است که از این نظر با تندر ۹۰ برابری می کند. وزن خودرو به صورت خالص و بدون سرنشین ۹۴۵ کیلوگرم است که این وزن مناسب، شتاب و چالاکی خوبی را برای ریو فراهم می آورد. شتاب اعلامی ریو توسط کارخانه سازنده، ۱۱٫۶ ثانیه است که از این نظر از تمام رقیب هایش جلو می زند.
ریو امکانات زیادی ندارد. آپشن های این خودرو به قفل مرکزی، ایموبلایزر (سیستم ضد سرقت)، تهویه دستی، رادیو پخش CD با چهار بلندگو، شیشه بالابرهای برقی، آینه های کناری با تنظیم دستی، گرم کن شیشه عقب و مه شکن عقب محدود می شود. سایپا در واقع برای کنترل قیمت تمام شده ریو، بسیاری از امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو را حذف کرده بود. ناگفته نماند سایپا به مدتی محدود، اقدام به عرضه ریو با جعبه دنده اتوماتیک و کیسه هوای سرنشین و رینگ آلومینیومی هم کرد. این مدل ها که در بازار با عنوان ریو اتوماتیک شناخته می شوند در تعدادی انگشت شمار در خیابان ها حضور دارند و به دلیل کم یاب بودن، بررسی خرید آن ها را از دستور کار خود خارج کردیم.

ریو در بازار

راهنمای خرید ریو کارکرده در بازار
ریو خلاف خودروهای دیگر چندان تحت تأثیر سونامی گرانی قرار نگرفته است. در حالی که این روزها پژو ۲۰۶های دور رنگ و موتور تعمیر شده، با قیمت های گزاف ۵۰ میلیون تومانی دست به دست می شوند و پیدا کردن یک تندر ۹۰ کارکرده در بازه زیر ۵۰ میلیون تومان نیز به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است، ریوی مونتاژ شده را می توان در بازه ۳۳ تا ۶۵ میلیون تومان خریداری کرد. در واقع با قیمت های فراتر از ۴۵ میلیون تومانی که این روزها برای پراید و تیبای صفر کیلومتر گذاشته می شود، خرید یک ریوی کارکرده تمیز، بیش از پیش ارزشمند به نظر می رسد.
نسخه های مشابه صفر ریو هم با کارکردی نزدیک به ۳۰٫۰۰۰ کیلومتر و کم تر، بدون رنگ شدگی عمده در بدنه، تا قیمت فراتر از ۶۰ میلیون تومان هم پیش می روند، حال تصمیم با شماست. می توانید یک ریوی مدل ۸۷ یا ۸۸ را با کارکرد میانگین ۱۰۰٫۰۰۰ کیلومتر، در بازه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خریداری کنید یا این که با همین بودجه در صف خرید پراید با مدل ۹۹ بنشینید! ناگفته نماند برای آن دسته از کسانی که می خواهند با بودجه ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومانی به سراغ پژو پارس، سمند یا ۲۰۶ کارکرده بروند، انتخاب ریوی مشابه صفر مدل ۹۰ یا ۹۱ به جای خودروهای نام برده با توجه به کیفیت بالاتر ریو و استهلاک پایین آن، از سوی “اسب بخار” توصیه می شود!

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

۳ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.