جذاب ترین خودروهای صفرکیلومتر 100 تا 150 میلیونی در بازار

اصولاً با در نظر گرفتن قیمت بالای خودرو در ایران و تبدیل این کالای مصرفی به محل سرمایه گذاری در کشورمان، در واقع لقب جذاب را به هیچ خودرویی نمی توان داد! چراکه حتا بی کیفیت ترین خودروها هم با بالاترین قیمت تمام شده به دست خریداران ایرانی می رسند. چاره چیست؟

مدیران 777 مدیران 777

باید تلاش کرد که در همین وضعیت کنونی بازار، منطقی ترین گزینه را از نظر امکانات و ویژگی ها نسبت به برچسب قیمتی انتخاب کرد. زمانی که یک خودرو مشخصات فنی قابل قبولی داشته باشد، از نظر ظاهری به اندازه کافی مورد پسند مردم واقع شود و کیفیت ساختش به درجه ای برسد که رضایت خریدار را جلب کند، آن گاه می توان گفت که این خودرو یک گزینه جذاب در بازار است. قطعاً تمام این ویژگی ها به صورت یک‌جا در خودروهای موجود در بازار یافت نمی شوند، اما با اندکی بالا و پایین کردن گزینه های قابل خرید می توان فهرستی از محصولات ارزشمندتر را غربال کرد تا با آگاهی کافی به انتخاب اتومبیل مناسب پرداخت. در این سلسله مقالات هر بار به سراغ یک بازه قیمتی می رویم و صفرکیلومترهای جذاب موجود در آن بازه را معرفی می کنیم. بدیهی است که از معرفی گزینه های دست دوم در این نوشتار صرف نظر شده است. در بخش نخست، بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان را که کف رنج خرید خودرو نو در ایران است، مورد بررسی قرار دادیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

ساینا پلاس

شاید دیدن نام نسخه آپشنال فیس لیفت «تیبا» در فهرست خودروهای جذاب جای تعجب داشته باشد! اما واقعیت به همین اندازه تلخ است! در بازه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی ها، «ساینا پلاس» سدانی تازه وارد است که اگرچه به هیچ وجه استانداردهای یک خودروی باکیفیت را ندارد، اما با توجه به ویژگی هایش گزینه ای قابل تأمل است. چهار سال از زمان ورود ساینا به بازار می گذرد و اکنون در سال ۹۹، سایپا تصمیم به ارتقای این محصول گرفته است. «ساینا S» و ساینا پلاس، دو عضو جدید خانواده «ساینا» هستند که تفاوت هایی با یکدیگر دارند. ساینا S نسخه فیس لیفت سایناست، اما ساینا پلاس، تنها یک تریم فول آپشن از نسل اول ساینا به شمار می رود. سایپا در ساینا پلاس هیچ تغییر فنی‌ای به وجود نیاورده است. همچنان همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ و جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چشم می خورند. البته وعده عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو را هم در آینده نزدیک داده اند. اما در کنار نصب آپشن های جدید، سایپا با ایجاد تغییراتی در ظاهر خودرو، ساینا پلاس را از نمونه های استاندارد متمایز کرده است. اولین تغییری که در چهره ساینا پلاس جلب توجه می کند، مشکی شدن پس زمینه داخل چراغ هاست که این تغییر را در کوییک هم دیده بودیم. علاوه بر تغییر چراغ ها، بخش هایی از سپر هم با برچسب های مشکی پوشانده شده اند تا ظاهر خودرو اسپرت تر شود.

در نمای کناری شاهد استفاده از دستگیره های مشابه کوییک برای درها هستیم. لوگوتایپ “Saina Plus” هم زیر آینه ها چسبانده شده است. تغییرات در نمای عقب به مشکی شدن دیفیوزر و نصب دوربین عقب بر روی سپر محدود می شوند. درون کابین اتفاقات هیجان انگیزتری رخ داده است. یک نمایشگر لمسی به بالای داشبورد اضافه شده و طرح فرمان هم به کلی تغییر کرده است. البته این نمایشگر و فرمان را پیش تر در کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک هم دیده بودیم. فرمان جدید ساینا پلاس، هم طراحی زیباتری دارد، هم این که به کلیدهای کنترل سیستم صوتی مجهز است. همچنین زبانه قفل درها جای خود را به شاسی قفل روی دستگیره ها داده است. تغییر مهم بعدی، تبدیل روکش های پارچه ای صندلی ها به چرم است که فضای کابین را تا حدی لوکس تر نشان می دهد. ساینا پلاس اگرچه پیشرانه جدیدی ندارد و از نظر کیفیت ساخت مانند تمام تولیدات سایپاست، اما نصب آپشن های جدید در آن، ارزش خریدش را بالاتر برده است و می تواند انتخاب افرادی باشد که به دنبال سدانی اقتصادی و در عین حال، مجهز می گردند اما بودجه کافی برای خرید خودروهای باکیفیت تر را ندارند. ضمن این که، ساینا پلاس از صندوق بار جاداری برخوردار است که کاملاَ برای استفاده یک خانواده، کفایت می کند. شتاب و مصرف سوخت این سدان ایرانی هم اگرچه عالی نیستند، اما نمره قبولی را دریافت می کنند. 

تیبا ۲ پلاس

اساساً فلسفه ساخت «تیبا ۲ پلاس» با ساینا پلاس هیچ تفاوتی ندارد! هر دو خودرو به عنوان نمونه هایی ارتقایافته و آپشنال از مدل های استاندارد، با اندکی قیمت بالاتر، در دسترس خریداران قرار گرفته اند تا نیاز آن دسته از افرادی که به دنبال خودروهای مجهزتری می گردند را پاسخ‌گو باشند. تیبا ۲ همان هاچ بک محبوب سایپاست که سال هاست در بازار خودرو حضور دارد. خودرویی که توانست در قالب یک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ارزان قیمت خودش را به مشتریان معرفی کند. پس از گذشت چند سال از عرضه تیبا ۲ نیاز به معرفی یک تیپ جدید از این خودرو کاملاً احساس می شد. تیبا ۲ پلاس به طور همزمان با ساینا پلاس و تیبا پلاس وارد بازار شده است. تیبا ۲ پلاس هم به سبک ساینا پلاس، با برخی تفاوت های ظاهری به دست خریداران رسیده تا خودش را از تیبا ۲های معمولی موجود در خیابان ها جدا کند. نوار کرومی دور جلوپنجره، مشکی شدن دیفیوزر جلو و عقب، حذف زه کناری، استفاده از آینه های کناری ساینا و نصب باربند بر روی سقف، مهم ترین تغییرات ظاهری تیبا ۲ پلاس هستند. سایپا در این محصول هم، به سبک تمام پلاس های جدیدش، نام خودرو را با یک برچسب نه چندان مرغوب بر روی درهای جلو و درست زیر آینه ها چسبانده است. تیبا ۲ پلاس همچون ساینا پلاس به شکل استاندارد دارای رینگ فولادی با قالپاق است. رینگ اسپرت آلومینیومی بر روی این خودروها به صورت سفارشی نصب می گردد که البته هزینه ای جداگانه از قیمت تمام شده خودرو برای آن باید پرداخت شود.

تیبا ۲ پلاس با این تغییرات ظاهری، اکنون جذاب تر از قبل شده است. هر چند جا داشت در گرافیک چراغ های جلو و عقب هم تجدید نظر شود! ناگفته نماند که همچون ساینا پلاس، بر روی سپر عقب تیبا ۲ پلاس نیز دوربین عقب دیده می شود. البته لنز این دوربین در هر دو خودرو در بدترین نقطه ممکن نصب شده است! چراکه با کوچک ترین ضربه و برخورد این لنز می شکند و هزینه تعویضش به مالک، تحمیل می گردد. تیبا ۲ پلاس درون کابین، تغییرات اندک اما تأثیرگذاری دارد. اولین نکته قابل توجه، تغییر رنگ بندی تریم داخلی از خاکستری به مشکی است. استفاده از رنگ مشکی، حس کیفیت بصری بهتری به سرنشینان خودرو می دهد. حتا اگر این کیفیت بهتر وجود خارجی نداشته باشد! تغییر مهم بعدی، جایگزینی نمایشگر چندرسانه ای با ساعت کوچک بالای داشبورد تیباست. این نمایشگر در دید همه سرنشینان قرار دارد و اضافه شدن آن نظم طراحی داشبورد را به هم نریخته است. در طراحی فرمان و صفحه کیلومتر هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است؛ می شد با طراحی یک فرمان زیباتر یا حداقل پشت آمپر جذاب تر، حس و حال تازه تری به کابین تیبا ۲ پلاس داد. نصب روکش های چرمی صندلی ها و کفپوش های سه بعدی آخرین موارد جدید در کابین تیبا ۲ پلاس هستند که در برادر سدانش هم دیده می شوند. اما چرا تیبا ۲ پلاس باید برای یک خریدار جذاب باشد؟ خب اول از هر چیز، این یک هاچ بک است و هاچ بک ها به طور ذاتی برای قشر بزرگی از افراد جامعه جذابیت دارند. دوم آن که امکانات موجود در این خودرو در هیچ یک از هاچ بک های زیر ۲۰۰ میلیونی بازار دیده نمی شوند. درست است که آپشن های رفاهی مناسب، کیفیت ساخت پایین را جبران نمی کنند، اما از یاد نبرید که سایر رقبای تیبا ۲ پلاس هم در این رنج قیمتی هرگز گزینه های دندان گیری به حساب نمی آیند!

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.