همه خودروهای پلیس در ایران از ابتدا تاکنون

خودروهای پلیس

شاید «جیمز وات» زمانی که داشت به جمع بندی تحقیقات و ساخته های مهندسان پیش از خود می پرداخت و به موتور بخار نزدیک و نزدیک تر می شد، هرگز فکر نمی کرد ساخته او بعدها در فرم های گوناگون جان های بی‌شماری را نجات دهد. شاید هرگز فکر نمی کرد که روزی اختراعش و گونه های بهبود یافته آن با انواع سوخت، پیام آور امنیت و حفاظت باشند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

امروز خودرو با هر شکل و فرمی، نقشی بی بدیل و انکارناپذیر در زندگی ما دارد. فرقی نمی کند کجا باشیم، حتماً در شبانه روز نیاز به یک خودرو داریم. یکی از کاربردهای مفید و البته حیاتی در زندگی ما خودروی نیروهای امنیتی به خصوص پلیس است.

در ایران دو نیروی انتظامی مشغول خدمت رسانی هستند: پلیس انتظامی و پلیس راهور. هر دو یگان در تاریخ معاصر کشورمان از خودروهای نسبتاً خوبی برخوردار بوده اند. خودروهای یگان های انتظامی باید کم استهلاک، راحت، کم مصرف، آلایندگی پایین، دوام بالا و از قدرت و توانایی های فنی بالایی برخوردار باشند.

در این مقاله نگاهی گذرا خواهیم داشت به خودروهای پلیس در ایران.

خودروهای پلیس

Mercedes Benz 170S

جزو اولین خودروهای نیروی شهربانی آن روزها یک «بنز» قدرتمند با توانایی فنی بالا بود. «مدل ۱۷۰»، یک بنز با موتورِ قدرتمند ۴ سیلندر به حجم ۱۶۷۹ سی سی بود که با ۳۸ اسب بخار قدرت به حداکثر سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت می رسید.

خودروهای پلیس

این بنز میان سایز از نسخه های لوکس تولیدات بنز در دهه ۴۰ میلادی بود و با انتخاب آن وجه ای بین المللی به نیروی انتظامی ایران تزریق شد. البته در آن زمان هنوز چراغ گردان و یا بی‌سیم بر روی این خودروها نصب نمی شد و تنها با لوگو و نوشته شهربانی و رنگ مشکی و سفید قابل تشخیص بودند. نمونه سالم آن را هنوز هم می توان یافت.

خودروهای پلیس

volkswagen beetle

بیتل محبوب دنیا با موتور هواخنک جذاب خودش یادگاریِ ارزشمندی شد از «هیتلر» و «پورشه». رکورددار در بخش های مختلفی مثل دوام و تیراژ تولید که برای مقطعی نیز در خدمت شهربانی ایران بود. با داشتن یک موتور ۱۱۳۱ سی سی و با قدرت ۳۰ اسب بخار این بیتل زیبا به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید. البته بعدها تغییراتی در بخش فنی آن اعمال شد که باعث بهبود توانایی هایش بود، اما نکته قوت آن دوام و توانایی حمل پنج سرنشین بود.

خودروهای پلیس

Mercedes benz w180

مدل بعدی بازهم از آلمان است. البته در آن سال ها بیش تر مدل های آلمانی و البته بعضاً مدل های آمریکایی مشغول خدمت رسانی بودند. مدل جذاب “w180” با یک موتور ۶ سیلندر با حجم ۲۱۹۵ سی سی و با قدرتی معادل ۹۹ اسب بخار توانایی رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را داشت و عملاً هیچ شانسی برای مجرمان باقی نمی گذاشت. این مدل نیز از تولیدات سطح بالای بنز محسوب می شد.

خودروهای پلیس
خودروهای پلیس

dodge royal

خودروی بعدی این فهرست از آمریکایی های پرطرف‌دار است. «دوج رویال» از اوایل دهه ۴۰ به مدت یک دهه مشغول به خدمت شد. البته تعداد کمی از آن ها در اختیار نیروهای پلیس بود. به رسم فانتزی های هیجان انگیز آن دوره این دوج نیز به شکل یک سفینه طراحی شده بود و ابهت خاصی داشت. این خودرو با یک موتور ۸ سیلندر با ۱۸۹ اسب بخار قدرت و با قیمتی فراتر از ۲۰۰۰ دلار از نسخه های خاص خودروی پلیس ایران محسوب می شود.

خودروهای پلیس

Mercedes Benz w114

باز هم بنز باز هم آلمان. نسخه “w114” که با مدل ۲۳۰ آن را می شناسیم نیز از جان سخت های پلیس بود. در کنار خود یاران بسیاری دید که هیچ کدام دوام و توانایی او را نداشتند. با دارا بودن یک موتور ۶ سیلندر با سیستم سوخت رسانی جدید، این بنز در مدل پایه توانایی تولید بیش از ۱۱۵ اسب بخار را داشت. البته دوام خود را مدیون همکاری مرکز «بوش» می دانست. این بنز در مدل های مختلف تولید و به محبوبیت بالایی رسید.

خودروهای پلیس

land rover defender

«دیفندر» را شاید بتوان اولین جان سخت همه جا رو نامید. با توجه به تنوع بالای جغرافیایی کشورمان نیاز بوده و هست تا خودروهای مختلفی برای خدمت خریداری شوند. برای محورهای کوهستانی و برف گیر نیز این بریتانیایی سخت کوش مدنظر قرار گرفت. هر چند قانون منع استفاده از وسایل وارداتی در آن سال ها این خودروی دوست داشتنی را زود از چرخه خارج کرد، اما قطعاً جزو قابل احترام ترین خودروهای این فهرست است.

خودروهای پلیس

Mercedes Benz 250

۶ سیلندر خراب نشویِ بنز را به مدت دو دهه در اختیار ناوگان انتظامی داشتیم که حتا در روزهای سخت جنگ نیز دست از خدمت برنداشت و انصافاً از خوب های نیروهای پلیس بود. با داشتن یک موتور ۶ سیلندر و با قدرتی فراتر از ۱۵۰ اسب بخار این بنز توانایی رقابت با هر مدل را داشت و در عمل دست برتری را به مردان قانون می داد.

خودروهای پلیس

Peykan

شاید غیرمنتظره بود حضور «پیکان» در کادر خدمتی نیروهای انتظامی. پیکان نه سریع بود و نه کم مصرف، استهلاک بالایی داشت و اصلاً خودروی راحتی نبود، اما در بحبوحه جنگ و مشکلات فراوان دهه ۶۰ و البته اوایل دهه ۷۰ پیکان نیز به ناوگان پلیس پیوست. پیکان تولید داخل بود و ارزان تر تمام می شد. قطعات یدکی آن نیز ارزان و فراوان بودند و تعمیراتش هم بسیار آسان تر از رقبای پیشرفته آمریکایی و آلمانی اش بود.

خودروهای پلیس

Toyota Cressida

با شروع دهه هفتاد و پایان جنگ تحمیلی ناوگان پلیس که حالا خیلی خسته و از کارافتاده شده بود نیاز داشت با ترمیمی اساسی کارآمد شود. با بهبود روابط دیپلماتیک ایران با کشور ژاپن، این بار مسافری از سرزمین آفتاب مهمان کشورمان شد. ساخته باکیفیت، بادوام و قدرتمند «تویوتا» یعنی مدل «کریسیدا» به عنوان یار تازه نفس نیروهای پلیس به معرکه آمد. این خودرو را می توان جزو بهترین انتخاب های مسئولان دانست. خودرویی که با توجه به شرایط موجود و با بودجه مناسب خریداری شد و به مدت یک دهه مشغول خدمت بود.

خودروهای پلیس

در مدل ضعیف تر، کریسیدا یک موتور ۴ سیلندر ۲۴۰۰ سی سی داشت که با ۱۱۰ اسب بخار قدرت از توان بالایی برخوردار بود. هندلینگ مناسب، پایداری خوب و مصرف معقول و البته دور از پیچیدگی فنی، از کریسیدا یک سرباز وفادار و آرام ساخت.

Peugeot 405

خب! می رسیم به «۴۰۵». این خودرو را همه جا دیده اید؛ تاکسی های خصوصی و عمومی، پلیس محسوس و نامحسوس و بسیاری از ادارات. با داخلی سازی هر چه بیش تر ۴۰۵ علاقه سازمان های مختلف به آن هم بیش تر شد و نیروی انتظامی هم به دلیل قدرت قابل قبول و تعمیرات آسان و البته داخلی بودن آن تعدادی ۴۰۵ را در اختیار گرفت. هرچند با شروع دهه ۸۰ و آزادسازی واردات و البته ایمنی پایین آن تعداد قابل توجهی از آن را ندیدیم.

خودروهای پلیس

نسخه فیس لیفت آن، «پرشیا»، هم به تعداد قابل توجهی به خدمت درآمد اما بیش تر یا خودروی سازمانی بودند و یا پلیس نامحسوس.

خودروهای پلیس

شروع دهه ۸۰ ورق جدیدی از ناوگان پلیس را گشود. وضعیت نسبتاً پایدار اقتصادی آن روزها و روابط خوب دیپلماسی باعث حضور انواع و اقسام خودروهای روز دنیا در پلیس کشورمان شد. خودروهایی که با آزادسازی واردات و افزایش جمعیت، به نظر، حضور به موقعی داشتند و با داشتن امکاناتی چون ترمز ضد قفل و کیسه هوا و سامانه کنترل پایداری دست برتری را به نیروهای انتظامی می داد.

Ikco samand

با تولید اولین ساخته وطنی توسط «ایران خودرو»، این اتومبیل خیلی زود به ناوگان پلیس پیوست. همان همیشگی و موتور xu7 باعث شد «سمند» پیچیدگی فنی بالایی نداشته باشد و البته با ایمنی بهتر نسبت به ۴۰۵ کهنه کار جای خوبی را برای خود دست و پا کرد. قیمت تمام شده پایین تر، قطعات یدکی به تعداد فراوان و البته ساخت ایران بودن که مایه غرور می شد، همه باعث حضور جدی سمند به عنوان خودروی وظیفه پلیس شد.

خودروهای پلیس

در اقدامی قابل توجه نیز تعدادی سمند تجهیزشده مناسب نیروی پلیس به چند کشور از جمله ترکمنستان صادر شد که اگر همان رویه به درستی ادامه پیدا می کرد امروز سهم بیش تری از خودروهای خدماتی در بازار منطقه داشتیم.

Mercedes benz c240

هرقدر انتخاب بنزها در دهه ۴۰ و ۵۰ خوب صورت گرفت در دهه ۸۰ شاهد اشتباه های استراتژیک بسیاری از مسئولان بودیم که البته هرگز کسی پاسخ‌گوی این اشتباه نشد. «بنز c240» علیرغم کیفیت فوق العاده و قیمت مناسب (در زمان خرید، این بنزها هر کدام فقط کمی گران تر از یک دستگاه زانتیا بودند) دارای خرابی های متعدد سیستم جلوبندی بودند و حتا با وجود پذیرش مشکل از سوی کمپانی مادر اما هرگز غرامتی پرداخته نشد تا باز هم شاهد شکست دیپلماتیک دیگری باشیم. با بهره گیری از یک موتور قدرتمند ۲.۳ لیتری این بنزها همین امروز هم توانایی درگیری با مدل های روز در ایران را دارند اما نبود مکانیک آشنا، خرابی های متعدد سیستم فرمان، گران بودن قطعات یدکی، به خصوص قطعات تزیینی، از این بنز فقط یک شکست و البته دورنمای قشنگ ساخت.

خودروهای پلیس

Mercedes benz e240

به نظر می رسید پس از انتخاب c240 دیگر این اشتباه تکرار نمی شود، اما قیمت وسوسه کننده و البته غرور و وجه خاصی که بنز به نیروهای انتظامی می داد باعث شد “e240” نیز به ایران بیاید. موتور قدرتمند و ۶ سیلندر آن با توانایی تولید ۱۷۵ اسب بخار قدرت، در دهه ۸۰ جاده های کشورمان را کاملاً تحت سلطه خود داشتند و بار دیگر عملاً فرصت را از مجرمان سلب می کردند.

خودروهای پلیس

این سری البته با امکانات مناسب و نبود خرابی های نمونه c و صد البته به لطف همکاری ایران خودرو و بنز شرایط بهتری پیدا کرد و از نظر مکانیک و تعمیرات خیال خود را آسوده تر می دید. هر چند گران بودن قطعات یدکی باعث شد این بنزها بیش تر در خارج از جاده های شهری حضور داشته باشند و حتا به نیروهای پلیس اخطار مراقبت از خودرو و عدم درگیری با مجرمان داده شود.

Xantia

خودرویی که طبق گفته ها حکم تیر گرفت، که نمی دانیم صحت دارد یا نه، در سمت خوب و مثبت ماجرا هم حضور داشت. استفاده گسترده از «زانتیا»ی سفید در پلیس نامحسوس باعث شد هر قانون شکن در رانندگی با دیدن یک دستگاه از آن ها خود را جمع و جور کند و حتا برای لحظاتی مانند یک انسان رانندگی کند. زانتیا با موتور قدرتمند و هندلینگ خوب علیرغم ایمنی ضعیف، خودرویی محبوب برای پلیس شد. البته هزینه تعمیرات بالا باعث شد این خودرو نیز مانند e240 بیش تر در جاده های خارج شهری انجام وظیفه کند.

خودروهای پلیس

Nissan Maxima

ساخته باکیفیت «پارس خودرو» شاید کمی دیر اما سرانجام به ناوگان پلیس پیوست. دور از پیچیدگی فنی، حضور مکانیک های زیاد و قطعات یدکی و البته شبکه خدمات پس از فروش خوب در کنار کیفیت و دوام ساخته های ژاپنی باعث شد «ماکسیما» تبدیل به یک انتخاب خوب برای نیروی انتظامی باشد. ماکسیما با موتور قدرتمند ۶ سیلندر خود توانایی ها بالایی دارد و از پس هر مأموریتی بر می آید.

خودروهای پلیس

Peugeot 206

بعید به نظر می رسید «پژو ۲۰۶»، به عنوان یک هاچ بک شهری، به خدمت در آید، اما خب برای هر چیزی یک اولین وجود دارد. البته استفاده از هاچ بک های کوچک در ناوگان پلیس سایر کشورهای جهان امری قابل انتظار است، اما تجهیزات و عملکرد آن ها با نسخه استاندارد متفاوت است. ۲۰۶ اما برای شهرهای شلوغ خودرویی مناسب به نظر می رسد. تولید داخل است، مصرف کمی دارد، تعمیرات و تعمیرکارانش در دسترس هستند و البته از نظر فنی نیز با قابلیت مانور بالا و اندازه کوچک، مناسب تعقیب و گریزهای شهری است.

خودروهای پلیس

Kia pride

«کیا پراید» یا «سایپا صبا» یا «سایپا ۱۳۱» یا حتا «سایپا نسیم» و «سایپا ۱۱۱»، که همگی یک خودرو هستند، نیز در اقدامی قابل توجه به ناوگان پلیس پیوستند. هر چند با توجه به کیفیت و دوام پایین و البته ویژگی های فنی ضعیف استفاده گسترده ای از آن ها نشد، اما به نظر انتخاب معقولی برای شهرهای کوچک و کم جمعیت ایران هستند.

خودروهای پلیس

Nissan teana

پس از حضور موفق ماکسیما، دیگر ساخته باکیفیت پارس خودرو نیز انتخاب وسوسه انگیز و مطمئنی به نظر می رسید. در آن زمان ها «تیانا» با قیمتی در بازه ۷۰ میلیون تومان عرضه می شد و حتا با یک دوره افزایش قیمت نیز این سدان جادار ۶ سیلندر با توانایی های فنی و هندلینگ فوق العاده ارزش خرید بالایی برای خدمت داشت. دوام و کیفیت بالای این خودروها نیز باعث شد تا همین امروز، این خودروها در خدمت باشند و البته بدون خرابی های متعدد پاسخ‌گوی نیاز پلیس باشند.

خودروهای پلیس

Kia cerato

«کیا سراتو» پیش از مونتاژ در سایپا توانایی های فنی خود را به خوبی به اثبات رسانده بود. دینامیک رانندگی بالا و موتور قدرتمند و کم مصرف از سراتو گزینه ایده آلی ساخته بود، اما با توجه به وارداتی بودن آن و هزینه نگهداری بالا، دست نیروی های انتظامی از آن کوتاه مانده بود. با شروع مونتاژ آن توسط سایپا خیلی زود شاهد حضور سراتو به عنوان یک سرباز وظیفه قابل اطمینان در خدمت بودیم.

خودروهای پلیس

Toyota land cruise

شاید خاص ترین خودروی این فهرست «لندکروزر» باشد. تویوتای دوست داشتنی که در بسیاری از کشورهای دنیا از ناوگان حفاظتی است و حتا در سال هایی خودروی رسمی نیروهای پیمان آنتلاتیک شمالی معرفی شده است. اما حضور نسل جدید آن در سال ۲۰۱۸ درست پیش از شروع ۱۳۹۷ با قیمت بالا حسابی سر و صدا کرد. البته لازم و ضروری است تا نیروهای امنیتی حفاظتی از تجهیزات مناسب و به روز بهره ببرند. لندکروزر با توانایی های حرکتی بالا و ایمنی مناسب در دوره هایی که انتخاب شده بود به خوبی امتحان پس داد و سربلند شد. کیفیت بی نظیر ساخت آن شاید حتا منبع صرفه جویی برای پلیس کشورمان باشد.

خودروهای پلیس

با داشتن یک موتور ۶ سیلندر قدرتمند در مدل های اخیر لندکروزر نه تنها در محورهای سخت و کوهستانی بلکه حتا در جاده های کفی نیز توانایی درگیریِ بالایی دارد. ایمنی مناسب آن نیز سربازان ارزشمند میهن را به خوبی محافظت می کند.

خودروهای پلیس

Renault megane

دیگر ساخته باکیفیت وطنی نیز به جمع پلیس اضافه شد. «مگان»، که با مونتاژ مناسب در زمان نسبتاً مناسب خودروی به روزی محسوب می شد، با داشتن یک موتور قدرتمند ۲ لیتری به همراه جعبه دنده اتوماتیک گزینه ای ایده آل برای پلیس درون و برون شهری بود. با حضور شبکه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی و البته قیمت خرید ارزان تر نسبت به سایر گزینه ها، مگان با ایمنی مناسب در تعداد قابل توجهی به خدمت درآمد.

خودروهای پلیس

در نهایت، می توان به این فهرست اسامی دیگری همچون «مزدا ۳»، «سوزوکی گرند ویتارا» و.. را اضافه کرد که در بعضی موارد، مثل ویتارا، شاید تنها دلیل، تولید داخل بودن آن هاست که این خودروها را به نیروی پلیس اضافه کرده است.

امروز در دنیا بحث استهلاک و مصرف سوخت و آلایندگی برای خودروهای خدماتی بیش تر مد نظر است و از این رو تا پیش از مشکلات اقتصادی صحبت از حضور هیبرید «هیوندای»، یعنی «سوناتا»، نیز بود که امیدواریم با دانش فنی داخلی خیلی زود بتوانیم از خودروهای باکیفیت و کم آلاینده و قدرتمند برای نیروهای پلیس استفاده کنیم.

علی عشقان ملک

پایگاه خبری اسب بخار

۴.۲ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.