چراغ های ری را (K125) چه ویژگی هایی دارد؟ + ویدیو

چراغ های ری را
چراغ های ری را

چراغ های ری را یکی از مهم ترین اقلام رونمایی شده در نمایشگاه قطعات ۱۴۰۲ است که با ویژگی هایش نظر ما را به خود جلب کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پروژه K125 مدت هاست رونمایی شده است و رفته‌رفته با دقیق شدن در عمق طراحی این خودرو، به اشکالات و ویژگی های منفی آن پی می بریم. امروز هم پس از بازدید از چراغ های تولیدشده برای این خودرو، یکی از مهم ترین نکات منفی نورپردازی اش را متوجه شدیم.

چراغ های جلوی ری را چه ویژگی هایی دارد؟

با نگاهی به چراغ های اصلی این خودرو متوجه شدیم که پرچم دار ایران خودرو برای نور پایین و نور بالا قرار است مجهز به لامپ های هالوژنی شود و خبری از لنز و LED نیست. اکنون پرسش این است که چرا یکی از گران ترین و لوکس ترین محصولات تولید داخل که حتا به دسته دنده خلبانی هم مجهز است، مجهز به چراغ های LED یا حتا لنز نیست.

عیب به‌کارگیری لامپ های هالوژنی برای چراغ های ری را چیست؟

لامپ های هالوژنی خودرو
لامپ های هالوژنی خودرو

۱. پرتاب نور ضعیف در مقایسه با LED

در کنار این که لامپ های هالوژنی عمر کوتاه تری نسبت به LEDها دارند، از نظر پرتاب نور و نورپردازی ضعیف تر نیز هستند و به‌کارگیری آن برای گران ترین محصول تولید داخل اصلاً مناسب نیست و نوعی خساست و حذف آپشن محسوب می شود.

۲. عمر کوتاه وهزینه بالای تعویض لامپ ها

با توجه به این که چراغ های اصلی این خودرو درون سپر قرار می گیرند، تعویض لامپ های آن بسیار دشوارتر می شود. به همین دلیل از آن جایی که عمر لامپ های هالوژنی در مقایسه با LED ها کم تر است، بنابراین در فواصل زمانی کوتاه تری می سوزند و باید تعویض شوند. با توجه به دشوارتر بودن تعویض لامپ های اصلی K125، هزینه تعویض آن ها نیز زیادتر می شود که در بلندمدت منجر به افزایش هزینه های نگهداری خواهد شد.

به این ترتیب، برای ری را یا K125، که مدت زیادی است در حال مانور دادن روی آن هستند و به‌به و چه‌چه برایش راه انداخته اند، قرار است از معمولی ترین لامپ های موجود در بازار استفاده شود. به عبارتی دیگر، به گفته یکی از افراد حاضر در نمایشگاه، تکنولوژی چراغ های ری را با تکنولوژی چراغ های پیکان تقریباً یکی است. توجه داشته باشد این در حالی است که الگوی قرارگیری چراغ ها و همچنین نوع آرایش آن ها با متدهای روز دنیا مطابقت دارد، اما لامپ ها قدیمی اند.

بیشتر بخوانید: لامپ های هالوژنی خودروها چه ویژگی هایی دارند؟

کرنرینگ لایت (Cornering Light) ری را چیست؟

ری را یا K125 اولین خودروی تولید داخلی است که به کرنرینگ لایت (Cornering Light) مجهز شده است. این سیستم به گونه ای کار می کند که با چرخش فرمان به اندازه مشخصی، قسمتی از چراغ های جلو روشن می شود تا مسیر داخل پیچ نورانی شود و راننده با دید کافی تری بپیچد.

به این ترتیب همان طور که گفته شد، این خودرو اولین و تنها خودروی تولید داخل است که به چنین آپشنی مجهز خواهد بود و برای آن به احتمال زیاد از لامپ LED استفاده خواهد شد. اکنون نکته این است که ایران خودرو برای این آپشن LED در نظر گرفته است و کار خوبی کرده، اما برای چراغ های اصلی لامپ های هالوژنی قدیمی را انتخاب کرده است.

ویژگی چراغ های عقب K125 چیست؟

چراغ های عقب این خودرو LED است و به همین دلیل کیفیت نورپردازی بسیار بالایی دارد. از طرفی دیگر، با فعال شدن راهنما، نحوه روشن شدن LEDهای عقب به صورت آبشاری است که جلوه جذاب تری به خودرو هدیه می دهد.

چراغ کوچک و دی لایت های ری را

در تصویر مشخص است که چراغ های این خودرو به صورت دوتکه است که تکه خطی بالا کاربرد دی لایت، چراغ کوچک و راهنما را دارد. برای لامپ های این بخش نیز مانند کرنرینگ لایت و چراغ های عقب از LED استفاده شده و روشن شدن راهنما در آن ها هم به صورت آبشاری است.

به این ترتیب، تمام چراغ های ری را، K125 یا هر نام دیگری که بعداً برای این خودرو انتخاب می شود LED است و فقط لامپ های چراغ های جلو و اصلی این خودرو هالوژنی هستند.

چراغ های جلوی ری را چه ویژگی هایی دارد؟

با نگاهی به چراغ های اصلی این خودرو متوجه شدیم که پرچم‌دار ایران خودرو برای نور پایین و نور بالا قرار است مجهز به لامپ های هالوژنی شود و خبری از لنز و LED نیست.

عیب به‌کارگیری لامپ های هالوژنی برای چراغ های ری را چیست؟

۱- پرتاب نور ضعیف در مقایسه با ال ای دی .۲ عمر کوتاه و هزینه بالای تعویض لامپ ها

کرنرینگ لایت (Cornering Light) ری را چیست؟

ری را یا K125 اولین خودروی تولید داخلی است که به کرنرینگ لایت مجهز شده است. این سیستم به گونه ای کار می کند که با چرخش فرمان به اندازه مشخصی، قسمتی از چراغ های جلو روشن می شود تا مسیر داخل پیچ نورانی شود و راننده با دید کافی تری بپیچد.

۴.۵ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.