رینگ پیستون چیست و چه وظیفه ای دارد؟

رینگ پیستون
رینگ پیستون

رینگ پیستون ها یکی از اجزای تشکیل دهنده پیستون و محفظه احتراق اند که فاصله میان پیستون و دیواره سیلندر را پر می کنند و از یک طرف اجازه ورود محصولات احتراق به حمام روغن را نمی دهند و از طرف دیگر مانع از ورود روغن به محفظه احتراق می شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طرز کار موتورهای احتراق داخلی (دیزلی و بنزینی) به این گونه است که پیستون در مرحله تراکم، مخلوط سوخت و هوا را فشرده می کند و پس از احتراق، انرژی سوخت آزاد می شود. انرژی آزادشده سوخت، پیستون را به سمت پایین هل می دهد تا انرژی آزادشده از طریق شاتون به میل لنگ منتقل شود.

رینگ پیستون
رینگ پیستون

ساختار پیستون و سیلندر به گونه‌ای‌ست که قطر پیستون کمی از قطر سیلندر کم تر است تا پیستون بتواند وارد سیلندر شود. بنابراین فاصله کمی میان آن دو وجود دارد که باید با قطعه دیگری به نام رینگ پیستون پر شود.

رینگ پیستون (Piston Ring) چیست؟

رینگ پیستون
رینگ پیستون

رینگ پیستون های به کاررفته در موتورهای احتراق داخلی تعدادی حلقه نازک اما با قطر نسبتاً زیاد هستند که فاصله میان پیستون و دیواره سیلندر را پر می کنند تا با جلوگیری از ورود روغن به محفظه احراق و همچنین ورود گازهای پرفشار حاصل از احتراق به مخزن روغن (Oil Sump)، درزبندی این دو ناحیه را انجام دهند و آن ها را از هم جدا کنند.

چند عدد رینگ پیستون برای یک سیلندر استفاده می شود؟

رینگ پیستون
رینگ

به طور کلی، در بیش تر موتورهای احتراق داخلی جدید از سه دسته رینگ استفاده می شود. هر کدام از این سه نوع رینگ یک وظیفه دارند تا در نهایت، محفظه احتراق را از حمام روغن جدا کنند و روغن کاری دیواره سیلندر را نیز انجام دهند. البته باید گفته شود که در برخی از موتورهای قدیمی از دو رینگ پیستون استفاده می شد که این روزها به علت فشار بیش تر محفظه احتراق، تعداد آن ها به عدد سه رسید.

انواع رینگ پیستون های به‌کاررفته در موتور

۱. رینگ کمپرس

رینگ های کمپرس در بالاترین قسمت پیستون قرار می گیرند و وظیفه آن ها این است که مخلوط سوخت و هوا و همچنین گازهای حاصل از احتراق را در محفظه احتراق محبوس کنند تا از فاصله میان سیلندر و پیستون خارج نشوند. همان طور که از نام این رینگ ها پیداست نتیجه کار آن ها موجب می شود فشار و کمپرس درون محفظه حفظ شود و در فاصله بین پیستون و دیواره سیلندر نشتی‌ای وجود نداشته باشد.

همان طور که گفته شد، رینگ های کمپرس از طرفی دیگر به عنوان سد نهایی برای ورود روغن به محفظه احتراق محسوب می شوند و اجازه نمی دهند مقدار زیادی از روغن وارد پروسه احتراق شود و موتور به روغن سوزی بیافتد.

۲. رینگ جاروکننده (Wiper Ring)

رینگ جاروکننده
رینگ جاروکننده

رینگ جاروکننده یا وایپر، رینگ میانی محسوب می شود که برای پشتیبانی رینگ کمپرس قرار می گیرد تا در صورت عبور سوخت، هوا و یا گازهای احتراقی از رینگ کمپرس، رینگ وایپر جلوی آن ها را بگیرد و از ورود آن ها به محفظه روغن جلوگیری کند. این رینگ وظیفه دیگری هم بر عهده دارد که همان جارو کردن و پاک کردن روغن باقی مانده بر روی دیواره سیلندر است. روغن باقی مانده توسط رینگ وایپر جارو می شود تا از ورود آن به محفظه احتراق جلوگیری شود.

در بیرونی ترین قسمت این رینگ ها یک زائده وجود دارد که موجب می شود روغن جاروشده به سمت پایین پیستون هدایت شود و دوباره به حمام روغن (Oil Sump) بازگردد. هنگام نصب این رینگ باید دقت کافی را به خرج داد، زیرا در صورت برعکس نصب کردن آن، روغن به سمت محفظه احتراق هدایت می شود و روغن سوزی را برای موتور به ارمغان می آورد.

۳. رینگ روغن

رینگ روغن
رینگ روغن

وظیفه رینگ روغن این است که روغن موجود را بر روی دیواره سیلندر به حرکت دربیاورد تا هم از دمای دیواره بکاهد و هم این که آن ناحیه را روغن کاری کند. به این ترتیب، پیستون راحت تر می تواند بر روی دیواره سیلندر بلغزد.

رینگ روغن خود از سه بخش رینگ فنری و دو رینگ ساده تشکیل شده است. رینگ فنری در وسط دو رینگ دیگر قرار می گیرد تا با شکل خود بتواند روغن را به خوبی در دیواره سیلندر به حرکت درآورد.

هنگام نصب رینگ پیستون ها چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  1. نصب رینگ پیستون ها نیاز به دقت بالایی دارد، زیرا جنس و همچنین ساختار آن ها به گونه ای است که می توانند به راحتی تغییر شکل دهند و یا حتا بشکنند. به همین دلیل، هنگام نصب آن ها باید دقت کافی را چاشنی کار کرد.
  2. پیش از نصب، درون شیارهای پیستون را حتماً با بنزین و فرچه بشویید تا کثیفی ها و ناخالصی های درون آن پاک شود. در صورت وجود کثیفی درون شیارها، رینگ پیستون ها به خوبی در جای خود قرار نمی گیرند. پس از تمیزکاری شیارها، درون و دور آن ها را با روغن چرب کنید تا رینگ ها هنگام نصب روی دیواره پیستون بلغزند.
  3. در مرحله دوم هنگام نصب باید به بسته بندی رینگ نگاه کرد، زیرا موقعیت قرارگیری آن در پیستون، بر روی بسته بندی نوشته شده است. رینگ کمپرس و رینگ جاروکننده از نظر ظاهری به هم شبیه اند، اما رینگ روغن دارای سه بخش است و تشخیص آن راحت انجام می شود.
  4. رینگ جارو کننده دارای لبه‌ای‌ست که حتماً باید به سمت بالای پیستون باشد تا بتواند روغن موجود بر روی دیواره سیلندر را به سمت پایین هل دهد و از ورود آن به محفظه احتراق جلوگیری کند. از این رو، در صورت برعکس نصب کردن آن (لبه به سمت پایین قرار گیرد) روغن به سمت محفظه احتراق هدایت می شود و موتور به روغن سوزی می افتد.
  5. پس از نصب کردن هر کدام از رینگ ها بر روی آن ها روغن بریزید و رینگ ها را درون شیار خود دوَران دهید تا مطمئن شوید که درست در جای خود قرار گرفته اند.
  6. در انتها، برای قرار دادن پیستون درون سیلندر باید از رینگ جمع کن استفاده کنید تا رینگ ها را به حالت فشرده درآورد. با فشرده شدن رینگ ها توسط رینگ جمع کن، بدون آسیب رسیدن به آن ها، پیستون به راحتی وارد سیلندر می شود.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

رینگ پیستون (Piston Ring) چیست؟

رینگ پیستون های به‌کاررفته در موتورهای احتراق داخلی تعدادی حلقه نازک اما با قطر نسبتاً زیاد هستند که فاصله میان پیستون و دیواره سیلندر را پر می کنند تا با جلوگیری از ورود روغن به محفظه احراق و همچنین ورود گازهای پرفشار حاصل از احتراق به مخزن روغن (Oil Sump)، درزبندی این دو ناحیه را انجام دهند.

چند عدد رینگ پیستون برای یک سیلندر استفاده می شود؟

به طور کلی، در بیش تر موتورهای احتراق داخلی جدید از سه دسته رینگ استفاده می شود. هر کدام از این سه نوع رینگ یک وظیفه دارند تا در نهایت، محفظه احتراق را از حمام روغن جدا کنند. البته باید گفته شود که در برخی از موتورهای قدیمی از دو رینگ پیستون استفاده می شد که این روزها به علت فشار بیش تر محفظه احتراق تعداد آن ها به عدد سه رسید.

انواع رینگ پیستون های به‌کاررفته در موتور:

۱. رینگ کمپرس ۲. رینگ جارو کننده (Wiper Ring 3) 3. رینگ روغن.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.